D66 en GroenLinks willen dat het college verregaande maatregelen neemt om de overlast van (snor)scooters aan te pakken. De meest vervuilende scooters zouden volgens GroenLinks bijvoorbeeld geweerd kunnen worden door de uitbreiding van de bestaande milieuzone.
Uit een door GroenLinks-geïnitieerd TNO-onderzoek blijkt dat de meest vervuilende brommers, 2-taktmodellen, minder dan een kwart van de brommervloot, de helft van de fijnstof- emissie uitstoten. `En uit een eerder onderzoek bleek dat deze modellen 20 tot 2700 keer vuiler zijn dan een bestelbus. Ik vind het best een goed idee om deze hele vieze brommers gewoon te weren,” aldus GroenLinks-raadslid Thijs Weistra.
GroenLinks en D66 komen met een actieplan tegen deze brommers. Het plan heeft twee pijlers: het scheiden van voetgangers, fietsers en (snor) brommers, en het verschonen van het (snor)brommerbestand. “Doordat brommers op het fietspad rijden, ontstaan er verkeersonveilige situatie. Bovendien stoten brommers significante hoeveelheden ultrafijnstof uit en dat is schadelijk voor de gezondheid; fietsers ademen dat in als ze achter een brommer rijden.”
‘Het punt aan de horizon’, zoals Weistra het noemt, is een Utrecht zonder brommers die zorgen voor geluidsoverlast en verkeersonveilige situaties, zonder vervuilende (snor)scooters. “De elektrische scooter is daarom een prima alternatief”, zegt Weistra. “Die is schoon, stil en kan uitstekend op de autorijbaan. Als het aan GroenLinks ligt, rijden er in Utrecht over een aantal jaar alleen maar elektrische brommers.”
Eerder werd al duidelijk dat er verregaande plannen zijn om scooters van het fietspad te weren.
Gekoppelde berichten

Scooters en brommers mogelijk weg van het fietspad in Utrecht
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk wil brommers en scooters niet meer op het fietspad…
24 Reacties
ReagerenTe beginnen met al die vervelende scooters van de eettentjes die echt alle verkeersregels aan hun laars lappen?
Duidelijk een idee van Droeftoeters66 en GroenSlinks.
Duidelijk een scooterrijder. Nog toeterend mensen van de sokken gereden lately?
Goede zaak. Tijd dat de scooterterreur in Utrecht eindigt. Al die bezorgscootertjes die je met 50km/u voorbij knallen op het fietspad, overal door rood rijden, of je afsnijden als ze halsoverkop nog een bocht proberen te halen. Een grote bron van ergernis en levensgevaarlijke situaties.
Hopelijk verdwijnt het blauwe kenteken voor ‘snorscooters’ (driekwart heeft de begrenzing eraf gehaald) ook op termijn. Gemotoriseerde tweewielers zijn te snel en te zwaar om met fietsverkeer te mengen.
Niet te vergeten de smerige uitlaatgassen die je in je gezicht krijgt als zo’n ding je inhaalt, of voor je staat te ronken voor het stoplicht.
Ik ben op een scooter gaan rijden, omdat ik met de auto nergens meer kan komen…
Een veel beter plan zou zijn om gewoon alle vieze mensen te weren in het centrum. Van die goorlappen die een uur in de wind stinken, omdat ze nooit douchen en mayonaise in hun snor laten hangen. En op vieze overlastgevende politieke partijen stemmen.
Mooi ook hoe het betoog begint met 2-takt brommers, minder dan een kwart van alle brommers, maar dat argument wel gebruikt wordt om àlle brommers te verbieden.
Succes met de handhaving.
Ohja, laten we in al ons groene enthousiasme en haat tegen pizzabezorgers niet de oudere dametjes vergeten die dankzij de niet opgevoerde snorscooter nog mobiel kunnen blijven.
Kappen nou… Echt kappen…
wanneer zijn er ee weer gemeenteraadsverkiezingen?
Ojee , weer een Groenlinks -plannetje. Fietsterreur op zijn best. Maar wat te denken van al die dieselbootjes die in de gracht hun vuil op de burgers loslaten??
Ronald, je bent lui en asociaal. Ik heb nog nooit een fatsoenlijke scooterrijder gezien. Altijd toeteren en fietsers van het fietspad drukken, liefst met twee mannen samen op een scooter, waarbij de penis en ballen van de een tegen de billen van de ander worden gedrukt.
Op zichzelf is de scooter best een goed idee. Het is alleen net als met taxi’s: ze trekken gewoon verschrikkelijk beperkt en asociaal volk aan.
alle stinkscooters de stad uit. Fietsen is gezond( er)
Petra, mooie inhoudelijk en gefundeerde reactie! Zeg dan niets.
Standpunt: Alle stinkscooters [moeten] de stad uit.
Argument: Fietsen is gezond (-er)
Er is inderdaad wat aan te merken op de inhoud; echt sluitend is de argumentatie niet. Ik ben het er overigens wel mee eens.
Petra heeft betere argumenten, bijvoorbeeld dat van die penissen en ballen.
Onmiddellijk doen en dan met name de uitbreiding van de bestaande milieuzone’s!
Twee jaar terug reden twee pubers die zich koning van het asfalt waanden met een opgevoerde brommer mij totaal van de sokken. Hadden ze mij niet geraakt, dan wel diegene voor of achter mij. Hun brommer lag helemaal in de kreukels. Mijn fiets was compleet stuk en mijn rechterbeen was van boven mijn knie tot en met mijn voet helemaal zwart/paars van de kneuzingen. Het duurde 2 maanden voor ik weer redelijk kon lopen, ook al had ik niks gebroken.
