Gemeente Utrecht ‘ziet kansen in herontwikkeling parkeergarage Rijnkade’, maar bal ligt bij erfpachter Klépierre Gemeente Utrecht ‘ziet kansen in herontwikkeling parkeergarage Rijnkade’, maar bal ligt bij erfpachter Klépierre

Gemeente Utrecht ‘ziet kansen in herontwikkeling parkeergarage Rijnkade’, maar bal ligt bij erfpachter Klépierre

Gemeente Utrecht ‘ziet kansen in herontwikkeling parkeergarage Rijnkade’, maar bal ligt bij erfpachter Klépierre
Parkeergarage Hoog Catharijne P6, die momenteel gesloten is.
Het Utrechtse college van burgemeester en wethouders ziet kansen in het herontwikkelen van de leegstaande parkeergarage P6 aan de Rijnkade in Utrecht. De locatie zou met een nieuwe bestemming meer kunnen bijdragen en recht doen aan de omgeving, geeft het college toe in antwoord op schriftelijke vragen van de Utrechtse D66-fractie. Het is echter aan de erfpachter, Klépierre, om tot herontwikkeling over te gaan.

Het Utrechtse college van burgemeester en wethouders ziet kansen in het herontwikkelen van de leegstaande parkeergarage P6 aan de Rijnkade in Utrecht. De locatie zou met een nieuwe bestemming meer kunnen bijdragen en recht doen aan de omgeving, geeft het college toe in antwoord op schriftelijke vragen van de Utrechtse D66-fractie. Het is echter aan de erfpachter, Klépierre, om tot herontwikkeling over te gaan.

Parkeergarage P6 ligt op een toplocatie, maar is desondanks al lange tijd gesloten. De garage zou, net als P2 en P3, zijn gesloten vanwege de coronacrisis. Doordat er minder mensen naar winkelcentrum Hoog Catharijne kwamen, was er ook minder behoefte aan parkeerplaatsen.

De coronacrisis is inmiddels weer van het hoofdpodium verdwenen en het winkelcentrum is weer geopend. De drukte is op veel dagen weer als vanouds. Toch blijft P6 dicht. Is er geen ‘andere, meer bij de toekomst passende’ invulling van deze plek midden in de binnenstad te bedenken? Dat vroegen Has Bakker en Joost Vasters van D66 eind 2022 aan het college van burgemeester en wethouders.

Eerste stap

“Ja hiertoe zien wij mogelijkheden”, is het antwoord van het college, “we zijn ambtelijk reeds in gesprek met de erfpachter Klepierre om de mogelijkheden gezamenlijk te onderzoeken.” Een nieuwe bestemming van de locatie zou ook meer kunnen bijdragen en recht doen aan de omgeving.

Het is volgens de gemeente, in dit geval de grondeigenaar, echter niet aan haar om de herontwikkeling in gang te zetten. Klépierre moet daarin als erfpachter de eerste stap nemen en een aanvraag voor een nieuwe bestemming of herontwikkeling doen. Het college zegt dat Klépierre ‘zich aan het beraden is over een mogelijke alternatieve invulling of herontwikkeling van de locatie’. De erfpacht loopt tot 2069.

Toekomstplannen

“Jammer maar begrijpelijk, dat er niet veel over een herontwikkeling te zeggen is”, zegt Vasters in reactie op de antwoorden van het college. “Het is een A-locatie met zoveel potentie als die wordt herbestemd. Maar daar hebben wij als politiek nu niet zoveel over te zeggen. Tot de pacht over 46 jaar afloopt, moet Klépierre erover beslissen.”

Vasters zegt contact met Klépierre te willen opnemen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ook het college van B&W geeft aan eerst met Klépierre in gesprek te willen gaan, voordat er nieuwe plannen worden gesmeed.

Gekoppelde berichten

41 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Als het recht moet doen aan de omgeving…slopen !

  2. Wim

    Tsja. Die leegstand is dus een gevolg van de onbereikbaarheidsmaatregelen van ons college.

  3. Massegast

    Ik kan me voorstellen dat buurman SHV hier iets mee wil doen. Eventueel in gezamenlijkheid met Gemeente en Klépierre.

  4. An Ti

    Tering. Waarom krijgt de Kleptomanen dit meer dan 50 jaar in erfpacht aangeboden?

    Kleppierre/ Corio. Maakt Utrecht niet leuker, ook niet mooier. Geldwolfjes, op kosten van ons als samenleving. Wel subsidie krijgen, maar de stad zoveel nadeel opleveren. En zoveel lelijkheid (en problemen).

