Gemeenteraad Utrecht stemt in met trappen vanaf Moreelsebrug naar perrons Gemeenteraad Utrecht stemt in met trappen vanaf Moreelsebrug naar perrons

Gemeenteraad Utrecht stemt in met trappen vanaf Moreelsebrug naar perrons

Gemeenteraad Utrecht stemt in met trappen vanaf Moreelsebrug naar perrons
De Moreelsebrug. Foto Robert Oosterbroek
Een overgrote meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met de aanleg van trappen vanaf de Moreelsebrug. Deze veelbesproken trappen zorgen ervoor dat de perrons vanaf de brug veel beter bereikbaar worden. Het duurt nog wel tot uiterlijk eind 2028 voordat de trappen daadwerkelijk klaar zijn.

Een overgrote meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met de aanleg van trappen vanaf de Moreelsebrug. Deze veelbesproken trappen zorgen ervoor dat de perrons vanaf de brug veel beter bereikbaar worden. Het duurt nog wel tot uiterlijk eind 2028 voordat de trappen daadwerkelijk klaar zijn.

De Moreelsebrug is een belangrijke verbinding over het spoor in het Stationsgebied. Dagelijks lopen en fietsen veel mensen over de 295 meter lange brug, die de Croeselaan met het Moreelsepark verbindt. Bij de bouw van de brug zijn de trappen niet gerealiseerd.

Discussie
De vraag naar trappen speelt al meer dan tien jaar. De eigenaar van Hoog Catharijne was altijd tegen het plan, omdat door de komst van de trappen minder reizigers door het winkelcentrum zouden lopen. De gemeente en de eigenaar van Hoog Catharijne hebben in het verleden afspraken gemaakt over de loopstromen, waarop het winkelcentrum zich beriep.

Sinds de bouw van de brug bleef de discussie over de trappen oplaaien. In 2022 kwam er dan toch een toezegging: de trappen zouden er mogelijk alsnog komen. Met de eigenaar van Hoog Catharijne is inmiddels overeenstemming bereikt over de plaatsing van de trappen. De gemeente moet daar wel financieel aan bijdragen.

Bouw

De verwachting is dat op termijn 20.000 tot 25.000 treinreizigers dagelijks gebruik zullen maken van de nieuwe zuidelijke toegang. Vanaf de Moreelsebrug zullen spoor 5 tot en met 21 bereikbaar zijn. Spoor 1 tot en met 4 zijn niet toegankelijk, omdat deze perrons eindigen onder de OV-terminal en niet doorlopen tot onder de brug.

De trappen moeten ergens tussen eind 2027 en eind 2028 worden gerealiseerd. ProRail zal de trappen bouwen. Zij hebben ook de brug gebouwd, die in 2016 werd opgeleverd.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Don

    En wat gaat dit de inwoners van utrecht kosten aan het afkopen van de gulzige eigenaar van HC. En wanneer zien de inwoners van utrecht dit terug in de gemeentelijke belastingen.

  2. Fred

    De busperons zouden natuurlijk ook bereikbaar moeten zijn via de trappen.
    Anders moeten mensen die van bus op trein overstappen of vice versa nog steeds een stuk omlopen via de stationshal.
    Daarnaast heeft dat ook een gunstige invloed op de spreiding van reizigiers over het perron en dus over de lengte van de trein.
    Als alle reizigers vis de stationshal het perron op komen, is daar de meeste drukte en spreidt het zich minder over het perron en de in te stappen trein.

  3. HenQie

    Jaar of 10 te laat, maar eindelijk! Dat is serieus een hoop tijdswinst komend van zuid. Fietsje neerzetten bij de stalling Knoop en dan meteen naar het juiste spoor ipv. helemaal de stationshal weer in.

  4. Jaaa

    Eindelijk! Kunnen we dat criminele bollendak lekker vermijden.
    Zal wel weer wat meer parkeeroverlast opleveren bij Moreelsepark, want veel mensen hebben geen tijd of zin hun fiets in de parkeergarage te zetten (ook al is daar wel ook mooi een uitgang aan die kant).

  5. Lombokker

    Komt er nu ook een fietstunnel vanaf de Rabo of Dichterswijk richting het centrum?

    Want fietsen over deze brug is geen optie meer als dit gerealiseerd is, en langs de andere kant van het station is het ook al gruwelijk druk.

