Na ruim 10 jaar stopt Lot van Hooijdonk als wethouder in Utrecht: ‘De balans raakt verstoord’ Na ruim 10 jaar stopt Lot van Hooijdonk als wethouder in Utrecht: ‘De balans raakt verstoord’

Na ruim 10 jaar stopt Lot van Hooijdonk als wethouder in Utrecht: ‘De balans raakt verstoord’

Na ruim 10 jaar stopt Lot van Hooijdonk als wethouder in Utrecht: ‘De balans raakt verstoord’
Na ruim tien jaar heeft Lot van Hooijdonk (GroenLinks) halverwege haar derde termijn besloten te stoppen als wethouder in Utrecht. Zij is daarmee de persoon die het langst dit ambt heeft bekleed in deze stad. In haar ontslagbrief schreef ze onder meer dat ze nog steeds barst van ambities en idealen, maar ook dat de pijp niet vol genoeg meer is en de rek eruit begint te raken. “Ik denk daarom dat de gemeente Utrecht beter gediend is bij een wethouder die met frisse energie mijn mooie portefeuilles ter hand kan nemen.”

Na ruim tien jaar heeft Lot van Hooijdonk (GroenLinks) halverwege haar derde termijn besloten te stoppen als wethouder in Utrecht. Zij is daarmee de persoon die het langst dit ambt heeft bekleed in deze stad. In haar ontslagbrief schreef ze onder meer dat ze nog steeds barst van ambities en idealen, maar ook dat de pijp niet vol genoeg meer is en de rek eruit begint te raken. “Ik denk daarom dat de gemeente Utrecht beter gediend is bij een wethouder die met frisse energie mijn mooie portefeuilles ter hand kan nemen.”

De 46-jarige Lot van Hooijdonk heeft onder meer Mobiliteit in haar portefeuille, waardoor zij verantwoordelijk is voor de verkeersveiligheid in Utrecht. In de afgelopen tien jaar is het aantal verkeersslachtoffers in Utrecht met een derde afgenomen. “Dit gaat in tegen de landelijke trend en tegen de trend van de drie andere grote steden”, zegt Van Hooijdonk. Ondanks dit gegeven gaat het ook weleens fout in Utrecht. Zo zijn er jaarlijks doden te betreuren in het verkeer en dit gaat haar niet in de koude kleren zitten. Wanneer wordt gesproken over zo’n zwaar ongeval is zij zichtbaar aangedaan. “Zoiets geeft een machteloos gevoel.”

Ruim twee jaar geleden begint Van Hooijdonk aan haar derde termijn. Destijds met de intentie de volle vier jaar te volbrengen, zo is althans te lezen in haar ontslagbrief. Toch besluit ze nu, zo’n anderhalf jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen, te stoppen. “Je maakt lange dagen. Het werk is nooit af. Gisteren begon ik bijvoorbeeld om 06.00 uur en om 23.00 uur klapte ik mijn laptop dicht. Het is met andere woorden een zware baan. Ik zeg dit niet om zielig te doen, ik mag prachtige dingen doen en er staat een goed salaris tegenover, maar het moet wel in balans blijven. Je maakt als wethouder moeilijke dingen mee die verdrietig zijn, maar daar staan voldoende positieve prikkels tegenover. Die balans begint verstoord te raken, waardoor ik niet nog anderhalf jaar door wil gaan.”

Vergrootglas

In Utrecht zijn de afgelopen tien jaar veel straten opnieuw ingericht. Dit ging eigenlijk altijd ten koste van ruimte voor de auto en ten gunste van extra groen, en ruimte voor fietsers en wandelaars. Van Hooijdonk heeft van Utrecht nog meer een fietsstad gemaakt dan het al was. Alle wethouders liggen onder een vergrootglas, maar het lijkt erop dat dit extra geldt voor de wethouder Mobiliteit. Op de vraag in hoeverre dit het plezier in het werk heeft beïnvloed zegt zij het volgende: “Uit enquêtes, gesprekken met mensen en de uitslag van de verkiezingen blijkt dat mensen met plezier in Utrecht wonen en dat komt deels door het beleid van de gemeente. De luide stemmen geven een verstoord beeld van de werkelijkheid. Dit zijn vaak alleen de felle voor- en tegenstanders.”