  5. Claire Obscur

    Er zijn ook kansen bij die kassaloze Aldi op de Lange Vie. Nooit een hond binnen daar behalve een groepje personeel wat ongeinteresseerd bij de ingang rondhangt.

  6. Stuiter

    Deze grond had nooit zó lang in erfpacht aan een commerciële partij moeten worden gegund. En weer chanteert Klepierre de Utrechters met een uiterst riante grondpositie die ze nooit hadden mogen krijgen.

  7. JdV

    Geinig. 2069. Dat gaan een hoop mensen hier op DUIC niet meer meemaken.
    Uoteraard zal er met Klepierre prima te spreken zijn over een andere bestemming. Gewoon een zak geld bieden vanuit de gemeente en beloven zonder problemen een nieuwe bestemming te regelen. Dan gaat Klepierre als commercieel bedrijf graag meedenken. En ach, geld is nooit een probleem. Gewoon OZB, parkeervergunningen of precario verhogen en voila. Weer een financieel gat gevuld.

  8. Baliekluiver

    Gemeente Utrecht en Klépierre, ons dreamteam…

  9. Koel Hoofd

    Eigen schuld dikke bult.
    Hadden ze Utrecht maar niet onbereikbaar/onbetaalbaar moeten maken.
    De wereld houdt namelijk niet op bij de stadsgrenzen maar is zoveel groter dat het de gemeente duizelt.

  10. Scherpschutter

    Ik stel voor dat de Gemeente zich helemaal niet bemoeit met de bedrijfsvoering van Kleppiére en ongevraagde suggesties voortaan gewoon achterwege laat.

    Kleppiére is een buitengewoon professioneel bedrijf dat zeer bedreven is in het halen van maximale winsten uit vastgoed. Die hebben echt geen advies nodig, laat staan van een lokaal overheidje dat nog geen speeltuin kan opleveren zonder een hele buurt op te stelten te zetten en een juridisch conflict te veroorzaken.

    Magnus Carlsen heeft echt geen ongevraagde adviezen van amateurs nodig om een schaakwedstrijdje te winnen. Stop met het verspillen van Kleppiéres kostbare tijd en stop met het verbranden van belastingpoet aan nonsens.

  11. GeeWee

    Slopen en een grasveldje van maken. Dan zijn de mooie oude gebouwen erachter weer zichtbaar

  12. An Ti

    @ Wim

    Nee, er zijn gewoon te veel parkeerplakken in garages ten aanzien van de vraag. Kleppierre heeft iets te veel parkingplaatsen bijgebouwd. Zo populair zijn ze/ is dat Hoog Cahterijne nu ook weer niet; de meeste bezoekers van Utrecht komen voor het historische stadscentrum, niet voor Hoog Catherijne of om alleen maar te shoppen. Gelukkig zijn de meeste bezoekers/ toeristen van Utrecht nu ook weer niet zo plat. Die zoeken toch ook weer wat meer diepgang. Dat biedt vertrouwen voor de toekomst. De bezoekers van Hoog Catherijne komen meestal uit de wijken en net iets daarbuiten. Die zijn wat meer van het shop till you drop. De andere bezoekers komen van verder..

    Daarnaast komen de meeste bezoekers van Hoog Catherijne, te voet, met de trein of met de fiets. Logisch ook. Gaat allemaal veel sneller en is makkelijker.

  13. Peter

    Tja, geld heeft hier de macht. Onze vriend Klepere heeft toch wel een heel dikke vinger in de pap. Zij zullen m.i vanuit hele andere “idealen” denken (winst winst winst) en niet aan de behoeftes vanuit de bevolking vrees ik

  14. Rottebert Peermans

    Ja een kartbaan midden in de stad zou dope zijn.

  15. Stadsie

    Kapitaal staat hier te vrij parkeren om te voorkomen dat bezoekers direct in de stad verdwijnen. Gebruik deze garage daarom voor de eigen inwoners; lang parkeerders.

  16. Herman

    Tot 2069….
    Dan weet je meteen wie echt de baas is in dat gebied. Dat is niet de gemeente dus…….

  17. Wim

    @ An Ti
    In de goede oude tijd stond de Catharijnebak op zaterdagen vol met rijen wachtende auto’s voor de volle parkeergarages. Sinds de gemeente de stad onbereikbaar heeft gemaakt staan ze allemaal leeg of slechts half vol.

