De pilot om voor een half uur goedkoop te parkeren op de Kanaal- en Damstraat wordt tot grote teleurstelling van de buurt per 1 mei stopgezet. De winkeliersvereniging Lombok heeft een contra-expertise laten uitvoeren die zich kritisch uitlaat over de handelswijze van de gemeente.
Afgelopen jaar testte de gemeente in het winkelgebied met een parkeerpilot om het eerste half uur voor slechts 0,20 euro te parkeren. Daarna zou het reguliere tarief weer gelden. Na een evaluatie van de pilot besloot de gemeente om de test na twaalf maanden weer stop te zetten: Het lage tarief leverde een toename van extra autoverkeer voor de korte afstand op en het aantal bezoekers voor het winkelgebied is niet toegenomen. Het gevolg hiervan: de verkeerssituatie werd er hierdoor niet veiliger op.
Winkeliersvereniging Lombok voelde zich na het kenbaar worden van de stop drie weken terug genoodzaakt om een contra-expertise te laten uitvoeren. Uitkomst: de gemeente stopt de pilot op basis van een onderzoek dat in hun ogen ‘wemelt van aannames, kromme conclusies en fouten’. De door Onderzoeksbureau Goetgeluk uitgevoerde contra-expertise stelt dat de uitkomsten en de uitvoering van het onderzoek zo bar zijn, dat dit onderzoek geen basis mag vormen voor politieke besluitvorming.
Veryupping
Winkeliers en omwoners van de Kanaal- en Damstraat hebben zelf in 2011 de goedkoper-parkeer-pilot voorgesteld. Deze is afgelopen jaar getest en afgekeurd. De winkeliers zien goedkoper parkeren echter als een must en hebben gemerkt dat goedkoper parkeren in de pilot-periode hielp: “Er was minder gedoe op straat tussen parkeerwachters en boze klanten en er werd minder dubbel geparkeerd.”
De winkeliersvereniging vertelt bij monde van Eut van Berkum en Else Huisman dat voor veel vaste klanten het tarief van 3,40 euro per uur te hoog is.” De winkeliers van Lombok willen daarom samen met de klanten van het gebied de gemeente verzoeken de pilot te continueren en samen later op een correcte manier te evalueren. Om dit verzoek kracht bij te zetten zijn er duizenden handtekeningen verzameld. “Door duur parkeren maak je de Kanaal- en Damstraat kapot.”
Conclusie onderzoek gemeente
De gemeente laat desgevraagd weten bekend te zijn met de bezwaren van de winkeliersvereniging maar wil er niks over kwijt. Wel is het onderzoek (.pdf) dat de gemeente naar de pilot heeft laten doen beschikbaar. Deze kent als conclusies dat: het parkeren in de winkelstraat wordt aantrekkelijker bevonden en de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen is niet verbeterd, maar wordt wel als beter ervaren. Daarnaast zorgt het gereduceerde tarief er voor meer bezoekers die met de auto komen maar dat de parkeeropbrengsten lager liggen. Op jaarbasis betekent dit voor de Kanaal- en Damstraat een inkomstenderving van circa € 43.500,-.
Ook zou de betreffende pilot geen garantie voor succes bij andere winkelcentra in de stad zijn. “Voor de Kanaalstraat/Damstraat worden met de pilot de doelen niet geheel behaald. Of de lagere opbrengsten opwegen tegen de betere beleving is een afweging. Belangrijk element dat hierbij meespeelt, is dat op het moment dat de pilot wordt omgezet in een regulier regime, er ook vanuit andere winkelgebieden het verzoek zal komen tot het instellen van een gereduceerd tarief. Vanuit de pilot kan echter niet gesteld worden dat het gereduceerde tarief in andere winkelgebieden succesvol zal zijn. De kosten voor instandhouding zullen groter zijn en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen is onzeker.”
Geschiedenis
Van Berkum en Huisman vertellen over de multiculturele geschiedenis van de Lombokse ondernemers. “Nederlandse middenstanders stopten in de jaren ’80 op de Kanaal- en Damstraat omdat steeds meer mensen inkopen gingen doen bij grote ketens en Hoog Catharijne. De Kanaalstraat verloederde zo erg dat het er zelfs naar uit zag dat een groot deel van de wijk gesloopt zou worden. Kleine ondernemers uit Turkije, Marokko, Iran, Irak, en Suriname hebben toen doorgezet. Zij introduceerden een in Nederland nieuwe en succesvolle manier van ondernemen. De Kanaal- en Damstraat hebben daarnaast nog een veel grotere waarde. Het is ook een ontmoetingsplek van verschillende culturen. Hier kom je elkaar nog tegen en mensen voelen zich thuis in de wijk Lombok. In een tijd van toenemende polarisatie een groot goed.”
