Utrechtse bewoners-, natuur- en milieuorganisaties bundelen de krachten in hun verzet tegen de verbreding van de A27 en A12. De organisaties zullen samen bezwaren indienen en anderen stimuleren om dat ook te doen. Ook richten ze de Stichting Kerngroep Ring Utrecht (KRU) op. “Besteed die 1200 miljoen anders!”
Het gaat om de groepen: De Vrienden van Amelisweerd, de Kracht van Utrecht, het Bewonersoverleg Ring en Rijnsweerd, Werkgroep A27 Voordorp en Laat Lunetten Niet Stikken. Zij gaan verder als de KRU. Ook de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) en het Milieucentrum Utrecht (MCU) ondersteunen de samenwerking.
“We hebben het ontwerp-tracébesluit en het milieueffectrapport gisteren ontvangen en we zijn geschrokken dat het écht zo erg is,” legt Roland Pereboom, voorzitter van KRU uit. “De geschiedenis van 1980 herhaalt zich. Meer asfalt, meer vervuiling en stank, minder bomen en een kostenpost van 1,2 miljard. Dat moeten we niet doen!”
Jos Kloppenborg, van de Vrienden van Amelisweerd sluit zich hierbij aan: “De zeer kostbare verbreding van de bak in Amelisweerd betekent een forse aantasting van Amelisweerd, een natuur- en recreatiegebied van onschatbare waarde. Opnieuw dreigen er vele honderden bomen te sneuvelen voor een plak asfalt. En dat voor een volkomen onnodige verbreding. Besteed die 1200 miljoen maar anders!”
De samenwerkende organisaties regelmatig zijn te volgen via Facebook.
Gekoppelde berichten
Bekijk hier wat volgens Rijkwaterstaat uitbreiding van de A27 voor omgeving en verkeer betekent
De plannen voor de verbreding van de A27 krijgen steeds meer vorm. Vanochtend presenteerde Rijkswaterstaat…
23 Reacties
Reageren“Volkomen onnodige verbreding”…. Roepen roepen roepen maar weer. Het verkeer loopt vast, onderzoek geeft aan dat dit nog veel erger wordt maar het Groenlinkse volk blijft in de ontkenningsmodus. Onverbetelijk.
Goed bezig.
Stop de waanzin!
Dit land heeft meer dan genoeg asfalt.
Het is Kei-erg…nou-nou.
Met het naar buiten duwen van het verkeer van rondwegen naar rijkswegen voor bewoners van Utrecht gaan deze rijkswegen extra belast worden.
(U rijdt van Lunetten maar over de A12 naar Kanaleneiland)
Klagen kunt u bij de wethouder.
Ben zelf een grootgebruiker w.b. wandelen in Amelisweerd en ik denk dat dat reepje niet echt kwaad kan, zeker nu de herrie minder wordt vanwege de overkapping.
Zelf denk ik dat een verbreding bij tuincentrum Overvecht urgenter is voor de doorstroming op de A27.
Utrecht zou meer groen moeten aanleggen dat maakt de stad zo fijn om in te wonen, op zijn minst ter compensatie meer bomen terug planten dan er gekapt worden .
He pssst FD, wist je dat je ook heel goed met de fiets, lopend of bus (een grote auto voor wel 50 mensen, echt waar!) van Lunetten naar Kanaleneiland kan..?
In 1980 is beloofd bij aanleg A27 bij Amelisweerd, dat er daarna geen meter asfalt meer bij zou komen.
Het gaat ook wel erg veel geld kosten (en waarschijnlijk nog wel meer) dat beter aan andere zaken kan worden besteed.
Als je gechrokken bent door de huidige ontwerpen, heb je toch zitten slapen hoor. Deze varianten waren al jarenlang inzichtelijk en onderwerp van discussie.
A27/A12: er is al zo vaak aangetoond dat meer asfalt niet helpt tegen files en opstoppingen.
@FD Helemaal mee eens. Wethouder Van Hooijdonk en de politiek in Utrecht hebben flink wat boter op het hoofd door het interwijk-verkeer over de snelwegen af te willen wikkelen. De minister zal dat argument zeker tegen de gemeente gaan gebruiken.
De kritiek van de gemeente op de verbreding van de A27 zou dus meer indruk maken als de gemeente het gebruik van de auto niet alleen in, maar ook van en naar de stad en buitenom zou ontmoedigen door het verkeer bij alle invalswegen drastisch te doseren. Maar daar wil de gemeente(politiek) niet aan.
De organisaties die zich gebundeld hebben in de KRU zouden zich ook sterk moeten maken tegen de aanleg van de nieuwe snelweg langs Overvecht en tegen de toename van het autoverkeer in de stad (en de aanleg van meer parkeervoorzieningen).