  18. Michiel

    Er is echt een overcapaciteit aan parkeerruimte in of vlak bij de binnenstad. De nieuwe ondergrondse parkeergarage P5 is volgens mij nooit vol aan de teller bij de ingang te zien, ook niet in de weekenden. Daar zijn bijna 1200 parkeerplaatsen.
    Er zijn ook bijna 800 plekken in de nieuwe parkeergarage onder jaarbeursplein en dan nog bijna 400 plaatsen bij Paardenveld, 400 op de Springweg en 350 of zo bij LaVie.
    P6 is geen handige plek om nog parkeerplaatsen aan te bieden want genereert veel te veel autoverkeer naar een plek waar we dat juist niet meer willen. Springweg zouden ze trouwens ook veel beter kunnen sluiten. Al dat autoverkeer zo ver de binnenstad in én bovengronds is niet meer van deze tijd.

  19. Rutger

    Erfpacht is niet gratis dus Kleppiére zal zelf ook wat willen met die garage die nu niet gebruikt wordt. Bovendien is door de singel de garage nu slechter bereikbaar dan die nieuwe garages. Slopen en een woontoren neerzetten, daar wordt het alleen maar mooier van, de gemeente kan dat faciliteren.

  20. Moniek

    Waarom zou de gemeente zich níet moeten bemoeien met de leegstaande parkeergarage? Zo professioneel is Klépierre nu ook weer niet want er staat nogal wat leeg. De inrichting van de stad en zeker de teokomst van zo’n lelijke centrale lokatie is wel degelijk een zaak van de gemeente. Bovendien houdt Klépierre bijzonder onprofessioneel en contraproductief plannen v.w.b. handige bereikbaarheid van stationslokaties tegen (b.v. trappen aan de Moreelsebrug), alleen maar om te bevorderen dat mensen door hun vervelende winkelcentrum moeten. Maar ja, sommige reageerders hebben nu eenmaal een hekel aan het OV.

  21. Hans

    Onbereikbaar? Aantoonbaar flauwekul.

    Gaat u op een willekeurige dag eens kijken in Hoog Catharijne en de binnenstad. Als het zo dramatisch gesteld zou zijn met de bereikbaarheid dan zou het daar rustig moeten zijn, maar het tegendeel is waar.

    Er zijn gewoon teveel nieuwe parkeergarages gebouwd en te weinig oude parkeergarages van functie veranderd. Zoveel autoplekken zijn er niet nodig.

    Schandalig eigenlijk, zeker tijdens woningnood, dat een eigenaar zo’n groot pand eindeloos laat wegrotten zonder dat de gemeenschap de macht heeft om er iets aan te doen.

  22. Binnenstadbewoner

    De vraag naar parkeerplaatsen in de binnenstad is nog steeds heel erg groot. Zeker ook door bezoekers die hier veel gebruik van maken. Met name op zaterdagen en in de spits is het filerijden op de Catharijnesingel. Het kan ook een goede vervanging voor op straat parkeren worden plus dat in jaarbeurskwartier een woonwijk zonder parkeerplekken uit de grond wordt gestampt. In die zin dus behoorlijk toekomstbestendig.

  23. An Ti

    @ Wim

    Wat een onzin. Er ligt een nieuwe parkeergarage bij Hoog Catherijne extra met duizenden plaatsen extra. Daarom is deze garage niet meer nodig. Daarnaast komen er echt niet minder mensen in Hoog Catherijne, het oppervlak is namelijk verdubbeld ten opzichte van het oude Hoog Catehrijne en je kan er in weekenden en in de vakanties over de hoofden heen lopen. Echter zijn dit niet de toeristen/ dagjesmensen die voor het historische Utrecht komen en 2) ze komen met de tram, de bus, de trein, met de fiets en te voet. Veel minder met de auto, terwijl Hoog Catherijne dus wel meer bezocht wordt dan ooit.

  24. An Ti

    @ Rutger

    De gemeente wil juist een herbestemming faciliteren, maar Kleppiere wil dus niet en werkt niet mee. Lezen!

  25. Tanja Nijman

    Er zijn ongetwijfeld mensen die mooie plannen hebben voor mijn woning. Helaas voor hen ben ik nog steeds de eigenaar dus bemoei je er niet mee.

