GroenLinks wil autovrije Korte Minrebroederstraat: “Laten we er een echt plein van maken” | De Utrechtse Internet Courant GroenLinks wil autovrije Korte Minrebroederstraat: “Laten we er een echt plein van maken” | De Utrechtse Internet Courant

GroenLinks wil autovrije Korte Minrebroederstraat: “Laten we er een echt plein van maken”

GroenLinks wil autovrije Korte Minrebroederstraat: “Laten we er een echt plein van maken”
Het wordt de derde onderneming in 2 jaar tijd in het pand naast Café de Zaak. Archieffoto: DUIC / Robert Oosterbroek
Het plein bij het Stadhuis, bij de Korte Minrebroederstraat, moet autovrij worden. De fractie van GroenLinks maakt zich hier hard voor, nadat eerder ondernemers rond het plein hierom hadden gevraagd. 

Het plein bij het Stadhuis, bij de Korte Minrebroederstraat, moet autovrij worden. De fractie van GroenLinks maakt zich hier hard voor, nadat eerder ondernemers rond het plein hierom hadden gevraagd. 

Daar heeft GroenLinks-raadslid Thijs Weistra donderdag om gevraagd bij de behandeling van de begroting in de gemeenteraad. GroenLinks wil dat het plein voor het stadhuis het domein wordt van voetgangers, van groen en van terrassen.

Weistra: “De Korte Minrebroederstraat is een schitterend plein, met leuke terrassen en winkels, maar op veel momenten rijden er auto’s die het onprettig maken om op de terrassen te gaan zitten. Zeker ’s avonds cruisen er auto’s die geen duidelijke bestemming lijken te hebben, maar ook op andere momenten is het een onoverzichtelijke situatie.”

Verschillende ondernemers aan het plein, zoals Ubica, de Zaak en de Burgemeester, hebben bij Weistra aangegeven voorstander te zijn van een autovrij plein. Weistra: “Ondernemers hebben zelfs al plannen laten uittekenen voor de herinrichting van het plein. Ondernemers zijn voor, Utrechters zijn voor, laten we van het stadhuisplein een echt plein voor de stad maken.”

20 Reacties

Reageren
  1. Rick

    Normaal ben ik niet zo voor het compleet verbannen van auto’s ergens, maar in dit geval ben ik het er helemaal mee eens! Dit plein zou veel prettiger zijn zonder auto’s. Goed dat de lokale ondernemers ook actief hier mee bezig zijn en (hopelijk) ook bij het verdere proces betrokken worden.

  2. R_Utrecht

    Prima plan!

  3. Jansen

    Altijd verbaasd waarom in Utrecht het stadhusiplein, in andere stede DE MARKT, hier een achterafpleintje is geweest, met auto’s, zwervers en weinig uitstraling.

    In andere steden de terrasspot. Utrecht heeft nog geen eens een autovrij terrasplein. Voor. Die kakkers van het Oudkekrhof moeten ook maar eens leren dat ze niet hun dikke BMW’s voor de winkel moeten parkeren.

    Overigens moet er nu eens werk gemaakt worden van parkeergarages aan de Oostkant van de stad. Onder de Mailiebaan dus. Het ei van Columbus voor Utrecht, maar daar wil men maar niet aan. Zou zo veel problemen doen oplossen.

  4. Koen

    Ja graag!!!!!! Dat werd tijd!!

  5. Cico

    @Jansen: omdat het een straatje achter het stadhuis is dat van oudsher helemaal geen plein was. De oorspronkelijke voorkant is naar de gracht gericht, vandaar de brede trappartij daar. Maar de architect heeft bij de verbouwing in de jaren ’90 de ingang naar de achterkant verplaatst. Het is daarom nogal een merkwaardig gebouw (feitelijk gekoppelde gebouwen) dat niet te vergelijken is met andere stadhuizen.

    Ik zie het probleem niet zo. Volgens mij zijn de meeste auto’s van (bezoekers) van het stadhuis, een enkele taxi of trouwwagen en twee keer per dag de bevoorrading mbv busjes en vrachtwagens. Ja, op mooie dagen rijden er inderdaad constant patjepeeërs langs de terrassen die denken indruk te maken met luxe auto’s.

  6. Sjonnie

    En ik wil een groenlinksvrij Utrecht.

  7. Paul

    Ik zat gisteren toevallig nog deze verkeerssituatie te beoordelen en snapte de huidige opzet niet. Wel even een goed verkeersroulatie plan maken met reelere aanames dan groen links gewend is te doen.