Trots is Van Hooijdonk op de, zoals zij het zelf noemt, hele beweging die in Utrecht is gemaakt. “Het is nooit één project waarmee je een groot maatschappelijk effect maakt, maar met een optelsom aan projecten. Ik ben trots op het effect daarvan, waardoor Utrecht onder andere verkeersveiliger is geworden.” Een andere optelsom aan projecten waar de wethouder trots op is zijn de groene schoolpleinen. “Geloof het of niet, maar vroeger was het de regel dat een schoolplein versteend moest zijn. Nu is dat niet meer zo.” Daarnaast noemt de wethouder een project waarbij vrouwen die als vluchteling naar Utrecht kwamen hebben leren fietsen. “Dit gaat over veel meer dan fietsen. Het zorgt namelijk voor vrijheid en emancipatie.”

Wereld

Tot slot uitte de wethouder in haar ontslagbrief haar zorgen over de toestand in de wereld. Ze schrijft dat ze, om de woorden van de Denker des Vaderlands Marjan Slob te gebruiken, op zoek moet naar hoe ze de realiteit weer lief kan hebben. Als antwoord op de vraag wat ze hier precies mee bedoelt, zegt Van Hooijdonk zich zorgen te maken over de internationale trend waarbij democratieën worden uitgehold. “Vanzelfsprekendheden, zoals democratische waardes, zijn in hoog tempo niet meer vanzelfsprekend. Ik maak mij zorgen over hoe er over vluchtelingen wordt gesproken en hoe klimaatverandering met een rotgang doordendert zonder dat er genoeg wordt gedaan om het tij te keren. Dit klinken misschien als gekke groene hobby’s, maar deze onderwerpen staan aan de basis van het bestaan.”

Zolang er geen nieuwe kandidaat is benoemd blijft Van Hooijdonk tot en met 5 december wethouder. Uit haar ontslagbrief valt op te maken dat ze in de periode die daarop volgt waarschijnlijk iets meer gaat sporten of een mooi boek gaat lezen, maar uiteindelijk zal zich in willen zetten voor een betere wereld. “Want er is genoeg te doen.”

36 Reacties

Reageren
  1. Vak J

    Even de harde feiten:

    In de spits staat alles in en om Utrecht muurvast, mede door de verleersaanpassingen van deze Wethouder/ College!

    Burgers met een auto worden op torenhige kosten gejaagd door zeer hoge parkeertarieven en vergunningen!

    Het word bijna onmogelijk gemaakt om van Noord naar Zuid, van West naar Oost te komen met een auto,zonder om te rijden en zeer lang onderweg te zijn.

    Met de as verkeersaanpassingen Maliebaan, Graadt van Roggenweg, Ledig Erf en knip Catharijnesingel zal het verkeer definitief muurvast te komen staan!, met veel meer fijnstof als resultaat!

    Het verspillen van vele miljoenen rond de fouten vd Uuthoflijn,Maliebaan en Hoograven, had het tekort van fit College makkelijk opgelost kunnen worden ipv dat de Utrechtse burgers nu moeten betalen!

    Door niet te luisteren naar de bewoners ( zgn participatie) ben je als Wethouder niet op je plek in een Gemeenteraad!

    Van een Wethouder met de portefeuille Verkeer, mag je een gedegen verkeersplan verwachten, om het Verkeer,,in de groeiende stad Utrecht, snel in en uit Utrecht te laten rijden! Nu is het tegenovergestelde gebeurd!

    Dat door haar word gezegd dat veel Utrechters blij zijn met al deze aanpassingen, is een bewijs van de arrogantie vd macht, en leven in een kleine groene bubbel van gelijk gestemden, die nooit tegengas zullen geven, nmet de Coalitiepartijen als partners in Crime.

    De erfenis van deze Wethouder zal iedere mobiele Utrechter,maar ook bezoeker de aankomende jaren gaan merken, de stad word onbereikbaar en onbetaalbaar!

  2. Kritische echte utrechter

    Eindelijk. Hopelijk wordt er nu meer rekening gehouden met de oudere trechter die moeilijk ter been is en voor een groot deel afhankelijk van zijn of haar auto.

  3. Van Puffelen

    Ik denk dat heel veel mensen er geen traan om laten, dat ze gaat vertrekken!!
    De gekozen partijen zeggen altijd dat ze er voor alle burgers zijn, maar dat is bij deze college wel heel erg ver te zoeken. (Al dat vergroenen slaat wel erg ver door in de stad)

  4. Paul

    Dankzij Lot van Hooijdonk mag ik op een gewone zaterdag middag een half uur op mijn bus wachten of 23 minuten lopen. Dat zijn feiten en geen vertekend beeld van de werkelijkheid. Er is te veel fout gegaan om zo trots te zijn. Misschien is de definitie van fanatisme wel van toepassing: de inspanningen verdubbelen als het doel uit het oog verloren is.

