Wethouder Frits Lintmeijer nodigde gisteren de pers uit om een stukje door de binnenstad te fietsen. Zo konden we met eigen ogen zien welke parkeerproblemen er voor auto’s en fietsen zijn. DUIC fietste mee en hoorde een aantal opmerkelijke plannen van de wethouder. “Misschien moet er een fietsenstalling in het oude postkantoor komen.”
Gisteren is de nieuwe nota ‘stallen en parkeren’ door het college vastgesteld. Door middel van een fietsroute langs vier plekken in de binnenstad moet duidelijk worden hoe de plannen vorm gaan krijgen.
Neude
Het probleem van de Neude zit hem vanzelfsprekend in de fietsen. Er zijn te veel geparkeerde fietsen en te weinig plek. Lintmeijer: “De mobiele fietsenstalling is niet voldoende. We zijn nu aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om dit te verbeteren. We denken aan een stalling naast de Neudeflat of in het oude postkantoor. Onder de Neude een fietsenstalling aanleggen wordt lastig vanwege technische problemen. Er lopen te veel kabels en leidingen, dat gaat heel duur worden.”
Mariaplaats
“De Mariaplaats is een soort Neude, maar dan aan de andere kant van de stad. Op piek-avonden is er hier een tekort van driehonderd fietsstallingen. We willen dit gaan oplossen door in winkelpandjes eventueel fietsenstallingen te laten komen. Een mogelijkheid zou zijn dat we de parkeerplekken op het plein gaan opheffen. Dit laatste heeft als effect dat het een stuk overzichtelijker wordt voor alle fietsers en er ruimte komt voor een mobiele fietsenstalling voor op de drukke avonden.”
Tweede Daalsebuurt
De Tweede Daalsebuurt is een plek waar veel mensen hun auto parkeerden om in de stad te gaan shoppen. De parkeerdruk was hier bijzonder hoog zoals op wel meer plekken in de stad. Met het invoeren van een parkeertarief is de hoeveelheid auto’s bijzonder afgenomen.
“De parkeerdruk wordt hier en op meer plekken in de stad opgemeten. Dit doen we door het aantal parkeerplekken te tellen en te kijken hoeveel auto’s er daadwerkelijk staan. Als dit over drie momenten in de week gemiddeld hoger ligt dan tachtig procent, dan worden tarieven verhoogd voor bezoekers zodat bewoners minder last gaan ervaren van geparkeerde auto’s.”
Amsterdamsestraatweg
Met de nieuwe nota is hier ook de mogelijkheid voor een ‘shop & go’ parkeertarief. “Winkeliers uit de Kanaalstraat hebben dit geopperd. Het vergt een intensieve handhaving, maar het idee is dat mensen die komen shoppen voor het eerste half uur iets van 50 cent parkeergeld betalen en daarna het volledige tarief.”
Plannen nieuwe nota
- Deelautobeleid en handhaving weesfietsen worden gestimuleerd
- Minimum autoparkeernorm voor studentenhuurwoningen verlaagd
- Wandelaars, fietsers en ‘groen’ krijgen in deze aanpak meer ruimte op straat
- Bewoners krijgen met dit systeem meer keuzes voor wanneer bezoekers moeten betalen
4 Reacties
ReagerenEr is een aantal jaren geleden toch zo’n mooie prijsvraag uitgeschreven door de gemeente m.b.t. het fietsenprobleem? Nooit meer wat van gehoord….! Over opnieuw het wiel uitvinden gesproken…
Een rijksmonument als fietsenstalling? Is er echt niiks anders te verzinnen?
… enige tijd geleden hoorde ik een geluid dat de er wat Gemeentelijke Diensen uit de Neudeflat zouden vertrekken. “Kat in’t bakkie”, zoals ze in de Zaanstreek zeggen, Of “het ei van kolenbus” zoals ik standvoetelijk verzin…
Vorige week stalde ik mijn fiets in de mobiele fietsenstalling op het Neude. Tot mijn verbazing mocht ik mijn fiets niet vastzetten. De stalling moest mobiel blijven. Mijn fiets kost wat en er zijn fietsdiefstallen in Utrecht. Daarnaast adviseert de fietsersbond om fietsen aan de aarde vast te maken. Dat kan hier dus niet.
Ook vreemd zijn de parkeerplekken op de Maria-plaats. (centrum – Utrecht) Nog vreemder is de parkeergarage vlakbij (toekomstige fietsenstalling?) en omdat de Mariaplaats de enige toegang is, is er veel autoverkeer. Nog verbazender is, dat er parkeervakken zijn, op de plek waar nu geen ruimte voor een fietsstrook meer is. Hierdoor rijden en staan auto’s de fietsers in de weg. Het weghalen van alle auto-parkeermogelijkheden lost alle problemen op en dit stuk Utrecht wordt veel veiliger. Daarbij komt, dat fietsers geen auto hoeven te betalen, en dus meer geld hebben. (parkeren, aanschaf, onderhoud etc.) Fietsers zijn geen armelui, dus het weghalen van auto-mogelijkheden is ook goed voor de lokale middenstand.