  8. Jansen

    @ Cico, het kan me niks interessen wat het is of met name wat het was. Daar spreekt juist het complete gebrek aan creativiteit van de gemiddelde Utrechter uit. Het zou een plein met allure moeten zijn. Die potentie heeft het al weet ik niet hoeveel jaar in zich. Het zou geen achteraf straatje moeten zijn. Daar gaat het nu net om. Daarnaast vind ik die moderne aanbouw van het stadhuis juist wel geinig.

    Dat het stadhuis ooit een voorkant aan de gracht heeft gekregen is eigenlijk vrij merkwaardig te noemen, al is het een paar honderd jaar geleden bedacht. Een stadhuis verdient een mooi plein. waar mensen samen kunnen komen.

    Ik zie het probleem wel, er is chaos van auto’s. Ook bij de bevoorrading.

    Op naar een cht plein met terrassen, zonder verkeer, behalve voetgangers. Utrecht verdient dit!

  9. Aad Burger

    Wel graag een goede regeling dat mensen met een Europese Gehandicapten Parkeerkaart het oude Stadhuis kunnen bereiken en daar kunnen parkeren en dat ook de Regiotaxi mensen bij het Stadhuis kan afzetten en ophalen afgezien nog van ziekenauto’s en brandweer.

  10. Rinus

    Het is best simpel. Oudkerkhof omdraaien en verkeer terug laten rijden via Annastraat. Zo kan je de rest van het plein autovrij maken! Zo blijft gemeentehuis bereikbaar voor verkeer.

  11. RB

    En bestemmingsverkeer?

    Mogen bewoners nog wel binnen 500 meter van huis komen met de auto?

    Worden de winkels voortaan met een winkelwagentje aangevuld?

  12. Willem

    Jaaaa, heel graag autovrij!

  13. Vrolijke Noot

    Ik wil een GroenLinks vrije stad, laten wij er dan ook echt een einde aan maken tijdens de verkiezingen van 2017.

  14. Harold

    Weistra: Zeker ’s avonds cruisen er auto’s die geen duidelijke bestemming lijken te hebben,

    Altijd fijn dat mensen dergelijke onzin uitkramen. Zeker vergeten dat met het verdwijnen van vele parkeerplekken de afgelopen jaren (Groenlinks!) het steeds moeilijker wordt voor bewoners om een parkeerplek te vinden en dus maar rondjes moeten rijden!

  15. Janna

    Er wonen ook mensen op het Oudkerhof met een auto. De Korte Minrebroeder is de enige toegangsroute tot deze straat. Daar moet ook rekening mee worden gehouden. Alleen toegang voor aanwonenden en toeleveranciers en vervolgens goed handhaven. Dan is en blijft het één van de fijnste pleinen van Utrecht! ♡

  16. Katja

    En op de Neude EEN FONTEIN !

  17. Demo Crazy

    Vrolijke Noot: als jij denkt dat je de gemeente Utrecht Groenlinksvrij kunt maken bij de verkiezingen in 2017 is het beter als je helemaal niet meer mag stemmen.

  18. Sjeng Voetgeng

    Come on Janna, als je op het San Marcoplein in Venetië gaat wonen is de kans ook groot dat je niet voor de deur kunt parkeren. Niks geen uitzonderingen, betonnen palen aan de straateindes en wegwezen met die auto’s.

  19. cas

    Merkwaardige vergelijking, Utrecht vs Venetië…… Sjeng leeft in een reisgids.

  20. Albert

    Vandaag hoorde ik van een winkelier op het Oud Kerkhof, dat de plannen voor de herinrichting van zijn straat plots zijn veranderd. De plannen, het opleuken van het Oud Kerkhof (betere bestrating, minder parkeerplekken), waren al wat uitgesteld en nu kregen ze de mededeling dat het een autovrije straat zou worden.

    Waar is GL eigenlijk mee bezig? Hun politiek anti-auto gaat wel erg ver. De Maliesingel is een gevaarlijke racebaan geworden en het debacle van de Burg. Reigerstraat ligt nog vers in ons geheugen!
    Wel de stad dicht spijkeren met hun dure hobby, maar geen geld voor cultuur willen uitgeven…
    Tijd voor nieuwe verkiezingen…
    En ga nu niet roepen dat ik van de autolobby ben! Ik wil gewoon een fijne stad voor iedereen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).