Vliegen over korte afstanden voor gemeenteraad en college verleden tijd | De Utrechtse Internet Courant Vliegen over korte afstanden voor gemeenteraad en college verleden tijd | De Utrechtse Internet Courant

Vliegen over korte afstanden voor gemeenteraad en college verleden tijd

Vliegen over korte afstanden voor gemeenteraad en college verleden tijd
Archieffoto Stadskantoor
Het Utrechts gemeentelijk bestuur zal voor korte internationale dienstreizen vanaf nu niet meer mogen vliegen, maar de trein moeten nemen. Donderdagmorgen werd een motie over dienstreizen aangenomen door de gemeenteraad.

Het Utrechts gemeentelijk bestuur zal voor korte internationale dienstreizen vanaf nu niet meer mogen vliegen, maar de trein moeten nemen. Donderdagmorgen werd een motie over dienstreizen aangenomen door de gemeenteraad.

De motie verplicht de raads- en commissieleden en het college van burgemeester en wethouders om voor internationale werkbezoeken met een afstand tot 750 kilometer de trein te nemen in plaats van het vliegtuig.

Maarten van Heuven, raadslid bij de Utrechtse fractie van de Partij voor de Dieren diende de motie, ook namens Rachel Heijne van GroenLinks en Maarten Koning van D66, in om de CO2-uitstoot van dienstreizen door het Utrechtse college te reduceren. ‘Overwegende dat vliegen het milieu en het klimaat zwaar belast’ is in de motie onder meer opgenomen dat internationale werkbezoeken tot 750 kilometer per trein worden afgelegd.

Incidenteel mag worden afgeweken van die richtlijn, bijvoorbeeld als de reisduur per trein te lang is. Wel moet de CO2-uitstoot via de reiskostendeclaratie gecompenseerd worden wanneer er onder de 750 kilometer toch wordt gekozen voor het vliegtuig. Bovendien mag er niet meer eersteklas gevlogen worden.

Alle reizen binnen de groene cirkel gaan voortaan per trein

Uit het reisregister van het college blijkt dat de afgelopen raadsperiode 15 keer gebruik is gemaakt van het vliegtuig bij een afstand korter dan 750 kilometer. Met de aangenomen motie komt daar vanaf nu verandering in.

7 Reacties

Reageren
  1. Thijs

    Je zou ook treinreizen tot 8 uur kunnen doen. Bijv. Praag ligt binnen de cirkel maar duurt bijna 10u met trein (en bus).
    Marseille bijna 8 uur, terwijl die er buiten ligt.

  2. Wim

    De fanaten hebben geen realiteitszin zin om met dit soort oplossingen te komen blind staren op een onzinnige regel en dan huigen en zichzelf op de borst slaan
    De vraag is waarom moeten stadsbestuurders naar plaatsen zover van de te besturen stad
    Last ze dat in de eigen tijd en eigen kosten doen.

  3. JdV

    Voor een luttel bedrag van enkele euro’s kun je de co2 uitstoot van je vliegreis compenseren. Eersteklas/ business class vliegen voor dit soort afstanden is inderdaad onzin. Een verplichting om alleen met klm/af te vliegen zou wel op zijn plaats zijn.

  4. AvN

    Het compenseren van CO2 is een non-maatregel. Iets administratiefs, terwijl er in werkelijkheid weer meer fossiele brandstof wordt verstookt.

  5. Evdh

    heerlijke symboolpolitiek weer. 15 keer in 4 jaar, daar vliegt dus geen vliegtuig minder door.

    Maar ja , deze gemeenteraad wil ook graag een uitlaatloze binnenstad terwijl de meeste mensen daar echt niet wonen….

  6. Willem

    @EvdH Omdat de meeste mensen niet in de binnenstad wonen (logisch) hoef je je niet druk te maken over de luchtkwaliteit daar? Hoe krijg je zo’n redenering bedacht zeg.

  7. Herman Gallé

    Prima maatregel. Eindelijk eens een daadkrachtig besluit waar een signaaluitwerking van uit gaat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).