Geschokte gemeenteraad vraagt om opheldering over datalek Bureau Jeugdzorg Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Geschokte gemeenteraad vraagt om opheldering over datalek Bureau Jeugdzorg Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Geschokte gemeenteraad vraagt om opheldering over datalek Bureau Jeugdzorg Utrecht

Geschokte gemeenteraad vraagt om opheldering over datalek Bureau Jeugdzorg Utrecht
De voltallige gemeenteraad heeft donderdagavond het gemeentebestuur om opheldering gevraagd over het grote datalek bij Bureau Jeugdzorg Utrecht. Alle politieke partijen laten weten geschokt te zijn over het nieuws dat duizenden dossiers met zeer gevoelige informatie in te zien waren. Wethouder Victor Everhardt noemde het lek nogmaals onacceptabel.

De voltallige gemeenteraad heeft donderdagavond het gemeentebestuur om opheldering gevraagd over het grote datalek bij Bureau Jeugdzorg Utrecht. Alle politieke partijen laten weten geschokt te zijn over het nieuws dat duizenden dossiers met zeer gevoelige informatie in te zien waren. Wethouder Victor Everhardt noemde het lek nogmaals onacceptabel.

Door een fout bij Bureau Jeugdzorg Utrecht, tegenwoordig bekend als Samen Veilig Midden-Nederland, zijn de dossiers van duizenden kwetsbare kinderen gelekt. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. In de zeer gevoelige dossiers staat informatie over psychische stoornissen, maar staan ook details van seksueel misbruik. In de 3278 dossiers van 2702 kinderen wordt de thuissituatie van probleemgezinnen tot in detail beschreven. Ook worden de volledige namen van de slachtoffers genoemd.

De Utrechtse politieke partijen zijn zeer ontstemd over dit verhaal: “De gemeenteraad is geschokt door het nieuws en maakt zich grote zorgen over de gevolgen voor en de privacy van deze kinderen en gezinnen.”

Wethouder Victor Everhardt liet woensdag, nadat het RTL Nieuws het verhaal publiceerde, al weten: “De privacy en zorg van Utrechters moet altijd voorop staan. Dat dit incident heeft kunnen gebeuren, is daarom buitengewoon zorgelijk en niet acceptabel. Vanzelfsprekend dient dit grondig te worden uitgezocht.”

Opheldering

De gemeenteraad was echter nog niet gerustgesteld en vroeg daarom donderdagavond tijdens het vragenuurtje om opheldering. Gaat de gemeente bijvoorbeeld grondig onderzoek doen naar het datalek? Wethouder Victor Everhardt antwoord bevestigend: “Ik wil een diepgravend onderzoek naar hoe Samen Veilig Midden-Nederland met persoonsgegevens en privacygevoelige gegevens omgaat.”

De wethouder liet echter ook weten dat hij donderdag nog met de directie van Samen Veilig Midden-Nederland had gesproken. Dit gesprek heeft zijn vertrouwen in de aansturing van de jeugdzorginstelling niet gesterkt. Hij gaat daarom in gesprek met de Raad van Toezicht over de problemen die er spelen. “En dit gesprek kan resulteren in het verbreden van het onderzoek dat ik heb aangekondigd.”

De gemeente heeft ook contact opgenomen met alle andere zorginstellingen waarmee wordt samengewerkt. Deze instellingen moeten gaan aantonen hoe zij met privacygevoelige gegevens van hun cliënten omgaan en hoe deze beschermd worden.

Hoe werden de documenten gelekt?

Bureau Jeugdzorg Utrecht is tegenwoordig bekend als Samen Veilig Midden Nederland en heeft met de naamsverandering ook een nieuwe website aangemaakt. RTL Nieuws legt uit dat de oude website echter nooit veilig is afgesloten. Twee klokkenluiders konden makkelijk het domein, dat zo’n 10 euro per jaar kost, opkopen. Door het domein op te kopen konden de klokkenluiders ook alle informatie opvangen. Daardoor ontstond er een lek waarbij duizenden dossiers in de handen kwamen van de klokkenluiders.

 

Gekoppelde berichten

2 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Leve de wmo:(
    Zoveelste blunder, de rechter heeft utrecht ook al meerdere keren op zijn vingers getikt.

  2. JdV

    Bureau Jeugdzorg was vroeger een instantie die onder de provincie viel. Ook toen in 2012 was er te weinig budget voor technologie. Zo kregen medewerkers geen mobiele telefoons en konden zij uitsluitend op hun vaste lijn gebeld worden. Gezien het feit dat zij 80% van hun tijd bij hun clienten bezig waren was de bereikbaarheid dramatisch. Maar er was geen geld voor mobiele telefoons. Wel voor externe consultants die iets met communicatie of marketing deden. Dat wel. Er was intern geen goede ict kennis aanwezig dus deze werdt ingehuurd in plaats van interne mensen aan te nemen of op te leiden. Dat is vragen om problemen. Met dit resultaat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).