Gentrification
“Het zou een doodzonde zijn, als deze ‘wereldstraten’ door parkeerbeleid van de kaart worden geveegd en vervolgens veryupt worden door landelijke ketens.” De winkeliersvereniging vindt het van belang dat de gemeente Utrecht dit bruisende multiculturele plekje in haar stad erkent en gentrification wordt tegengegaan. De Winkeliersvereniging en bewoners van het gebied Kanaal- en Damstraat vragen ook al lange tijd om drempels en een 30 km/u zone om hardrijden in de straat te ontmoedigen.
Vanavond is er een raadsvergadering over de kwestie.
19 Reacties
ReagerenGoede zaak. Autogebruik in de stad moet niet aangemoedigd worden. Wie in Lombok woont kan zijn boodschappen prima lopend of met de fiets doen.
Laten we dan meteen de hele stad een starttarief geven, dan hebben de winkeliers buiten Lombok ook een voordeel. Wat een flauwekul dat één straat met aangepaste tarieven werkt, terwijl de gehele stad kreunt en steunt onder de parkeerkosten. Zowel ondernemers als hun klanten.
Al die kleine winkeltjes in de Kanaalstraat zijn een groot goed. Zelf ben ik intussen wel al dat asociale rijgedrag en al die troep op straat in mijn eigen wijk zat. Wat mij betreft zoeken we naar andere manieren dan parkeren om er een aantrekkelijke winkelstraat van te maken
Onder Buenos Aires op de kop van Lombok is een parkeergarage gerealiseerd waar je het eerste uur voor nop staat. Mooier kan je het niet hebben. Bezoekers van de winkels vertikken het echter een stukje te lopen en knallen gewoon hun auto dubbel geparkeerd op de straat.
Wat een volkomen bizar toekomstbeeld schetst de winkeliersvereniging; “Het zou een doodzonde zijn, als deze ‘wereldstraten’ door parkeerbeleid van de kaart worden geveegd en vervolgens veryupt worden door landelijke ketens.”
De aannames die hierin verborgen zitten zijn echt vrijwel allemaal fout. Komen ze:
1. De wereldstraten worden niet van de kaart geveegd door parkeerbeleid. Dat is in het verleden niet gebeurd en zal in de toekomst ook niet gebeuren. Tweederde van de ondernemers in de winkelstraten geeft aan dat het aantal bezoekers gelijk is gebleven, ondanks het lagere parkeertarief. Zo’n driekwart van de bezoekers van de winkels komt niet met de auto. Het kwart dat wel met de auto komt zal – zo wijst het verleden dus uit – zich echt niet laten beinvloeden door het parkeertarief. Bovendien zijn er voldoende parkeerplekken midden op de weg waarvoor niet betaald hoeft te worden – zo wijst elke zaterdagmiddag uit.
2. In vrijwel alle koophuizen in Lombok-oost en Lombok-west wonen yuppen; wijzelf ook. Het winkelaanbod is nog hetzelfde als toen die mensen er nog niet woonden. Sterker nog; er komen eerder meer dan minder Turkse bakkers. Pas het allereerste echte yuppenwinkeltje komt straks in de plaats van een lampenwinkel waarover DUIC eerder berichtte. Hoezo veryupping? Als het nu nog niet gebeurd is, zal het straks ook niet gebeuren – althans niet zolang de wijk nog voor de helft uit socials huurwoningen bestaat en aantrekkingskracht blijft houden op mensen uit andere wijken door het bestaande winkelaanbod.
3. Ik vraag me werkelijk af welke landelijke ketens zich zouden vestigen in de Dam- of Kanaalstraat. De enige twee huidige die ik me kan bedenken zijn (exclusief Moskeeplein) Kruidvat en Zeeman. Beide bepaald geen uithangbord van stedelijke veryupping. Bovendien gaat de laatstgenoemde weg. Waar hebben we het dan nog over? Veryupping door landelijke ketens? Nespresso en Primark die zich op deze A+-locaties komen vestigen? Yeah, right.