  5. Pauldee

    Je moet het maar durven en kunnen: progressieve wethouder in de randstad. Ze zal hier vast nog wat emmers drek (en complimenten) over zich heen krijgen. Niks schokkends. Ben benieuwd wie het stokje overneemt. Trouwens: is “…raakt verstoort” in de kop niet met een “d” aan het eint?

  6. Michiel

    Lot, Bedankt voor de lange files op de Cartesiusweg en Marnixlaan, het woonplezier is fantastisch naar beneden gegaan.

  7. RABE

    Heel fijn dat ze weg gaat. De stadsboulevard, het “t Goyplein, de slechte staat van de fietspaden op Lunetten enz. dat laat zij achter. Haar opvolger heeft dus een heleboel te doen. Sterkte daarmee.

  8. Geert Groote

    Er is niets tegen fietspaden, wel tegen fietspaden waar expres geen zebra gemaakt wordt om voetgangers veilig te laten oversteken. Utrechters willen echt geen rondjes in de binnenstad rijden met hun auto maar als iedere Nederlander hun vervoer kunnen kiezen ook als dat zo nodig de auto is . Mw van Hooijdonk staat niet voor een evenwichtig verkeersbeleid. We hopen haar opvolger wel, ook als dat een groen linker is.

  9. WORLD BIKE CAPITAL

    Zeker heeft Lot van Hooijdonk een positieve bijdrage geleverd aan de leefbaarheid van een snel groeiende stad. Als je andere steden van 400.000 inwoners bezoekt in Europa dan zie je de verschillen hoeveel hier de auto nog domineert ten kosten van gezond en beter milieu die fiets mobiliteit realiseert.
    Uiteraard is niet iedereen tevreden te krijgen.
    Dus dank is zeker vanuit ons optiek op zijn plaats !

  10. Len

    Nergens en nooit zal de automobilist de hand in eigen boezem steken en beseffen dat hij zelf onderdeel van het probleem is. Evenals de fietser, de boom, of alle andere heftige reactie uitlokkende onderwerpen op DUIC.

  11. Rob H.

    @Vak J: Als je weet dat het “muurvast” staat, waarom rij je er dan?

    En waarom zou je sowieso dwars door de stad rijden met de auto?

  12. sj

    @paul: (1) lopen is gezond en (2) de provincie gaat over de bussen, niet de gemeente.

  13. Nina

    Bijzonder dat er nog steeds mensen zijn die haar beleid blijven steunen.

    Het is overduidelijk dat we stikken in de uitlaatgassen in onze stad, omdat de doorstroming van verkeer door haar totaal om zeep is geholpen.

    Wees er maar trots op, hoor.

    A.s. zaterdag weer met velen naar het Domplein om te protesteren tegen de doorstroming van verkeer op de A27.

    En dan aanvoeren dat mensen COPD en astma krijgen van houtstook.

    🤷‍♀️

  14. Nina

    @ Len

    Mensen kunnen niet de hele dag binnenblijven, dus verkeersbewegingen zijn er altijd.

    Wegen van 2 banen knijpen naar 1 baan met als uitgangspunt dat de rondweg het verkeer opvangt. Vervolgens de rondweg laten vastlopen, omdat je tegen de verbreding van de A27 bent en daarnaast de NRU niet wordt verbreed. Dit is gewoon heel slecht beleid voeren.

    Er is genoeg plek om de wegen in stand te houden (of terug te bouwen) en de doorstroming te bevorderen. Dat komt de luchtkwaliteit ten goede en geeft hulpdiensten de ruimte indien nodig.

    1. Sinds 1995 is de Utrechtse bevolking met 59% toegenomen.
    2. Het autobezit is hoger dan ooit.
    3. Zonder mobiliteit geen leven. Vervoer door goederen, voedsel, hulpdiensten, monteurs, zorgpersoneel, politiemensen, onderwijspersoneel, enz. is allemaal toegenomen.

    Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Utrecht deze drie zaken met minder wegen zou kunnen faciliteren, maar dit beleid is wel uitgevoerd met een compleet vastlopende stad tot gevolg. En ja, daar is uiteindelijk iemand voor verantwoordelijk. U raadt het al: de wethouder mobiliteit.

