De Uithoflijn rijdt nog niet of er wordt al gesproken over een verdubbeling van het aantal trams. Een maandag aangenomen motie in de Provinciale Staten pleit voor een goede bereikbaarheid van het Utrecht Science Park en De Uithof.
Het USP kent in 2020 120.000 bezoekers per dag, wat vraagt om een goede bereikbaarheid met fiets en OV. Ter vergelijking: Op dit moment zijn dat er 70.000 per dag en de Uithoflijn kan volgend jaar maximaal 45.000 mensen per dag vervoeren.
“De Uithoftram zal wel voor wat verlichting zorgen, maar alsnog moet er binnen één jaar of twee een beeld zijn van wat er nog moet gebeuren”, aldus Arne Schaddelee, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Provinciale Staten. “Over twee jaar is er ook een nieuw provinciebestuur, wat een mooi moment zal zijn om dit aan te pakken.”
Voor deze reizigersaantallen is een zogeheten schaalsprong nodig. Wat deze concreet gaat inhouden kan Schaddelee, die de motie samen met GroenLinks, D66 en de PvdA indiende, nog niet zeggen. “We wilden het nog niet te veel invullen, maar het is zeker dat de mobiliteitsbehoefte er gaat zijn. Er moet echt een sprong gemaakt worden. Of dat nou in de vorm van grotere fietspaden of het verdubbelen van het aantal trams gaat zijn, weten we nog niet. Daar moet onderzoek naar gedaan worden”, aldus Schaddelee.
Door grote investeringen die hiervoor nodig gaan zijn, kunnen de gemeente en provincie deze niet alleen dragen. Er wordt naar het Rijk gekeken voor forse investeringen. Vanwege de verkiezingen vinden de partijen dit het juiste moment om aandacht te vragen voor de kwestie.
Treinstation
Het is niet voor het eerst dat de bereikbaarheid van het USP onderwerp van discussie is. Oud-directeur van het USP, Floris de Gelder, zei in 2015 al dat de Uithof in 2030 onbereikbaar dreigt te worden. “De Uithof zal dan verstopt raken met verkeer.”
Destijds is er ook onderzoek gedaan naar een treinstation op De Uithof. Ook is er toen een onderzoek gestart naar een extra tramlijn door de binnenstad.
Gekoppelde berichten
Treinstation Uithof: proefballonnetje in verkiezingstijd of reële optie voor de toekomst?
Ondanks dat er voor ruim 400 miljoen euro de komende jaren nog aan de Uithoflijn…
14 Reacties
ReagerenPrima plan!!! Ook absurd dat de gemeente denkt om de trams in het weekend niet te laten rijden, provinciale gedachtes voor een grote stad. Je moet er geeneens over na te hoeven denken, de tram rijdt altijd en je moet erop kunnen vertrouwen, dan slijt ‘t in het systeem van de ov-reiziger.
Misschien er gewoon minder mensen laten studeren of werken (altijd maar meer, meer, meer> rupsje nooit genoeg), of functies verspreiden over meerdere delen van de stad; of instituten buiten de Uithof zich laten vestigen. Rare keus ooit om alles te willen centeren. Qua kosten is dat ook nog maar de vraag of dit daadwerkelijk goedkoper is, gelet op alle kosten die gemaakt moeten worden om de boel bereikbaar te houden.
Als dit nu al bekend is dan mag je grote vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de prognoses die in het verleden zijn opgesteld.
Blijkbaar doet men maar wat op het provinciehuis.
Goed dat de eerste initiatieven al zijn gemaakt. Maar het is volgens mij geen kwestie van of verdubbeling tramlijnen of extra fietspaden. Maar EN ….je moet alles aanpakken en uiteraard het liefst zo milieuvriendelijk voor de omgeving. De snelwegen staan toch wel vast en als de minister Schultz gaat bouwen en verbouwen aan de snelweg zal het nog verder vast komen te staan dus een mooi moment om eerst de andere zaken aan te pakken, kan een mooie stimulans zijn voor de automobilist.
@ R n. g. :Ja, maar waarom zitten ze geclusterd? Omdat ze elkaar nodig hebben/elkaars kennis gebruiken, en dat is nou de kracht van de Uithof.
@ Bill, daarvoor hoef je niet letterlijk naast elkaar te zitten hoor. Moderne communicatiemiddelen en een taxi/ fiets binnen de stad, doen wonderen hoor.
Nu maar eens beginnen met het vervangen van alle stinkende stadsbussen door trams…
Het wordt tijd dat er helemaal geen provinciebestuur is. Zeker niet voor de stedelijke gebieden in Nederland van (inter)nationaal belang. In Utrecht is de provincie al decennia (vanaf ontwerp Berlage)lang alleen maar in strijd met de stad die in potentie en realiteit veel machtiger is. Bovendien is de provincie als bestuurslaag een overbodig feodaal fossiel overblijfsel uit de Thorbecke tijd.