In plaats van zich druk maken om meer autoverkeer de wijk in te krijgen, zou de winkeliersvereniging zich er sterk voor moeten maken een toekomstbestendig integraal beleid voor Lombok te schetsen; mogelijk zefls zonder overlastgevende automobilisten. De Kanaalstraat is inmiddels busvrij, nadat lijn 4 gestopt is – hetgeen bewezen heeft dat er ook geen OV tot-aan-de-deur nodig is om de Kanaalstraat levend te houden. Laten we bewijzen dat er ook geen auto tot-aan-de-deur nodig is.
Ben het wel met Thomas eens. Parkeer je auto in de nieuwe garage, loop aan de ene kant van de Kanaalstraat , draai halverwege om, zeg ter hoogte van Kopi Susu, en loop aan de andere zijde weer terug. Lekker flaneren, beetje kopen, beetje eten/drinken. Heb je een mooi ochtendje/middagje Kanaalstraat gehad! Hartstikke leuk!
Als je een Audi, Golf of Mercedes kunt aanschaffen en onderhouden dan kun je het parkeertarief gewoon betalen. De veiligheid in de Kanaalstraat is een veel groter goed!
Een goedkoop parkeer beleid?
Ik heb bijna mijn hele leven in Lombok gewoont, als ik bij de kanaalstraat iets moest halen ging ik op de fiets, net zoals iedereen uit de buurt.
Waarom zou je mensen aanmoedigen met de auto te gaan als je de hele wijk binnen 10 minuten door ken fietsen?
@Duic
Er wordt elke keer gesuggereerd dat bewoners voor het goedkope tarief zouden zijn. Dat is pertinent niet het geval! Check aub de bronnen.
De straat kan wel wat veryupping gebruiken dus hip en multiculti door elkaar. Zal de verkeersveiligheid zeker ten goede komen en ook de omzetten van de winkeliers!
@DUIC.
Met TP. Doe inderdaad ‘ns je verhaal checken.
Uit de kop; Een bewonersgroep heeft een contra-expertise […]
Uit de tekst; Winkeliersvereniging Lombok voelde zich […] genoodzaakt om een contra-expertise te laten uitvoeren.
€ 3,40 per uur teveel? Maar wel zonder morren die auto kopen, verzekering betalen, wegenbelasting afdragen, reparaties laten uitvoeren, apk, bezine tanken. Ik snap dat gezeur over parkeertarieven nooit zo als je wel bereid bent om een auto aan te schaffen.
@Willem: verzekering betalen? wegenbelasting afdragen? reparaties LATEN uitvoeren? apk uitvoeren? Dat zijn aannames… Maar als ik zo af en toe eens door de Kanaalstraat rijd, zie ik wel overal auto’s staan, dubbel geparkeerd, schots en scheef en op de stoep en noem maar op… Dus zoveel zal er niet via de parkeermeter betaald worden! De échte buurtbewoners worden niet gedupeerd, want die komen lopend, op de fiets of brommer…
Autorijden kost overlast, milieuschade, co2 uitstoot, stank, herrie, agressie, soms schade aan fietsers en voetgangers. Dat mag ook best betaald worden.
Wat een leugens! Bewoners die zouden vragen om lagere parkeertarieven!? Als er woont loop je er heen.
Bewoners willen een kanaalstraat die geen wildewest is. Maak het autovrij! Met 5 mei markt kan t ook. Parkeren kan in buones aires. Hoezo zijn vaak aso rijdende auto’s de baas in deze straat?
Mee eens! Allemaal leugens! Parkeren in Buenos Aires is de beste optie. Maak de Kanaalstraat nu maar eens autovrij! Ik kan mijn kind van 4 de verkeersregels niet eens leren in de wijk. Oversteken is op eigen risico, zelfs bij de stoplichten.
Aan alle bewoners, die hier boven reageren: Helemaal mee eens, maar echt jammer dat niemand van jullie gisteren deze mening bij Raadsinformatieavond in gemeente huis ging vertellen. Nu hebben de raadsleden echt de indruk dat ondernemers en ook bewoners voor de verlenging van de piloot pleiten. Advies: ga je organiseren en schrijf gezamenlijk een brief naar de raad en college om tegengeluid te creëren.