  15. Ron

    Beste Lot, namens de meerderheid* van de mensen in Utrecht: bedankt dat je stopte met de traditie om heel de stad in te richten voor de automobilist. Bedankt dat je eindelijk het pad in sloeg die aan bewoners denkt die langs wegen wonen, dat je denkt aan de leefkwaliteit die onder druk stond door al die uitlaten van onnodig rondrijdende autos. Dank dat we nu in een schonere en gezondere stad leven. Een stad die groener en leefbaarder werd ten koste van zinloze verharding.

    *deze claim maak ik op basis van de grote meerderheid van onze raad die instemde met het beleid van Lot. Op duic zitten de minderheid aan tegenstanders van haar plannen. Dit wilde ik via deze claim rechtzetten.

  16. Toine Goossens

    Aan de hitsige stadsbewoners die vinden dat de openbare ruimte alleen voor hen toegankelijk en geschikt moet zijn.

    In de jaren 90 namen 2 Utrechters, Nico de Jong en Tom Heger, het initiatief om de binnenstad op camera vast te leggen. Kijk hier naar hun opname van woensdag 14 april 1993 zo rond 12:00 u.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ndp4-HLYrig

    Een uur lang doorkruisen zij de superstille binnenstedelijke wegen. Last van elkaar? Nee in het geheel niet. Bestelauto’s staan dubbel geparkeerd om uit te laden. Iedereen rijdt er soepel om heen, fietsers en wandelaars staan midden op kruispunten met elkaar te kletsen, heeft enig mens daar last van? Nee.

    De Maliebaan, niets op de weg, op de Weerdsingel maken fietsen en auto’s gezamenlijk gebruik van de weg, massa’s fietsen op de stoep geparkeerd?, in geen velden of wegen te bekennen, voetgangers die de weg blokkeren?, nee dat hoeft niet, zij lopen op het trottoir.

    Dit is mijn ideaal van de tien minuten stad. Die droom was amper 30 jaar geleden nog de werkelijkheid. Iedereen woonde, werkte, studeerde, volgde les, deed boodschappen, om de hoek. Alles was dichtbij. Massamobiliteit?, lachen, dat bestond helemaal niet; Utrecht was nog steeds een slaperige provinciestad.

    Dat is nu anders. Het krioelt op straat van de mensen die onderweg zijn. Onze welvaart is enorm toegenomen, het gevolg van de schaalvergroting van alle functies. Dan heb je ander beleid nodig, je kunt niet meer net doen of het 1993 is. Dat is en was een van de uitdagingen waar Lot van Hooijdonk de afgelopen 11 jaar voor stond. Je moet toch iets met de met de giga toename van de mobiliteit, en met de enorme overconsumptie en overrecreatie waarmee wij onze toegenomen vrije uren vullen; ‘aangenaam bezig zijn en aangenaam bezig gehouden worden is immers het dominante verlangen’.

    Ondertussen hebben we anderen nodig om het werk van ons te doen. Simpel werk, zet de grenzen open, moeilijk werk en hoogwaardige dienstverlening, zet de grenzen open. Dat heeft ons bepaald geen windeieren opgeleverd. Nederland is internationaal een topland.

    Echter, om de barsten en tekortkomingen van de oude economie op te lossen, vinden we het nodig om elkaar voor rotte vis uit te maken, om elkaar dwars te zitten omdat we ‘last’ van elkaar hebben. Onze productiviteit, de kern van de economische voorspoed, zetten we in om in rechtszaken elkaar en de overheid dwars te zitten. Wat u doet, dat wil ik niet is het dominante gedrag; ik maak u het zo moeilijk mogelijk.

    Met wederkerigheid, met solidariteit heeft het allemaal weinig meer van doen. Niet voor niets groeien hele bevolkingsgroepen uit elkaar. Wij vinden dat het zo moet en u, u hebt dat maar te pikken. Dat is de politieke cultuur die het lokale bestuur en het gemeentelijk apparaat is gaan domineren. Lot van Hooijdonk kreeg dat meer en meer voor de voeten geworpen.

    Gaat dat veranderen nu zij de lokale politiek verlaat? Ik heb daar een hard hoofd in. Het vergt van de lokale dominante politieke partijen én van hun aanhangers in het ambtelijk apparaat, dat zij open staan voor tegenspraak, voor gefundeerde kritiek. Ik stel vast dat daar vrijwel geen enkele ruimte meer voor is. Althans, ik zie dat niet in de beleidsstukken die over de stad worden uitgestrooid; de werkelijkheid is daarin vaak ver te zoeken.