Ik herinner me nog goed dat er militaire voertuigen klaar stonden naast de Inktpot (waar ik toen nog werkte) om Amelisweerd aan te vallen, terwijl de rechtszaak nog bezig was. Niet weer hè?
Het 60er jaren volkje behoort te klagen bij Lotte van Hooydonk. Zij dwingt met het college Utrechters de A27 en A28 op los van het toegenomen verkeer. Dat kan iedere klojo iedere dag opnieuw zien maar het Kloppenborg volkje heeft nooit gehad maar ook nu niet oog voor de realiteit. Alle berekeningen geven aan en nog eens bewaarheid door de realiteit van alle dag hoe het daar stagneert.
“een forse aantasting van Amelisweerd, een natuur- en recreatiegebied van onschatbare waarde”…werd ook al geroepen in 1980. Zie de luchtfoto bij dit artikel: daar klopt natuurlijk helemaal niks van. In 98% van dit bosgebied merk je van deze weg totaal niets. Nu niet, en in de toekomst niet. En ik ben een regelmatig bezoeker. Langzaamrijdend en stilstaand verkeer veroorzaakt veel meer schade dan wanneer van goede doorstroming sprake is. Nederland is een TRANSPORTLAND, daarmee rekening houden is in het belang van onze economie
Als het wegpesten van auto´s van de Utrechtse binnenring doorgaat, gaat de verbreding van de Amelisweerdbak ook door. Ik ben benieuwd of de verzamelde milieuorganisaties zich alsnog tegen de plannen van Lot van Hooijdonk keert. Ik verwacht dat niet, daarmee is het lot van Amelisweerd bezegeld.
Het onlangs verschenen onderzoek van het CPB zegt genoeg. Stoppen met het financieren van deze onzin.
http://www.cpb.nl/persbericht/3216625/meer-wegen-en-spoor-veelal-niet-rendabel
Inleidende teksten met als doel meer binnen te halen.
Het spel is op de wagen, openingsbod ligt er, uiteindelijk wordt die plaat wat groter en wat meer bomen. Die variant heeft Rijkswaterstaat al klaarliggen. Daarna wordt het spannend,het eindspel start, zit er nog meer in of is accepteren verstandig?
Leuk hoor, spannende tijden breken aan!
Als een ieder nou eens wat minder de auto neemt, en voor interwijkelijk verkeer de fiets pakt, of gaat lopen of met de bus, hebben we een win-win-situatie. Én minder verkeer in de stad, en geen toename op de snelwegen rondom de stad.
Blijkbaar komt ook dit niet op bij Van Oosten die er vanuit gaat dat ontmoedigde autoritjes door de stad 1-op-1 leiden tot een navenante toename op de randwegen.
Slecht plan. Maar ja, zoals altijd is het Ministerie van Rijkswaterstaat oppermachtig. Denk nu maar niet dat de Burger iets te zeggen heeft. Wat in hun koker zit kan men niet meer tegen houden.
Willem 13/5/2016 – 22:24
Met veel spullen mee ?
@Willem 14/5/2016 – 13:49
Zie A2; het werkt.
@Gerben den Hartigh 14/5/2016 – 15:31
Kennelijk leeft het idee bij veel fietsers en andere groen-gelovigen dat automobilisten “just fort fun” ritjes door de stad maken.
Buiten enkele petjes is dat niet zo.
Met betaald parkeren in de diverse wijken is het echt niet interessant
om de auto te pakken (wijk>wijk) vanwege de parkeer tarieven.
En niemand rijdt voor zijn lol stapvoets door de stad, waar dan ook.
@FD
Niet enkel ‘just for fun’ maar hoofdzakelijk ‘laat ik de auto nemen want het is zo makkelijk’.
Structurele luiheid dus.
@ FD,
Er is veel mogelijk hoor op de fiets en in de bus/ tram.
Zo doe ik boodschappen met 3 volle shoppers in de bus/ op de fiets en heb ik een kast en een matras vervoerd in de tram/ bus. Als je maar wil……
@Jansen, nu kun je je afvragen of dát dan weer netjes is tegenover je medereizigers.
@ Sander
Ja hoor, heeft niemand last van gehad.. De tram en de bus zaten niet vol.
Liever meer bomen, schone lucht is heel erg belangrijk voor de mens. En het valt te betwijfelen of de verbreding van A 27 en A12 nu zo nodig is. Ik woonde in Utrecht Lunetten en boven op zolder kon je verkeersgeluid horen. Als geboren Utrechter zie ik graag de stad Utrecht veranderen in een mooie parkstad. Veel bomen en fietspaden. En met het laatste is men op de goede weg.