Een overgrote meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met de aanleg van trappen vanaf de Moreelsebrug. Deze veelbesproken trappen zorgen ervoor dat de perrons vanaf de brug veel beter bereikbaar worden. Het duurt nog wel tot uiterlijk eind 2028 voordat de trappen daadwerkelijk klaar zijn.
De Moreelsebrug is een belangrijke verbinding over het spoor in het Stationsgebied. Dagelijks lopen en fietsen veel mensen over de 295 meter lange brug, die de Croeselaan met het Moreelsepark verbindt. Bij de bouw van de brug zijn de trappen niet gerealiseerd.
Discussie
De vraag naar trappen speelt al meer dan tien jaar. De eigenaar van Hoog Catharijne was altijd tegen het plan, omdat door de komst van de trappen minder reizigers door het winkelcentrum zouden lopen. De gemeente en de eigenaar van Hoog Catharijne hebben in het verleden afspraken gemaakt over de loopstromen, waarop het winkelcentrum zich beriep.
Sinds de bouw van de brug bleef de discussie over de trappen oplaaien. In 2022 kwam er dan toch een toezegging: de trappen zouden er mogelijk alsnog komen. Met de eigenaar van Hoog Catharijne is inmiddels overeenstemming bereikt over de plaatsing van de trappen. De gemeente moet daar wel financieel aan bijdragen.
Bouw
De verwachting is dat op termijn 20.000 tot 25.000 treinreizigers dagelijks gebruik zullen maken van de nieuwe zuidelijke toegang. Vanaf de Moreelsebrug zullen spoor 5 tot en met 21 bereikbaar zijn. Spoor 1 tot en met 4 zijn niet toegankelijk, omdat deze perrons eindigen onder de OV-terminal en niet doorlopen tot onder de brug.
De trappen moeten ergens tussen eind 2027 en eind 2028 worden gerealiseerd. ProRail zal de trappen bouwen. Zij hebben ook de brug gebouwd, die in 2016 werd opgeleverd.
Gekoppelde berichten

Trappen van Moreelsebrug naar perrons Utrecht Centraal stap dichterbij, mogelijk in 2027 af
De trappen die mogelijk vanaf de Moreelsebrug naar Utrecht Centraal worden gebouwd, zijn weer een…

Begin 2025 meer duidelijkheid over trappen vanaf Moreelsebrug in Utrecht
In het eerste kwartaal van volgend jaar moet meer er een plan liggen voor de…

Nog een hoop hobbels te nemen voordat trappen vanaf Moreelsebrug naar station Utrecht Centraal er zijn
Er zijn nog een hoop hobbels te nemen voordat de trappen vanaf de Moreelsebrug naar…