  17. Paul

    Wat een zure reacties, ze heeft veel betekend voor de stad, dank Lot! ( en nee ik ben geen ambtenaar en ken haar niet persoonlijk)

  18. Rutger

    Bedankt Lot. Nu de stad weer even rust geven, de singel afmaken, de NRU verbeteren en 30 km/u invoeren op en binnen de singels (ook voor bussen).

    De projecten waarbij de participatie erbij ingeschoten is (Maliebaan, Ledig Erf, knip Catharijnesingel etc.) even on hold zetten tot na de verkiezingen van 2026.

    Grote bijdrage van Lot is geweest dat er veel meer gelopen en gefietst wordt in de stad daar waar dat kon.

  19. Leon

    Een uitstekende wethouder die fantastisch werk heeft verricht voor Utrecht, iets wat de asociale auto-minderheid (die nog steeds grotendeels de ruimte domineert) maar moeilijk kan accepteren.

  20. Nina

    @ Rutger

    De NRU is al verbeterd. Er is recent nieuw asfalt gelegd. Het lijkt er dus niet op dat deze uitgebreid gaat worden.

    @ Ron
    Helaas. De luchtkwaliteit is juist slechter geworden, omdat de doorstroming van gemotoriseerd verkeer is gestagneerd in onze stad.

    Je kunt een milieuzone instellen, maar als je vervolgens alle wegen laat dichtslibben (ook de A27 bij Amelisweerd), schiet het niet op.

    Auto’s zijn gemaakt om te rijden. Niet om stil te staan en steeds op te trekken.

  21. Inez

    Mooie claim Ron maar leg me ‘ onnodig rondrijdende auto’s ‘ eens uit, mensen die voor hun plezier in de auto stappen een rondjes door de stad gaan rijden?

  22. Vak J

    @ Rob H

    meen je dat nou echt wat je zegt? of is het pure domheid?

    Wat denk je van de vele Utrechters die buiten de stad werken, en in de stad wonen, dus ook weer de stad in moeten! man, man…

    @ andere autohaters….jullie gaan niet bepalen voor mij als autobezitter hoe ik me vervoer!

    Een wethouder verkeer hoort met alles rekening te houden, en niet alleen haar idealen, dan moet je buiten een drukke stad ( zelf gecreerd) gaan wonen!

  23. Wim

    Nina: de NRU is NIET verbeterd. Met verbeteren bedoelen we een betere doorstroming. Zo’n nieuw streepje asfalt is gewoon onderhoud.

  24. Rutger

    Nina voor de laatste keer verdiep je eens goed in het alternatief voor de A27 (is al een paar keer op duic met je gedeeld) en de juiste plannen voor de NRU:

    https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-utrechtziet-geen-mogelijkheden-meer-voor-derde-onderdoorgang-nru/

    https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden

    Misschien dat alles je nu helder wordt.

  25. Koel Hoofd

    @Nina 11/11/2024 – 11:15
    Jij snapt het.
    Maar nieuw asfalt op de NRU lost de congestie niet op.
    Het rijdt fijn, dat dan weer wel.

    Moet wel bekennen dat het me plezier doet om verplicht in het kader van de politieke eisen voor het milieu, luchtkwaliteit, gezondheid en leefbaarheid verplicht in de file nodeloos de omgeving te móeten vervuilen en daarvoor ook vaker te moeten tanken. Lang leve de circulaire economie!

  26. De Voetganger

    Lot is ontegenzeglijk goed geweest voor de fietsende Utrechter.
    Niet voor de automobilist, maar die is toch al het haasje en ook niet geheel onterecht.
    Maar wat ik haar wel kwalijk neem: ondanks alle kreten van “meer ruimte voor de voetganger” is de voetganger er op sommige plaatsen nauwelijks op vooruit gegaan. Er zijn geen zebrapaden op fietsstraten. (Niet dat fietsers zich iets aantrekken van verkeersregels, natuurlijk). Als er bredere stoepen zijn dan worden ze ingenomen door terrassen, geparkeerde fietsen, uitstalborden, plantenbakken en wat al niet meer.
    Shared spaces zijn levensgevaarlijk voor de voetganger.
    Dus de voetganger is er niet echt mee opgeschoten.
    Hopelijk gaat haar opvolger inzien dat er meer moet gebeuren voor de voetganger. Tenslotte hoeft die geen stuk blik ergens te stallen.

  27. Bill

    @Rutger
    Vertel eens eerlijk hoeveel bomen er voor het ARU (alternatief ring Utrecht) gekapt moeten worden.

