Lokale politieke partijen schaars met digitale nieuwjaarswensen | De Utrechtse Internet Courant Lokale politieke partijen schaars met digitale nieuwjaarswensen | De Utrechtse Internet Courant

Lokale politieke partijen schaars met digitale nieuwjaarswensen

Lokale politieke partijen schaars met digitale nieuwjaarswensen

Van alle Utrechtse politieke partijen heeft alleen GroenLinks afgelopen week een nieuwjaarswens op haar website geplaatst. Rond de kerst was het de CDA die als enige partij haar leden digitaal prettige kerstdagen toewenste. Wel was op de website van de gemeente Utrecht een kerstwens vanuit de Utrechtse raad te vinden. Een sombere constatering in een tijdperk van digitale communicatie. Getwitterd werd er daarentegen volop.

‘Het bestuur en de gemeenteraadsfractie van GroenLinks Utrecht wensen u het allerbeste voor 2012!! GroenLinks blijft zich ook in het nieuwe jaar volop inzetten voor een groen, open en sociaal Utrecht.’ Dat bericht plaatste de partij 1 januari op haar website, waarmee GroenLinks als enige lokale partij via haar website een nieuwjaarswens de wereld instuurde en de gelegenheid aangreep om, hoe beperkt dan ook, haar voornemens voor het komende jaar te communiceren. Opmerkelijk in een tijd waarin het belang van communicatie naar leden door eenieder wordt onderschreven. Met de komst van de social media en de explosieve groei van het aantal mensen met een Facebook- of Twitter-account lijken lokale politici echter massaal te kiezen voor een individualistische communicatie-strategie. Die trend werd door NotuBiz al in juni vorig jaar gesignaleerd. NotuBiz faciliteert het vergaderproces van gemeenteraden, waterschappen en provinciale staten. In een artikel op haar website constateerde de organisatie ‘hoe social media de lokale politiek ingrijpend gaat veranderen.’ Een indicatie van het belang van Social Media gebruik voor de communicatie strategie in de lokale politiek is, volgens NotuBiz, dat in sommige lokale politieke partijafdelingen zelfs Social Media protocollen worden opgesteld en lokale politici soms zelfs worden verplicht om per week een minimum aantal tweets te plaatsen. NotuBiz ziet dat niet als een onverwachte ontwikkeling nadat vorig jaar mei bekend werd, dat er ongeveer 4 miljoen Nederlanders actief zijn op Facebook en dat er inmiddels meer dan 420.000 Nederlanders twitteren. Nederlanders gaan massaal aan de Social Media, en dat biedt een enorm publiek aan politici die dit maar al te graag willen bereiken, aldus NotuBiz.

In Utrecht ging die constatering ook daadwerkelijk op. Lokale politici brachten de afgelopen week in groten getale hun individuele nieuwjaarswens over aan hun volgers op de social media, waarmee de gezamenlijke nieuwjaarswens vanuit de partij het onderspit moest delven. Voor wie dat een gemis vindt zit er dus niets anders op dan in 2012 toch uiteindelijk een Facebook- of Twitteraccount te openen.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).