Milieuzone houdt ook stand in hoger beroep | De Utrechtse Internet Courant Milieuzone houdt ook stand in hoger beroep | De Utrechtse Internet Courant

Milieuzone houdt ook stand in hoger beroep

Milieuzone houdt ook stand in hoger beroep
De Raad van State heeft vandaag bekend gemaakt dat de milieuzone in Utrecht ook in hoger beroep standhoudt. De Milieudefensie is blij met de uitspraak.

De Raad van State heeft vandaag bekend gemaakt dat de milieuzone in Utrecht ook in hoger beroep standhoudt. De Milieudefensie is blij met de uitspraak.

De Utrechtse rechtbank oordeelde begin 2016 ook al dat de milieuzone rechtmatig was ingesteld. De Milieudefensie verdedigde de milieuzone aan de zijde van de gemeente Utrecht. Door het weren van de meest vervuilende auto’s (in totaal ongeveer twee procent van het wagenpark) uit het centrum, knapt de luchtkwaliteit ietsjes op.

Wethouder Lot van Hooijdonk: “Je kunt niet kiezen welke lucht je inademt, dus ik zie het als onze taak om burgers tegen ongezonde lucht te beschermen. Deze uitspraak is dan ook goed nieuws voor de gezondheid van alle bewoners en bezoekers van Utrecht. Door slechts 2 procent van het lichte verkeer (personen en bestelvoertuigen) te weren, zorgen we met de milieuzone voor 30 procent minder roet-uitstoot in deze voertuigcategorie. We zullen ons op meerdere fronten voor schonere lucht in blijven zetten, bijvoorbeeld door het stimuleren van fiets, elektrisch openbaar vervoer en elektrisch rijden.”

“In het buitenland wordt al langer gewerkt met dergelijke milieuzones en uit evaluaties blijkt dat dit een effectieve maatregel is om bijvoorbeeld de uitstoot van schadelijk roet tegen te gaan”, reageert Anne Knol, campagneleider mobiliteit van Milieudefensie. “Ik zou milieuzones dan ook liever gezondheidszones noemen.” TNO heeft eerder onderzocht dat de milieuzone in Utrecht hoogstwaarschijnlijk effectief is.

Autoclub KNAC spande in 2015 een rechtszaak tegen de milieuzone (aan om de milieuzone ongedaan te laten maken).  De Utrechtse rechtbank oordeelde begin 2016 dat het instellen van de maatregel rechtmatig was. Daarop besloot de KNAC in hoger beroep te gaan.

24 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    De milieuzone, geen slecht idee, maar een dramatische uitvoering. Een Hummer H2 met een 6,6 liter dieselmoter uit 2005 mag de binnenstad wel in. Maar een VW Lupo 1.2 uit 1999 niet.

  2. Scherpschutter

    “Ik zou milieuzones dan ook liever gezondheidszones noemen.”

    Ik kom niet meer bij van het lachen hier! 98% van de auto’s mag gewoon blijven rijden in de Milieuzone en schadelijke stoffen uitstoten. De luchtkwaliteit is nog niet eens met een half procent verbeterd (TNO: “hoogstwaarschijnlijk effectief”) en dus nog altijd relatief ronduit smerig, maar dit zou voortaan voor een ‘gezondheidszone’ door moeten gaan haha…? Zullen we kolencentrales met het laatste model filtertje voortaan Zwitserse Berglucht Welnesscentra noemen? Of Luchtzuiveringsfabrieken…?

    Waar dit soort 1984-achtige Newspeak wordt gebezigd, weet u dat u te maken heeft met charlatans die de zaken bewust totaal anders willen voorspiegelen dan de realiteit zoals hij is. Gezondheidszone…Episch!

  3. Sjaak

    Een ding tegelijkertijd @Jeroen!
    Reken maar dat er vervolgstappen en aanscherpingen komen zodat ook het door jouw waargenomen onrecht ongedaan zal worden gemaakt.