  6. Alain

    @fred
    Ben het met je eens dat de trappen ook naar het busstation zouden moeten gaan, maar de treinen stoppen juist meestal dichter bij de trap/lift naar de hal dan bij de moreelsebrug. (Die is aan het uiterste zuid-puntje van de meeste perrons)

    Het gaat meer om mensen die vanaf (zuidkant) Croeselaan of Laan van Puntenburg komen, voor hun is het nu om via stationshal.

  7. Barend

    @ Lombokker

    Er is al 100 jaar sprake van een tunnel onder het spoor ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat. De urgentie hiervan wordt met de nieuwbouw bij het Merwedekanaal langzamerhand wel heel erg groot. Echter, ons stadsbestuur heeft helaas andere prioriteiten.

  8. S

    Lombokker: hoezo zou fietsen over de brug geen optie meer zijn?

  9. Luuk Upuuk

    mmm, las ik niet onlangs dat “ze” de looproute door HC ‘s nachts gaan afsluiten?

  10. Binnenstadbewoner

    Als deze trappen er zijn, zal fietsen over deze brug onmogelijk worden door de enorme drukt op de brug. Voor ALLE treinreizigers die vanuit de binnenstad komen of aankomen met de trein en naar de binnenstad willen, is de route via deze trappen veruit het snelst. In de spits zal deze brug gevaarlijk druk worden.

  11. FB59

    Het is wel een wens van dit college, maar ik vrees dat de schadeloosstelling voor Kleppiere roet in het eten gooit in het ravijnjaar 2026. De gemeente is in dit opzicht heel naief. Waar blijven de fietsen van de treinreizigers? De grootste fietstenstalling ligt op het jaarbeursplein. De Knoop-stalling al verdwijnen bij realisatie van de nieuwe rijkskantoren 2 en 3 (ook NS)

  12. Sj

    Echt superhandig!!! Not! Kan ik met mn fiets natuurlijk weer omrijden omdat er allemaal ns-reizigers op die brug lopen….

  13. Bertus Bruislijm

    Maakt het feit dat Hoog Catharijne in de avond wordt afgeslopten nog uit voor de “ondderhandelings” positie van de gemeente of wordt dit waar ouderwets geld van de burger verkwisten?
    Ik was al verdrietig maar dit maakt het niet minder.

  14. Rene

    Haha, kan de gemeente met de te genereren inkomsten van belachelijk betaald parkeren die GRAAIER van HC betalen!!
    En waar haalt de gemeente het vandaan!!!!
    Daar hoef je geen 3 X voor te raden…

  15. Zooibak

    @lombokker. Waarom is dat geen optie meer? De moreelsebrug heeft een mooi gescheiden wandeldeel en fietsdeel. Dus dat zal allemaal wel meevallen.

  16. Koel Hoofd

    Regeren is vooruitzien.
    Waarom kunnen bedrijven dat wel en de overheid niet?

    De onderstaande mechanismen zijn op elk onderwerp tussen bedrijfsleven en overheid toe te passen
    – De gemeente en de eigenaar van Hoog Catharijne hebben in het verleden afspraken gemaakt over de loopstromen.
    = Kiezen voor de macht ipv van volk

    – De vraag naar trappen speelt al meer dan tien jaar.
    = oeps, het volk mort daar gaat onze macht, we moeten het volk paciferen door onze fout te herstellen en dat kost het volk geld wat zij maar moeten ophoesten want wij doen ons best…

    Zo hebben we ook het duurste tramlijntje ter wereld gekregen, terwijl ze 40 jaar er over hebben gedaan om dat trammetje te realiseren.
    Of de huidige netcongestie, om een landelijk probleem te noemen.
    Dat is niet wilde plannen doordenken maar slechts óver denken op kosten van de belastingbetaler.

  17. banzsi

    Sluit me aan bij Lombokker en anderen waarom worden de kosten niet genoemd voor dit Fiasco ? en mag ik als fietser, blijven fietsen over de brug ? OF wordt er ene fietsbrug bij getimmerd. Het is allemaal weer zo dom doordacht, al deze plannen hadden gemaakt moeten worden, voordat er ene spade de grodn inging bij het grote utrecht-city-plan, maar zo als zo vaak, over moeilijk zaken wordt niet nagedacht, Junks die HC onveilig maken, de bereikbaarheid van NS en het bus station.

  18. Alida

    Komen er ook liften of roltrappen, voor de reiziger slecht ter been, in een rolstoel etc? Nee he, Utrecht is niet toegankelijk voor iedereen.

  19. Henk Ank

    Hopelijk wordt de brug ook makkelijker toegankelijk gemaakt voor fietsers zodat je in een keer kunt doorsteken. Met de lift werkt niet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).