Nu ontwerpt Bunnik een woonwijk voor werkers in Utrecht (de Uithof). Ongetwijfeld zal daar dan ook weer bedrijfsterrein annex zijn. Een beleid van tientallen jaren van een provincie die overal in het kleinste dorp bedrijfsterreinen liet vestigen die nu alleen maar leeg staan. Falend beleid op falend beleid en dat allemaal om macht te behouden binnen de regenteske provinciemuren. Misschien heeft een provincie nog een marginale functie in de krimpgebieden van Nederland maar hier in Utrecht hebben we meer aan een daadkrachtige gemeente Utrecht die in ieder geval het oude BRU gebied moet omvatten en waarvoor bereikbaarheid en concentratie van kennis/innovatie prioriteiten moeten zijn en waarbij trein/metro/tram/bus samen met eigen vervoer sterk moet worden uitgebreid en versterkt. De gemeente is een veel daadkrachtiger bestuurslaag in haar positie met de landelijke overheid.
Tramlijn 22 gaat strakst 16 x per uur naar de Uithof rijden (zie Uithoflijn.nl), ofwel elke minder dan 4 minuten een tram. Deze frequentie verdubbelen zal vooral tot opstoppingen leiden.
Waarom wordt een tweede tramlijn door binnenstad niet genoemd, waarvoor al langer plannen klaar liggen. De wisselverbinding op het Smakkelaarsveld is zelfs alvast aangelegd
Waarom zo negatief allemaal? De werkgelegenheid op de Uithof groeit en groeit, en het USP heeft internationale aantrekkingskracht. Op dinsdag ochtend is de Uithof nu al niet meer bereikbaar, zoveel mensen werken er al. Waarom die bedrijven niet verspreiden over de stad? Goeie vraag. Volgens mij zou dat ook wel kunnen, maar het verkeer in de stad is wel nog lastiger dan verkeer naar de Uithof en zo’n Science Park is wel een belangrijk visitekaartje om grote en internationale bedrijven aan te trekken. Bovendien wordt alle kantoorruimte in de stad geconverteerd naar woonruimte en is er gewoon geen plek meer voor grote bedrijven. Dat Bunnik huizen gaat bouwen voor mensen die op de Uithof werken lijkt me een fantastisch plan. Het is 5 min. fietsen en ontlast de woondruk op de binnenstad.
Die dubbele tram neem ik voor lief, alles beter dan al die auto’s en scheurende bussen.
Dus kom op, niet zo klagen en lekker (samen)werken.
@wimutrecht: bijna de helft van de inwoners uit onze provincie (die overigens al zijn begin kent in de 7e eeuw, 12 eeuwen vóór Thorbecke) woont niet in de voormalige BRU. En veel randgemeenten waren niet rouwig om de opheffing van de BRU, omdat de stad wel erg dominant was in het opleggen van de wensen aan de randgemeenten. Het provinciebestuur zorgt voor een betere verdeling. En of de stad nu zo veel slagvaardiger is? Kan iemand @wimutrecht eens vertellen hoe lang er is gedebatteerd over het centrumproject. Of hoe lang er onderhandeld is met de jaarbeurs? Of hoeveel nederlagen de gemeente lijdt in de rechtbank en bij de RvS vanwege terechte beroeps- en bezwaarschriften van Cees van Oosten?
@Frank, een wisselverbinding op het Smakkelaarsveld? Kun je dat toelichten?
Wimutrecht, het klopt dat de provincie en de stad Utrecht constant met elkaar in de clinch liggen.
Dat gebeurt onvermijdelijk als goede provinciale bestuurders met visie, te maken krijgen met een dogmatisch Groenlinks regime dat op religieuze wijze gelooft in onzin als “Wegen weghalen, betere bereikbaarheid”.
Ik heb het als ex aanwonende van het tracé 10 tallen keren meegemaakt dat gemaakte afspraken werden herzien weet je waarom•• gewoon om de aanwonende langzaam te laten wennen dat de tram naar de uithof 24/7 gaat rijden .je kan namelijk ook al op heel veel plekken op de uithof ook snachts terecht om te studeren/bibliotheek /sporten /uitgaan./dus tegen die tijd dat de tram echt gaat rijden.is dat om te beginnen tot 01.00 en binnen een jaar tijd de tram 24/7 wand die 4 uurtjes zonder tram is voor de groep die snachts willen studeren wel heel vervelend om het fietsje te pakken.en ach! We leven nou eenmaal in een 24 uurs economie rust en hectiek gaan hand in hand .maar de belofte aan omwonende om de tram tot na de avondspits te laten rijden tot half 9 .zelfs dat geloofde we inmiddels 28 jaar geleden al niet.wat betreft de tram rijd naar de uithof ik schat dat het toch half 2019 zal gaan worden.wand ze hebben vast trams besteld met een verkeerde wielbasis.het zal niet de eerste keer zijn?