  4. Frank

    Klopt Jeroen. Het zo hypocriet als de pest. Met mijn Nekaf uit 1960 die 1 op 5 slurpt, hobbel ik vrolijk dwars door de binnenstad.

    Ik moet overigens wel zeggen dat ik bij een uitspraak van TNO -al lang geen onafhankelijk instituut meer- als: “dat de milieuzone in Utrecht hoogstwaarschijnlijk effectief is”, ernstige twijfels heb. Het is wel effectief of het is het niet. En niet “waarschijnlijk”. Waarschijnlijk” is niet meer dan en educated guess. En zelfs dat niet.

  5. johann

    Kan de gemeente eens aantonen dat de maatregelen effect hebben? Graag metingen tonen. Het is allemaal luchtfietserij zonder enige wetenschappelijke basis.

  6. Henk

    @Sjaak

    Dat zal een groot bord worden. Oude benzine autos zijn ook niet alles. Voor bestelbusjes en vrachtwagens zouden ook bepaalde regels kunnen gelden

    Diesel <2001 = Nee
    Diesel 2.2L = Nee
    Diesel bestelbus <2001 = Nee
    Benzine <1995 = Nee
    benzine …..
    Bestelbus….
    Vrachtwagen dubbele assen….
    etc etc.

  7. Wim

    De een goed onderhouden APK gekeurde VW Luppo is geen vervuiler maar een geliefkoosde auto van iemand die daardoor net mobiel kan zijn.
    Door de milieu fanaten die alles willen bestieren wordt daardoor een stukje levens vreugde weer wegegenomen.
    Zielig gedoe.

  8. Bruin

    In eerste instantie is er sprake van discriminatie van bezitters van oudere auto’s die om wat voor reden het centrum in willen.
    Verder is aantoont door het Duitse Tüv, dat de moderne kleine diesel- en benzinemotoren vele malen meer schadelijke stoffen uitstoten in de vorm van ultrafijnstof. Roet dat oude diesels uitstoten is weliswaar vies, maar veel minder schadelijk dan fijnstof, of ultrafijnstof.

  9. Joris

    Dan het Spoorwegmuseum, dat binnen de milieuzone ligt, en elk jaar een stoom weekend organiseert. Prachtige machines hoor die dan door de wijk heen rijden. Maar een roet en stank dat die dingen uitstoten!! Niet normaal!!

    Alleen al dat ene weekend doet het hele effect van de milieuzone teniet.

  10. Marcel

    Ik citeer:TNO heeft eerder onderzocht dat de milieuzone in Utrecht hoogstwaarschijnlijk effectief is.
    Dit noem je dan onderzoek? Stel je voor, een arts onderzoekt je en zegt: u heeft hoogstwaarschijnlijk suiker. ( noem maar wat )
    Ga je daar als mens mee akkoord?
    Daarom heeft niemand meer vertrouwen in de politiek. Ze doen maar wat want het is hoogstwaarschijnlijk goed voor u.

  11. Marcel

    Nog heel even toevoegen. We kiezen een bestuur voor Utrecht. Een bepaalde partij die een visie heeft ( hoogstwaarschijnlijk :-)) ) Dus we krijgen wat we verdienen. Een bestuur dat denkt dat een paar auto’s minder of lange wachttijden voor een stoplicht helpen om onze lucht beter te maken. Dus Jeroen en Joris en Bruin en Frank hebben HELEMAAL gelijk. :-))

  12. Piet

    In de Duitse steden met een milieuzone is wel degelijk na langere termijn gebleken dat dit effectief is. Ook italiaanse steden als Napels ed hebben er geen spijt van. De voordelen gaan we nog wel merken in Utrecht maar alle azijnpissers in Utrecht en omstreken(mn omstreken) hebben blijkbaar heel veel moeite om de auto uit te komen. Rij lekker ergens anders naar toe.

  13. Erwin

    @Bruin: ah gossie, speel je nou de discriminatie-kaart?!
    Ik wil ook wel met m’n auto door de Lange Elizabethstraat rijden. Mag niet. Discriminatie?
    Hou toch op man en ga in Almere wonen.

