Er is onduidelijkheid over de toepassing van de regels die betrekking hebben op de milieuzone in Utrecht. De VVD en CDA vragen om helderheid bij het college. Op 1 januari 2015 moet in Utrecht de milieuzone voor personen- en bestelauto’s op diesel ingaan.
De VVD laat weten dat dit misschien een onbegrijpelijke verzameling verkeersborden aan de rand van de binnenstad oplevert. De milieuzone moet gemarkeerd worden met een verkeersbord, dat door de minister van Infrastructuur en Milieu landelijk wordt vastgelegd. De Utrechtse milieuzone is echter minder vergaand dan het verkeersbord toestaat, waardoor er misschien verschillende uitzonderingen onder het verkeersbord moeten worden aangebracht.
VVD-raadslid André van Schie: “Ik kan zo drie Utrechtse uitzonderingen bedenken ten opzichte van het voorgenomen landelijke verkeersbord. Dat levert een flinke lap tekst op die een verkeersdeelnemer moet lezen bij het passeren van het bord.” Van Schie vreest dat dat tot grote onduidelijkheid leidt en wil daarom weten hoe de uitzonderingen er precies uit komen te zien.
14.000 auto’s
De politieke partijen vragen ook om aanpassing van de milieuzone om te voorkomen dat duizenden auto’s, onterecht volgens de politieke partijen, worden geweigerd. De zone gaat gelden voor personen- en bestelauto’s op diesel van voor 1 januari 2001. Maar toen het voorstel voor de milieuzone besproken en aangenomen werd in de gemeenteraad is er via een amendement afgesproken dat dieselauto’s met Euroklasse 3 (of hoger) de milieuzone nog wel binnen mogen. Nu is dit voor een aantal toch niet het geval omdat deze voor 1 januari 2001 gemaakt zijn. Het zou volgens de BOVAG gaan om 14.000 auto’s. De VVD en het CDA pleiten dan ook voor het verlagen van de handhavingsdatum naar 1 januari 1999.
De gemeente Utrecht heeft eerder aangeven dat bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer het niet altijd bekend is tot welke klasse oude auto’s behoren. Daarom wordt de datum gehanteerd als toelatingseis en niet de klasse.
De milieuzone is ook onderwerp in onze enquête over maatregelen voor gezondere lucht in Utrecht.
1 Reactie
ReagerenDan zal na 1 januari de lucht wel een stuk schoner worden in die zone. Eromheen rijden de vervuilende auto’s verdwaasd rond op zoek naar een parkeerplekje dichtbij het schone luchtwalhalla. Per saldo zal de stad er weinig mee opschieten, tenzij Groenlinx geregeld krijgt dat de wind ook niet in de richting van die zone mag waaien.
En dan heb je zomers nog alle pleziervaartuigen die het genot van de mensen op de terrassen verpesten met hun vieze uitlaatgassen, maar die staan niet geregistreerd, dus daar doen we maar nix aan.