  28. Nina

    @ Wim

    Klopt. Ik geef alleen maar aan dat het NRU plan in de ijskast ligt voorlopig. Nu er nieuw asfalt is gelegd, zal er niet snel iets gebeuren.

    Het verkeer in de stad loopt dus helaas nog meer vast.

  29. Nina

    @ Rutger

    Het alternatieve plan voor de bak bij Amelisweerd voldoet niet aan de Europese regelgeving, zegt het ministerie. In dat geval is het kansloos, hoor.

    https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3804968/ministerie-blijft-bij-eigen-plan-voor-a27-beter-dan-alternatief-van-regio-utrecht

  30. Statler

    @Rutger
    Als het alternatief uit de koker komt van dezelfde briljante geesten die de ovondes en andere Utrechtse verkeersconcepten bedacht hebben begrijp ik de afwijzing door RWS en het ministerie.
    Wat de NRU betreft: als deze wethouder bereid was geweest een substantieele bijdrage te leveren naast die van provincie en rijk was de NRU echt aangepakt gweest. De wethouder gaf blijkbaar de voorkeur aan stadsboulevarts en een stroeve relatie met de rijksoverheid. En stapt nu op. Tja.

  31. Rutger

    @Bill de bak wordt niet verbreed en de fly over vervangt de varkensbocht, dus volgens mij veel minder bomen weg dan bij het traceebesluit maar ik weet niet waar je op doelt.

    @Nina: geloof nooit een ministerie, de breedte voldoet, is zelfs 5 cm boven de eis. En ook langs Rotterdam en Amsterdam en op de Utrechtse baan in DH mag je maar 80 km/u.

    @Stattler: eens over te weinig prio aan de NRU gegeven door de wethouder, het alternatief komt ook uit de koker van briljante geest Andre van Schie die voor de VVD gedeputeerde is.

  32. Nina

    Ik denk dat sommigen hier gemist hebben dat er heel veel bomen zijn gekapt bij bedrijventerrein Rijnsweerd?

    Het geeft maar aan dat bomenknuffelarij erg selectief is.

    Besteed de tijd beter door de oerbossen in Estland te behouden die nu in onze biomassacentrales verdwijnen. Dat levert veel meer op dan de te kappen bomen bij Amelisweerd waar elders nieuwe bomen voor terugkomen.

  33. K

    @Rob H, ik woon in de binnenstad maar werk daar niet. Dus dan kan je niet heel anders dan aansluiten.
    Lot van Hooijdonk heeft er een puinzooi van gemaakt. Vorige week nog moest ik naar Voorthuizen waar mijn zoon traint. Het kostte mij 35 minuten om vanaf de Catharijnesingel naar de ring te komen. Belachelijk door dit rare beleid.

    En voor iemand begint over OV, als je tot 17.30 werkt en om 19.00u in Voorthuizen moet zijn wil ik je uitdagen om op tijd te komen met tussendoor nog even eten.

  34. Nina

    @ K

    Niet te doen…. 35 minuten.

    En al die tijd sta je dan met vele anderen uitstoot te genereren, terwijl doorstroming van gemotoriseerd verkeer wordt geadviseerd door TNO om de luchtkwaliteit te verbeteren.

    De vertrekkende wethouder valt door de mand met het instellen van een milieuzone en elders in de stad het verkeer te laten vastlopen.

  35. Statler

    @Rutger
    Dat het alternatief uit een VVD koker komt maakt het nog niet een goed plan. Er zitten m.i. de nodige verkeertechnische haken en ogen aan, waarbij de geringe rijbaanbreedte niet het grootste-, maar wel meebepalend is.

  36. eric

    De tot nu toe enige verkeerstechnische haken en ogen zijn het beleid van dit College!

    De stad Utrecht loopt tijdens de spitsen in de ochtend en avond muur en muurvast in en rond Utrecht! Dan is het ook niet gek dat men de A27 wil verbreden omdat de stad Utrecht niet luistert naar de Landelijke Politiek!(zo zie je dat links wel degelijk heel veel invloed heeft op het dagelijkse leven vd burger!)

    Deze verkeerswethouder heeft hopeloos gefaald betreffende doorstroming, minder fijnstof, betaalbaar maken voor de burgers, en last but no least….een “10 minuten” stad! Hoe is dat in godsnaam mogelijk met een groeiende stad en slecht onbetaalbaar OV!

    College word wakkker!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).