  26. ACTK

    Klépierre is de gijzelnemer van de gemeente Utrecht. Het wordt toch hoog tijd dat we een weg vinden om die club met pek en veren de stad uit te jagen. We hebben nu wel genoeg verbouwingen gehad waar we ze niet wilden, en geen verbouwingen waar we ze wel wilden. De burgers en middenstand van de gemeente moeten de stad weer onder eigen controle krijgen. Kunnen we daar niet eens met zijn allen over na gaan denken in plaats van ons telkens neer te leggen bij een idiote pachtconstructie uit het midden van de vorige eeuw?
    Waar een wil is is altijd een weg, en contracten zijn er om opengebroken dan wel geschonden te worden…

  27. Paul

    Een mooi uitgaanscentrum van maken, met o.a een club/ discotheek, wat parkeerplaatsen over houden voor de bezoekers.

    P.S. dat veel parkeergarages niet vol staan heeft puur te maken met het anti autobeleid en de hoge parkeerkosten van dit ” inclusieve ” en o zo sociale College, maar niet heus!

  28. JdV

    Waar is de taalnazi als je hem nodig hebt. Catherijne schrijft an-ti. Keer op keer. Vermoeiend.

  29. Rutger

    Iets mis met je ogen An Ti, staat niets dat klepierre niet wil, zijn aan t beraden. En vanuit de gemeente is een ambtenaar aan t praten , dat schiet niet op dus gaat de politiek t overnemen.

  30. Bill

    Dit is dé plek voor een doorsteek vanuit de oude binnenstad via Achter Clarenburg naar de Catharijnesingel. Hoop dat er daadwerkelijk iets gebeurt op die plek. Garage weg, extra winkelstraatje erbij (door Klepierre ontwikkeld?) en woningen erboven.

  31. An Ti

    @ Rutger

    Ik help je even uit de brand.

    Kleppierre zegt nooit officieel wat ze willen. En aan “beraden” heb je vrij weinig. Deze garage staat doodleuk nog 10- 15 jaar zo weg te kwijnen hoor.

    Het oude Hoog Catharijne heeft ook 15 jaar staan te verpauperen.

    @JdV
    Jij zegt zoveel ergerniswekkende en foutieve dingen. Kom je ook mee weg.

  32. Johan

    @ Bill
    Dat is een langgekoesterde wens, maar tot 2069 onhaalbaar.
    Klepierre heeft geen belang bij een extra route naar de singel buiten HC om.

  33. Moniek

    @ sommige reageerders
    Het Franse bedrijf heet Klépierre, met een accent aigu op de e en met maar 1 p.

  34. Rutger

    @ An Ti: Klépierre wacht af, betaalt nu erfpacht over parkeerfunctie. Als de bestemming in wonen wordt veranderd is de grond bij ontwikkeling veel meer waard. Aan die knop kunnen ze zelf niet draaien, de gemeente wel. Kan deze locatie bijvoorbeeld opnemen in CU2030. Dus de gemeente is aan zet. Maar misschien maak ik je nu te wijs…

  35. JdV

    @Moniek: Fijn dat de taalnazi terug is. Corrigeer jij de volgende keer An-ti of zal ik dat blijven doen? Het heeft wel geholpen, hij/zij/het schrijft nu in ieder geval Catharijne weer op de juiste wijze.

  36. Moniek

    @JdV
    An Ti schrijft haar (?) naam met twee hoofdletters en zonder koppelteken. Iemand met “het” betitelen, is onzinnig. Ik had het slechts over de naam van het Franse bedrijf en niet over het Utrechtse winkelcentrum. Waarom u taalnazi schrijft, ontgaat me.

  37. Scherpschutter

    @ACTK 10/1/2023 – 17:33

    Het staat u uiteraard vrij om Klépierre een ‘offer they can’t refuse’ te doen op alle assets en rechten, zodat u als nieuwe eigenaar van Hoog Catharijne vrijelijk kunt beslissen om uzelf commercieel in de voet te schieten, zo vaak u maar wenst.

    In ieder ander geval wacht u maar even geduldig tot het 2069 is. LOL

  38. BdV

    Nogal triest dat iemand die je op een taalfout wijst met een nazi wordt vergeleken.

  39. An Ti

    @ JdV

    Lekker inhoudelijke bijdragen weer van je. Ga zo door en verlicht ons! (Of ga iets nuttigs doen met je leven).

    In ut Utregs is ut trouwens Catherijne. Maar goed.

  40. JdV

    @An Ti: in het utregs is het hoogh sjaggerijne. Beetje net zo zuur als uw reacties.

  41. Moniek

    Waarom zou ACTK dat moeten doen, Scherpschutter? Waarom zou niet de gemeente een betere bestemming suggereren in plaats van de lelijke en niet gebruikte parkeergarage? En waarom wachten tot 2069?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).