Gemeenteraad wil snel een Rabobrug mét trappen | De Utrechtse Internet Courant Gemeenteraad wil snel een Rabobrug mét trappen | De Utrechtse Internet Courant

Gemeenteraad wil snel een Rabobrug mét trappen

Gemeenteraad wil snel een Rabobrug mét trappen

De Utrechtse gemeenteraad en wethouder Victor Everhardt lijken het niet eens te worden over het feit of de dit jaar te bouwen Rabobrug wel of geen trappen krijgt die toegang geven tot de onderliggende perrons. De gemeenteraad is van mening, dat de brug inclusief trappen snel moet worden gebouwd. Dat stelde de raad eind vorige week tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota. Een door de raad ingediende motie werd door Everhardt ontraden. Hij vreest voor eventuele rechtszaken.

De bouw van de Rabobrug staat al langere tijd ter discussie. Hoewel alle voorbereidingen, zoals de financiering, de plannen en de techniek zijn afgerond, wil de gemeente Utrecht de brug voorlopig niet met trappen bouwen vanwege een contract met projectontwikkelaar Corío. Die is tegen aanleg van de trappen naar de perrons omdat er dan minder mensen door het winkelcentrum naar het station of de binnenstad gaan. Volgens de raadsleden verbiedt het contract alleen verbindingen aan de oostkant van het station. De brug moet echter aan de zuidkant komen en dus is er volgens de gemeenteraad geen vuiltje aan de lucht. De gemeente wilde eerst de brug bouwen, en pas later de trappen, maar volgens de raad is dat weggegooid geld. Wethouder Everhardt waarschuwde de raad voor eventuele rechtszaken als blijkt dat Utrecht in het ongelijk wordt gesteld en was niet bereid om de motie van de SP over te nemen. Everhardt vreest dat de stad veel geld aan Corío moet betalen.

De 275 meter lange Rabobrug, die haar naam kreeg omdat het de Rabobank is die de brug financiert, loopt van het hoofdkantoor van de Rabobank aan de Croeselaan over het spoor naar het Moreelsepark. De brug is bedoeld voor fietsers en voetgangers. Als de bouw is afgerond wordt mogelijk nog een nieuwe naam voor de brug verzonnen.

4 Reacties

Reageren
  1. HH

    Zo zie je maar weer, democratie is net zo klein als de macht van het kapitaal groot is. Everhardt is van D’66. Wat is die D nog waard?

  2. tjark reininga

    de gemeente zit dus klem tussen de Rabobank, die de brug financiert, en Corio, dat Hoog-Catharijne e.o. financiert. en ProRail en NS vissen waarschijnlijk in dit troebele water, omdat zij de kosten van deze toegang tot de perrons niet willen betalen. boeiend.

  3. Erik

    Wat is dat Corio toch een naar, Utrecht-hatend bedrijf.

    En wat is Victor Everhardt een laf figuur, niet te geloven.

  4. Hans Dortmond

    Prima besluit van de gemeenteraad, nu b. en w. nog. De brg heeft een aantal positieve funkties, zoals het stimuleren van het personeel en de bezoekers van de Rabobank om met de trein te komen, een snelle vebingding naar de Binnenstad en als een vluchtweg als er een calamiteit in het stationsgebouw is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).