  14. Dinges

    Ik kan er weinig van merken dat de gemeente fietsen wil stimuleren. Staan we weer met zn dertigen te wachten voor het stoplicht bij de Vredenburg als er een verrekte taxi de weg op wil (of een bus aan de overkant). Om over de levensgevaarlijke verkeerssituatie bij het Smakkelaarsveld nog niet te spreken! Of de veel te krappe inrichting van de Voorstraat.

  15. Sjaak

    @Henk: kan ook klein bord worden hoor:
    Auto’s: neen

  16. Gerben

    @Piet, en vergeet per 1 februari 2017 Antwerpen niet, Brussel en Gent volgen ook dit jaar. Parijs per 1 januari 2017 milieuzone, en andere Franse steden volgen spoedig. (daar heb je een vignet nodig, makkelijk te controleren) Ook voor buitenlandse voertuigen gaat het vignet gelden. Iedereen kan roepen wat men wil, alle beetjes gaan gewoon helpen.
    @Jeroen, hoeveel Hummers zijn er tegenover Lupo’s ?

  17. JdV

    @Erwin. Grappig genoeg mag dat, tot 10 uur in de ochtend is het voetgangersgebied toegestaan voor auto’s die komen laden en lossen. Zo heb ik persoonlijk eens om 09.30 uur vrolijk via de mariastraat het gebied ingereden om een groot tapijt te laden. En vervolgens door de lange elisabethstraat en het vredenburg het gebied weer verlaten. Dus als je een keer niks te doen hebt ‘s ochtends, hartstikke leuk joh !

  18. Jan

    Ocharme autobezitters. Die willen zo graag hun giftige uitlaatgassen kwijt op mensen die daar niet om hebben gevraagd… En straks mag dat niet meer. Poe poe.

  19. Bruin

    @Erwin, slecht voorbeeld dus.

  20. Michel Post

    De milieuzone mag blijkbaar van de rechter. Daarmee is echter nog niet gezegd dat deze ook effect heeft. Ik denk dat het effect zeer minimaal. De milieuzone doet bijvoorbeeld niets aan de maximaal toegestane hoeveelheid luchtvervuiling. Wel wordt de lucht op papier iets schoner waardoor er méér (iets minder vuile) auto’s kunnen worden toegelaten. De eventuele winst gaat daarmee verloren. Ook neemt het aantal auto’s toe en dat is niet alleen slecht voor de luchtkwaliteit maar ook voor de leefbaarheid en de oversteekbaarheid van wegen voor fietsers.

  21. Toine Goossens

    De doorslaggevende overweging van de Raad van State is:

    ´Afgewogen besluit

    Volgens de Raad van State hoeft de absolute noodzaak van een verkeersbesluit niet te worden aangetoond. ‘Het is voldoende dat het milieubelang wordt gediend en dat het gemeentebestuur inzichtelijk maakt hoe de belangen, voor en tegen de milieuzone, tegen elkaar zijn afgewogen’ aldus hoogste bestuursrechter.´

    Zolang Lot van Hooijdonk dus inzichtelijk maakt hoe de belangen zijn afgewogen is het besluit bestuurlijk terecht. Of het milieu met zo´n besluit is gediend doet niet ter zake.

    € 10.000.000 door de WC pot gespoeld.

  22. Dirk

    Mooi, nu de volgende stap: aanscherpen, gebied uitbreiden, minder parkeerplekken en meer inzetten op hoogwaardig openbaar vervoer.

  23. WP

    Mooi, dan nu graag voor de hele stad en voor nog wat meer vervuilende voertuigen. Oa de scooter!

  24. Bruin

    @Erwin, ik heb nog een discriminatiekaart ! Naast eigenaren van oudere dieselauto worden ook de bewoners buiten het centrum achtergesteld. Zij kunnen niet”profiteren” van die geweldige milieuzone, sterker nog al dat omrijdende volk zal wellicht voor meer vervuiling zorgen buiten het centrum. Pure discriminatie!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).