De gemeenteraad heeft gisteren ingestemd met een extra pakket maatregelen “om de lucht in de stad schoner te maken.” Onderdeel van dit pakket is het invoeren van een milieuzone voor oudere bestelbusjes vanaf 2015. Op dit moment is er alleen een milieuzone voor vrachtwagens. Utrecht is de eerste gemeente in Nederland die ook een zone instelt voor bestelbusjes.
D66-raadslid Bram Fokke: “Zo’n milieuzone is een zware maatregel, maar het is in Utrecht hard nodig. Het levert veel verbeteringen op voor de luchtkwaliteit. Dankzij voorstellen van D66 is de milieuzone bovendien beperkt tot de meest vervuilende bestelauto’s. Daarmee verkleint het de impact voor inwoners en ondernemers.”
Cees Bos van het CDA reageert: “Het college kijkt te weinig naar het economisch effect. Een kleine ondernemer, die het al niet makkelijk heeft, kan met zijn huidige bestelwagen straks niet meer zijn werk doen in de binnenstad!”
Utrecht heeft het hoogste autobezit per persoon van de vier grote steden. Het pakket behelst ook een milieuzone voor ‘oude’ personenauto’s. Het besluit hierover is echter uitgesteld. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) is bezig met het aanvragen van een referendum. Er moeten nog duizenden handtekeningen verzameld worden.
Andere plannen in het pakket zijn het stimuleren van het openbaar vervoer, het inzetten van elektrische voertuigen en het verbeteren van de verkeersdoorstroming. De gemeente wil met al deze maatregelen in 2015 voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Amsterdam zag eerder dit jaar nog af van de invoering van een milieuzone voor bestelbusjes.
10 Reacties
ReagerenNog even, en dan komt er niemand meer in/naar Utrecht.
ik vraag me af waarom niet voor de hele stad zo’n milieuzone of eerst wachten totdat in het hele land alleen maar schone auto’s worden toegelaten. Nu is het alleen maar voor de binnenstad en mensen die buiten centrum wonen (en fietsen moeten) wat moeten zij voor vieze lucht inademen? Ik woon net buiten het centrum en de laatste jaren is fijn stof en roet alleen maar toegenomen voor mijn gevoel, merk het aan sneller vuil wordende ramen, vensterbanken en zo.
Het instellen van een milieuzone is dweilen met de kraan open. Het effect van “schonere” auto’s wordt volkomen teniet gedaan door de voortdurende groei van het autoverkeer. Het zou beter zijn daar wat aan te doen, maar daar is de gemeente niet toe bereid.
Wij ademen geen vieze lucht meer in. In de tijd van Demka en Staalmat was dat wel anders. D66 probeert stemmen te trekken op basis van het voeden van angst.
Het effect op de luchtkwaliteit van de bouw van het nieuwe muziekcentrum is hoger dan het effect van het weren van een paar auto’s.
Toch komt D66 niet met een motie om de bouw van het muziekcentrum stil te leggen.
Dat is ook heel normaal: “Wij hebben die hinder graag over voor toekomstig muziekgenot”
Laten we onze tijd besteden aan zaken die meer nut opleveren.
Denk ook dat we een beetje doorslaan, ben heel lang geleden op de Nachtegaalstraat geboren en woon nog steeds in oost kan me goed herinneren dat me moeder zij niet met je schone kleren op de vensterbank zitten !! die heb ik nog niet afgenomen. Ja en inderdaad we hebben het over +- 1956 die was iedere week zwart van het stof (fijnstof ??) Dus ga nou niet zeuren over zwarte vensterbankjes of dat door de auto`s komt, Maar lui versta me goed we moeten er zeker met zn. alle wat aan doen , maar inderdaad laat die hardwerkende mensen nog een paar jaar in die (hele) vuile busjes rijden die gaan vanzelf een keer kapot en dan kopen ze echt wel een schone want dat zijn ze inmiddels wel. Mvgr.
En al jaren is bekend dat heel veel fijnstof komt van tweetakt motortjes zoals brommers, scooters, snorfietsen, tuktuks. Maar ja… wie durft die te verbieden? Dat kost stemmen nietwaar.
Sinds wanneer is D66 een milieupartij? Hiermee proberen zij dus de yuppen in de binnenstad voor zich te winnen en het heeft niets met het milieu te maken. Mensen vertrouw deze partij toch niet. het eerste teken van hun partijnaam is misleidend, dat is eigenlijk een 6. Deze partij is vanaf het begin gewend te kronkelen en te konkelen om maar aan de macht te komen.
Sinds wanneer is D66 een milieupartij? Hiermee proberen zij dus de yuppen in de binnenstad voor zich te winnen en het heeft niets met het milieu te maken. Mensen vertrouw deze partij toch niet. het eerste teken van hun partijnaam is misleidend, dat is eigenlijk een 6. Deze partij is vanaf het begin gewend te kronkelen en te konkelen om maar aan de macht te komen.
Waarom word er toch nooit gekeken naar de vervuiling door scooters en brommers? Is hun fijnstof uitstoot soms een soort van beschermde diersoort?
Dat ze zorgen dat die stink-diesel-boten uit de gracht verdwijnen. Zoals de rondvaartboten van Schuttevaer.
Die zorgen voor meer stank- en roetoverlast dan die paar incidentele busjes van een paar ondernemers.
Neem een voorbeeld aan Leeuwarden: daar varen alle rondvaartboten elektrisch.