@AVR: wat een gelul. Dus zo werkt democratie dus volgens Groen Links? De mensen die van zich laten horen tijdens een info-avond worden representatief geacht voor de hele wijk. Wat een treurig stemmende dommigheid. Dit is wat wethouder Van Hooijdonk twittert: ‘Winkeliers ria @RaadUtrecht kritisch over einde parkeerproef, geluid bewoners in @duicnl comments helaas niet gehoord duic.nl/?p=110174’. Een kleine enquête volstaat mevrouw Van Hooijdonk. Niet duur, niet ingewikkeld. Een gemiddeld vierkleurenwijkbericht kost meer. Nu lijkt de redenering te worden ‘als jullie niet naar onze mooie info-avond willen komen is het gewoon jullie eigen schuld’. Bah.
@Eddi: ja triest, maar helaas zo werkt het echt, ik spreek uit eigen ervaring. Zolang de bewoners niet in actie komen, gebeurt er niets. In afgelopen 2 jaar heb ik zelf dit advies van 3 Utrechtse wethouders gelezen/gekregen. Laatst Paulus Jansen over woonsplitsingen:
“De kans dat een aanvraag voor splitsing of omzetting wordt afgewezen na een zienswijze door bewoners is hooguit 5 tot 10%. Maar als je iets aan het beleid wilt veranderen of een situatie duidelijk wilt maken dat iets echt niet kan: maak stennis, zoek publiciteit. Nodig de pers uit, nodig raadsleden uit om te komen kijken. Dat kan wel helpen om iets te veranderen aan een bepaalde situatie”.
Zo wordt tegenwoordig politiek gemaakt! Je moet heel hard roepen om gehoord te worden!
De Kanaal en damstraat zijn afhankelijk van bovenwijkse en bovenstedelijke klanten. Mensen komen hier groot en goedkoop boodschappen doen, op een markt achtige manier. Parkeer prijzen verlagen in een iets groter gebied, dan nu in de pilot zat,
(het ging hier om 30 tot 50 parkeerplekken) kunne er voor zorgen dat de parkeerdruk kan verspreiden. Het is niet zo dat je in de parkeergarage gratis kan parkeren een eerste uur. Daarnaast is de parkeergarage gebouwd voor bewoners van de nieuwe appartementen, en winkels op moskeeplein en nog te bouwen appartementen. Dat er iets aan te snel rijden moet gebeuren of ander gevaarlijk verkeersgedrag , Ja !( Bewoners en klanten vinden dat niet fijn )Winkeliers zijn hier ook al jaren mee bezig. Het is fijn als de gemeente daar wat ‘vaart’ achter zet. En niet in het geniep toewerkt naar toch een auto vrije /luwe straat. toewerkt. En als ze alles zo auto vrij willen hebben,waarom blijven nieuwe woon en boodschappen gebieden om de hoek, ontwikkeld, zoals groeneweg terrein, daar hoeft ook geen parkeergeld betaald te worden en meer bewoning trekt steeds meer autos. Of de komst van dit soort concurrerende boodschappen gebieden, de kleine en lokale ondernemers uit de wijk de nek omdraait, kraait geen haan naar. Het heeft grote gevolgen, hierdoor ging lombok in de jaren 80 “Failliet” Wijk bewoners en ook bovenstedelijke klanten gingen niet meer naar de lokale winkels, maar de supermarkten en nieuwe winkelcentra. Dat doen ze nog steeds en nu kopen ze ook op internet. Alleen een paar winkeltjes zouden, puur op klanten uit de wijk kunnen draaien. Dat het in deze tijd kleine ondernemers lukt, te blijven ondernemen is een hele klus, de bereikbaarheid van de straat, voor klanten die de doelgroep zijn, is van groot belang. Gentrificatie, werkt als volgt, wanneer de parkeerprijzen hier te hoog worden, klanten weg blijven, zullen winkels leeg komen te staan. Inmiddels is wonen in lombok Hot, ook project ontwikkelaars en ketens /winkels uit duurdere segment weten dit. Zij zullen de winkels/panden huren /kopen. De huren gaan stijgen, de Woz waarde stijgt. Misschien leuk voor mensen met een eigen huis.(wie weet heb je dit ooit kunnen opknappen en kopen met europese subsidies …) maar slecht voor de ondernemers en slecht voor de huurders in sociale huur. Er is overigens nog maar weinig sociale huur in lombok. De huren van woningen die gerenoveerd zijn, zijn inmiddels rond 600 euro en hoger.
Alles heeft met alles te maken, dit is dan ook waarom er zijn ook veel bewoners zijn, die wel om lage parkeer tarieven vragen.