Grote kans dat de Uithoflijn weer meer gaat kosten - De Utrechtse Internet Courant Grote kans dat de Uithoflijn weer meer gaat kosten - De Utrechtse Internet Courant

Grote kans dat de Uithoflijn weer meer gaat kosten

Grote kans dat de Uithoflijn weer meer gaat kosten
Werk aan de Uithoflijn in de zomer van 2017. Archiefoto: Bas van Setten / DUIC
De kans is groot dat de aanleg van de Uithoflijn wederom miljoenen duurder gaat worden. Volgens VVD-gedeputeerde Dennis Straat kunnen de extra kosten oplopen tot 18 miljoen. Dat blijkt uit stukken die het AD in handen kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid bestuur (Wob).

De kans is groot dat de aanleg van de Uithoflijn wederom miljoenen duurder gaat worden. Volgens VVD-gedeputeerde Dennis Straat kunnen de extra kosten oplopen tot 18 miljoen. Dat blijkt uit stukken die het AD in handen kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid bestuur (Wob).

Eerder werd al bekend dat de oplevering van de Uithoflijn zo’n anderhalf jaar is vertraagd waardoor het project ongeveer 84 miljoen extra kost. Toentertijd zouden leden van de provinciale staten akkoord zijn gegaan met een reservepotje van 13,7 miljoen waar in geval van nood aanspraak op kan worden gemaakt. Uit de informatie die het AD nu in handen heeft blijkt dat betrokkenen destijds wisten dat de kans dat dit potje moest worden aangebroken gigantisch groot was.

Daarnaast is de begroting zo gemaakt dat de Uithoflijn in de zomer van 2019 wordt opgeleverd. Omdat er zoveel hobbels op de weg liggen wordt naar buiten toe een startdatum van december volgend jaar aangehouden. Er zouden nog problemen zijn met het veiligheidssysteem, te slappe grond in het stationsgebied en mogelijke trillingen op de Uithof.

Het zou volgens Straat een geweldige prestatie zijn als de tram in de zomer van 2019 al reizigers kan vervoeren. “Als het niet lukt, en die kans is meer dan vijftig procent, kunnen de extra kosten echter oplopen tot 18 miljoen euro”, aldus Straat tegen het AD.

Wanneer dit gebeurt komt de 18 miljoen bovenop de al extra gefinancierde 84 miljoen. Hiermee wordt de Uithoflijn ruim 100 miljoen duurder dan in eerste instantie is gepland.

14 Reacties

Reageren
  1. Stephanie

    Dit nieuws is geen nieuws.

  2. herman

    Echt duidelijk waardoor deze overschrijding wordt veroorzaakt is het niet.

    ben bang dat het alles te maken heeft met de geringe afstand tussen de trambaan en het UMC. De zwerfstromen veroorzaken storingen, eigenlijk weet iedereen dit al lang, maar de bekende kop in het zand…..

    Dit is nog niet de laatste overschrijding vanwege dit probleem.

  3. Jasper

    De spoorstaven zijn inmiddels van puur goud.

  4. Yo

    Slim om steeds maar weer VVD’ers op deze posten te zetten……..

  5. MA

    Nou slim om beleidsmakers aan het roer te laten staan die totaal niet kunnen rekenen of nauwelijks/geen bedrijfskundig inzicht hebben. Als dit in een bedrijf zou gebeuren gaat de zaak kapot. Hier gaan de verantwoordelijken het verlies afwentelen op de belastingbetalers en krijgen ze straks als beloning een leuk ander goed betaald baantje.

  6. De stad is voor iedereen...tja...

    De mede verantwoordelijken waaronder vooral Lotte van Hooydonk en Everard hullen zich in stil zwijgen.

    Die denken na mij de zondevloed als ik maar op het pluche kan blijven zitten.

    Ze zijn voor veel minder de laan uitgezet!