Punt is: kinderen, want dat zijn 16 jarigen vaak nog, hebben na het brommercertificaat vaak last van hoogmoed. Ook hebben ze totaal geen benul van de uitstoot van hun brommers; dat ding moet er stoer uitzien en gewoon snel zijn. Daarom heb ik twee voorstellen:
1 – na het halen van het brommercertificaat nog een paar jaar lang elk jaar een instructie waarin een rijlesdocent ze bekijkt waar de regels enzo zijn weg gezakt. Tevens een herhaling van de uitleg waarom zo’n brommer met 1-2 personen erop echt heel erg hard kan aankomen als je iemand raakt, dat brommers projectielen zijn en veel letselschade kunnen maken. Alles met als doel ze met realiteitszin weer verder gaan brommerrijden.
2 – een inruilregeling voor de 25% meest vervuilende brommers om zodoende het brommerbestand schoner te maken. Stapsgewijs kan zo de hele brommervoorraad worden opgeschoond. Plus, zo’n regeling is goedkoper dan het inhuren van 100 agenten voor het handhaven van een milieuzone.
Voor een algeheel verbod ben ik niet. Al heb ik nooit de behoefte aan een brommer gehad, veel oudklasgenoten destijds vonden het prachtig. Het is ook een goede kennismaking met snel verkeer voordat ze naar een auto overstappen. Een verbod in het centrum is prima, al is een groot deel van het centrum al voetgangersgebied. Maar helpt het? De Oude Gracht heet niet voor niks de langste fietsenstalling van Nederland. :^)
Hallo Petra! U kent mij?
Zo’n ad hominem-argument… eigenlijk ook best lui en asociaal, vindt u niet?
Die milieuzone voor scooters/bromfietsers hoeft van mij niet per se (maar ik snap het gezondheidsargument wel), maar laat alle brommerrijders wel maar gewoon op de weg tussen de auto’s rijden en verban ze van fietspaden.
Dan hebben ze eindelijk ook het genoegen om te ervaren hoe het voelt om continue opgejaagd en met bijzonder weinig speling ingehaald te worden door gemotoriseerde apparaten met een levensgevaarlijke hoeveelheid kinetische energie.
Berend 16-05-2015 om 17.01 & 17.05
Pardon? Ik ben toevallig ook de gelukkige eigenaresse van een 25 km scooter. Deze is absoluut niet opgevoerd en bij mij heeft iedere fietser voorrang. Ik hoef immers alleen maar gas te geven.
Wat u oppert, dupeert dus nu ook de goede of eigenlijk weer de goede. Nederland is grootmeester in de wetgeving aanpassen aan hen die de boel verstieren i.p.v. dit met wortel en tak uit te roeien.
Scooters die 50 km rijden mogen niet op het fietspad, daar moet tegenop getreden worden evenals het opvoeren van 25 km scooters, maar niet weer, veelal ook oudere mensen die van hun scootertje genieten hier de dupe van laten worden. Helaas helpt bij mij een heupje niet meer zo mee, dus is fietsen pijnlijk, maar op de scooter en ook alleen met mooi weer, gaat het redelijk.
Helemaal, honderd% mee eens! Smerige uitstoot, bah. Heel erg ongezond met ultra-fijnstof: wordt direct in je bloed opgenomen. Vieze dingen.
Hebben jullie Kees van Oosten wel eens bekeken, dat is het resultaat van jarenlang op de Amsterdamse straatweg wonen en fijnstof inademen.
Daar word je heeeeeeeeeeel erg zuur van en daarom kijkt Kees zo zuur.
Ach ik loop weer te dolen, nee hoor Kees heeft gelijk, fijnstof is een sluipmoordenaar voor Utrechters en hun kinderen, en het word echt tijd om hier iets aan te doen.
Daarom probeer eens wat vaker te fietsen of te lopen, het begint bij jezelf.
Alleen linkse boomknuffelhippies en ander D66-achtig volk heeft last van fijnstof! Wij VVD’ers ademen extra diep in en gedijen er verdomde fijn bij! Het heet toch niet voor niks fijnstof?
Een scooter is bij uitstek geschikt om elektrisch te maken: korte ritjes, licht voertuig en een lage snelheid (in vergelijk met de auto). Accu er uit halen en binnen aan de oplader hangen.
Een scooter is tegelijkertijd eigenlijk zeer ongeschikt om uit te voeren met een verbrandingsmotor: veel te veel kracht voor de bedoelde snelheid en de motor moet te klein worden uitgevoerd, met als gevolg slechte verbranding en te veel uitstoot, geen mogelijkheid voor een goede katalysator.
Qua kosten hoef je het ook niet meer te laten. Het volledig opladen van de accu kost je niet meer dan 20 tot 40 eurocent per keer. De meerkosten van een elektrische scooter heb je er dus zo uit…
Laten we dus gewoon dat ding met verbrandingsmotor gewoon verbieden te verkopen. En na verloop van tijd verbieden in de stad. Wellicht nog inruilen financieel aantrekkelijk maken voor de bewoners. Maar doen dus!
Wat een debielen.
Ze kunnen niet eens het onderscheid maken tussen een 2tkt en een 4takt. Een 2takt is net zo vies als een vrachtwagen op diesel. Een viertakt brommer is 2/10 vervuilend van een auto op benzine. Deze wethouder moet per direct wegens incompetentie naar huis gestuurd worden, 2 takt moet inderdaad net als alle diesels, zeker de meest schadelijke moderne diesels, verboden worden.
Als raadsleden gaan roeptoeteren, laat ze zich dan minsten even in het onderwerp verdiepen. Hierbij bied ik mij gelijk aan als wethouder. Ik zal het zeker 1000% beter doen dan dit onbenul.