Deze afspraken wil Klépierre met de gemeente maken voordat er trappen bij de Moreelsebrug kunnen komen
De gemeente wil vier afspraken met Klépierre maken, waardoor de eigenaar van Hoog Catharijne zich…
19 Reacties
ReagerenEn wat gaat dit de inwoners van utrecht kosten aan het afkopen van de gulzige eigenaar van HC. En wanneer zien de inwoners van utrecht dit terug in de gemeentelijke belastingen.
De busperons zouden natuurlijk ook bereikbaar moeten zijn via de trappen.
Anders moeten mensen die van bus op trein overstappen of vice versa nog steeds een stuk omlopen via de stationshal.
Daarnaast heeft dat ook een gunstige invloed op de spreiding van reizigiers over het perron en dus over de lengte van de trein.
Als alle reizigers vis de stationshal het perron op komen, is daar de meeste drukte en spreidt het zich minder over het perron en de in te stappen trein.
Jaar of 10 te laat, maar eindelijk! Dat is serieus een hoop tijdswinst komend van zuid. Fietsje neerzetten bij de stalling Knoop en dan meteen naar het juiste spoor ipv. helemaal de stationshal weer in.
Eindelijk! Kunnen we dat criminele bollendak lekker vermijden.
Zal wel weer wat meer parkeeroverlast opleveren bij Moreelsepark, want veel mensen hebben geen tijd of zin hun fiets in de parkeergarage te zetten (ook al is daar wel ook mooi een uitgang aan die kant).
Komt er nu ook een fietstunnel vanaf de Rabo of Dichterswijk richting het centrum?
Want fietsen over deze brug is geen optie meer als dit gerealiseerd is, en langs de andere kant van het station is het ook al gruwelijk druk.
@fred
Ben het met je eens dat de trappen ook naar het busstation zouden moeten gaan, maar de treinen stoppen juist meestal dichter bij de trap/lift naar de hal dan bij de moreelsebrug. (Die is aan het uiterste zuid-puntje van de meeste perrons)
Het gaat meer om mensen die vanaf (zuidkant) Croeselaan of Laan van Puntenburg komen, voor hun is het nu om via stationshal.
@ Lombokker
Er is al 100 jaar sprake van een tunnel onder het spoor ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat. De urgentie hiervan wordt met de nieuwbouw bij het Merwedekanaal langzamerhand wel heel erg groot. Echter, ons stadsbestuur heeft helaas andere prioriteiten.
Lombokker: hoezo zou fietsen over de brug geen optie meer zijn?
mmm, las ik niet onlangs dat “ze” de looproute door HC ‘s nachts gaan afsluiten?
Als deze trappen er zijn, zal fietsen over deze brug onmogelijk worden door de enorme drukt op de brug. Voor ALLE treinreizigers die vanuit de binnenstad komen of aankomen met de trein en naar de binnenstad willen, is de route via deze trappen veruit het snelst. In de spits zal deze brug gevaarlijk druk worden.
Het is wel een wens van dit college, maar ik vrees dat de schadeloosstelling voor Kleppiere roet in het eten gooit in het ravijnjaar 2026. De gemeente is in dit opzicht heel naief. Waar blijven de fietsen van de treinreizigers? De grootste fietstenstalling ligt op het jaarbeursplein. De Knoop-stalling al verdwijnen bij realisatie van de nieuwe rijkskantoren 2 en 3 (ook NS)
Echt superhandig!!! Not! Kan ik met mn fiets natuurlijk weer omrijden omdat er allemaal ns-reizigers op die brug lopen….
Maakt het feit dat Hoog Catharijne in de avond wordt afgeslopten nog uit voor de “ondderhandelings” positie van de gemeente of wordt dit waar ouderwets geld van de burger verkwisten?
Ik was al verdrietig maar dit maakt het niet minder.
Haha, kan de gemeente met de te genereren inkomsten van belachelijk betaald parkeren die GRAAIER van HC betalen!!
En waar haalt de gemeente het vandaan!!!!
Daar hoef je geen 3 X voor te raden…
@lombokker. Waarom is dat geen optie meer? De moreelsebrug heeft een mooi gescheiden wandeldeel en fietsdeel. Dus dat zal allemaal wel meevallen.
Regeren is vooruitzien.
Waarom kunnen bedrijven dat wel en de overheid niet?
De onderstaande mechanismen zijn op elk onderwerp tussen bedrijfsleven en overheid toe te passen
– De gemeente en de eigenaar van Hoog Catharijne hebben in het verleden afspraken gemaakt over de loopstromen.
= Kiezen voor de macht ipv van volk
– De vraag naar trappen speelt al meer dan tien jaar.
= oeps, het volk mort daar gaat onze macht, we moeten het volk paciferen door onze fout te herstellen en dat kost het volk geld wat zij maar moeten ophoesten want wij doen ons best…
Zo hebben we ook het duurste tramlijntje ter wereld gekregen, terwijl ze 40 jaar er over hebben gedaan om dat trammetje te realiseren.
Of de huidige netcongestie, om een landelijk probleem te noemen.
Dat is niet wilde plannen doordenken maar slechts óver denken op kosten van de belastingbetaler.
Sluit me aan bij Lombokker en anderen waarom worden de kosten niet genoemd voor dit Fiasco ? en mag ik als fietser, blijven fietsen over de brug ? OF wordt er ene fietsbrug bij getimmerd. Het is allemaal weer zo dom doordacht, al deze plannen hadden gemaakt moeten worden, voordat er ene spade de grodn inging bij het grote utrecht-city-plan, maar zo als zo vaak, over moeilijk zaken wordt niet nagedacht, Junks die HC onveilig maken, de bereikbaarheid van NS en het bus station.
Komen er ook liften of roltrappen, voor de reiziger slecht ter been, in een rolstoel etc? Nee he, Utrecht is niet toegankelijk voor iedereen.
Hopelijk wordt de brug ook makkelijker toegankelijk gemaakt voor fietsers zodat je in een keer kunt doorsteken. Met de lift werkt niet.