  7. sjaak

    Zullen we gewoon eerst even afwachten en niet elk bericht dat een VVD-er de wereld in twittert en waarvan vooralsnog onduidelijk is hoe hij precies aan die 18 miljoen komt, als waarheid beschouwen?

  8. Katja

    Tsja, trolleybussen. Bovenleiding aanleggen en rijden maar !

  9. Harry

    En Sjaak is weer aan het Trollen
    Met vriendelijke groet,
    Harry

  10. sjaak

    @Katja: wat een sublieme idee! dat niemand anders daar aan gedacht heeft! gewoon ff een bovenleiding aanleggen en gaan met die banaan. Waar was je toen we je nodig hadden???

  11. Sjaak

    @Harry: want? En hoezo “weer”? Hahaha

  12. Arjen

    @ de stad is voor iedereen……

    De verantwoordelijkheid lag en ligt bij de provincie. Officieel vastgelegd zelfs.

    Niet voor niets kon de vorige gedeputeerde niks anders doen dan opstappen, dat doe je niet als jij op het rechte pad zit.

    Dat die advocaat hier steeds een persoonlijke strijd tegen Lot en Everhard aan het voeren is, maakt nog niet dat hij gelijk heeft. Ik heb weinig overtuigend bewijs gezien namelijk. De provincie heeft de regie en is eindverantwoordelijk. Geven zijn de gemeente de schuld, dan hadden zij als regisseur veel eerder moeten ingrijpen. Veel eerder. Jaren eerder. De gemeente is slechts een schakel in het geheel namelijk.

    Hoe zit het eigenlijk met die ex-BAM medewerker die nu een belangrijke schakel in het project is? Is dat geen belangenverstrengeling? En hoezo eigenlijk niet. En hoe zit het met die 2 ambtenaren die hun werk goed aan het doen waren en bovenop de vertraging zaten…. die zijn toch gewoon monddood gemaakt en onterecht ontslagen, om zodoende bepaalde (corrupte?) ambtenaren te beschermen?

    Het probleem ligt overduidelijk bij de provincie, waar de, nu al zo vaak gebleken, “boevenbende” van een VVD het voornamelijk voor het zeggen heeft. Die zijn namelijk te druk met het beschermen van het bedrijfsleven en in dit geval een projectontwikkelaar. DIE moeten er voornamelijk financieel beter van worden. Dat zit achter dit hele verhaal. Niet meer en niet minder. Helaas.

  13. cas

    @ Arjen, geeft de provincie ook het geld van de gemeente uit? Mogen die zomaar een overschrijving uit de gemeentekas doen?
    Naam mijn inziens zit daar ook gewoon een verantwoordelijke voor vanuit de gemeente.

  14. Utrechter2

    1) Het één sluit het ander niet uit.
    2) 102 miljoen euro EXTRA nodig….
    de overschrijding komt dus boven de 100 miljoen! Geen enkel medium noemt dit maar het komt wel heel goed uit dat de 100 miljoen OVERSCHRIJDING in twee stappen werd gebracht. (100 miljoen gecombineerd met de Uithoflijn komt wel voor maar dat gaat over iets anders: namelijk het Rijksdeel in de TOTAAL-begroting.
    Wel netjes dat het AD dit boven water heeft weten te krijgen.
    3) @Herman: en nog steeds weinig concreets aan wie die 100 miljoen besteed gaan worden. Remise-bouwers, railsbijslijpers, consultants, grondverbeteraars? Ik mag aannemen dat dit ergens uitgewerkt is, of heeft de provincie dit uit het hoofd geschat?
    4) We hebben het over een lijn zonder tunnels en die alleen bij Utrecht Centraal qua PROJECTPLANNING ingewikkeld kan worden genoemd. Want TECHNISCH gaat de lijn daar GEWOON onder een gebouw door waarbij rekening is gehouden met de tram (Zuidgebouw) en GEWOON langs een OV-terminal waarbij bij de bouw ervan ook al rekening kon worden gehouden met de bus cq. tram.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).