Nachtroute Utrecht CS-Vredenburg zorgt voor vragen aan Raad | De Utrechtse Internet Courant Nachtroute Utrecht CS-Vredenburg zorgt voor vragen aan Raad | De Utrechtse Internet Courant

Nachtroute Utrecht CS-Vredenburg zorgt voor vragen aan Raad

Nachtroute Utrecht CS-Vredenburg zorgt voor vragen aan Raad
Foto: DUIC / Robert oosterbroek.
De nieuwe looproute van Utrecht Centraal naar Vredenburg zorgt voor vragen. Hoog Catharijne gaat tussen 22:00 en 6:00 uur dicht. Mag dit wel?

De nieuwe looproute van Utrecht Centraal naar Vredenburg zorgt voor vragen. Hoog Catharijne gaat tussen 22:00 en 6:00 uur dicht. Mag dit wel?

Publicist en Utrechter Rob van der Hilst schrijft in een brief naar de Utrechtse partijen dat er een afspraak bestaat dat Hoog Catharijne 24 uur per dag, zeven dagen per week open moet zijn. Hij stelt daarom de vraag waarom de gemeente met Hoog Catharijne-eigenaar Klépierre heeft besloten deze afspraak in de wind te slaan.

Afspraak

CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren heeft geen weet van deze afspraak. Wel heeft hij gezocht naar documentatie omtrent afspraken over de openbare ruimte van het stationsgebied. “Ik heb de mail van Van der Hilst ontvangen, maar heb niks kunnen vinden over die afspraak. Ik denk ook niet dat die zo gevormd is. Maar ook ik heb vragen over de nieuwe route.” Volgens Van Waveren bestaat er een ‘integrale beheer overeenkomst eigenaren (IBOE)’ uit 2014, waarin afspraken met Klépierre zouden worden vastgelegd. “In vragen aan het college, opgesteld met Tim Schipper van de SP, heb ik gevraagd het document in te kunnen zien.”

Tijd

Fan van de nieuwe route is van Waveren niet. “Het is een knullige oplossing. Het is niet gezellig, niet aantrekkelijk en niet logisch. En ook de tijd van afsluiten (ma-za 22:00 en zo 21:00) ligt erg vroeg, aangezien de OV-terminal dan nog volop reizigers verwerkt.”

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Vreemd. Ik ga er toch van uit dat bij de aanleg en bouw van het nieuwe HC/Vredenburgplein duidelijk is aangegeven welke straten er zouden komen en wat de functies van de betreffende straten zouden zijn. Heeft Rob van der Hilst de door hem genoemde afspraken zwart op wit, met handtekeningen er onder? Bovendien is HC wel degelijk open. Je zou kunnen stellen dat niet heel HC (de Stadskamer) open is maar een gedeelte wel degelijk. Er is ook een doorgaande route van het Vredenburg naar CS. Vraag is dus of er ergens op papier staat dat er 24×7 een doorgaande route van Vredenburg naar CS is afgesproken die GEHEEL door HC loopt. En dat betwijfel ik ten zeerste.

  2. Bernhard

    Ach ach ach. Die gemeenteraad. Een Moreelsebrug zonder trappen. Een glazen wand als barriere naar de Mariaplaats. Een overkluisde nieuwe Singel. En nu dit weer. Onze vertegenwoordigers hebben zich keer op keer weer met een kluitje in het riet laten sturen door Corio. Wat een amateurisme.

  3. SB

    Beetje geven en nemen. Als het station niet bereikbaar is via HC, trappen vanaf de Moreelsebrug naar de perrons toestaan.

  4. Sjaak

    @JdV: er is, zoals je in een ander topic hebt kunnen lezen, ‘s avonds en ‘s nachts géén doorgaande route van Vredenburg naar het stationsplein. De nu voorgestelde route is een onveilige, donkere route door een steeg waar slechts achteruitgangen op uitkomen.

  5. BdV

    Grappig, tijdens openingstijden is het verplicht en tijdens sluitingstijden is het verboden.

  6. JdV

    @sjaak. Ik nodig je graag uit om op een willekeurige dag vanaf het Vredenburgplein via de Hollandse Toren en de ingang van HC naar het station te lopen. Ik verzeker je dat er wel degelijk een route is, echter niet geheel DOOR HC.

  7. Ramon

    Sjaak

    dus als ik je goed begrijp denk je dat je door de Hollandse Toren loopt naar de nieuwe singel en dan helemaal buiten om via het Smakelaarsveld naar CS moet?
    Zou er toch eens gaan kijken zoals JvD zegt.

    Bernard,

    Het was voor de gemeente geven en nemen, er liggen bepaalde contracten uit het verleden. De gemeente heeft kunnen afdwingen dat CS en HC los worden gekoppeld en men heeft het gedeelte HC aan het Jaarbeursplein terug kunnen krijgen zodat daar de trappen en een volwaardige stationentree konden komen.

    Overigens moet je de rol van de NS mbt de trappen vanaf de Moreelsebrug ook niet uit vlakken, die hebben namelijk de mensen ook liever door de hal ivm de winkels en horeca

  8. Sjaak

    @JdV: ik zeg niet dat er géén route is, ik beweer (en de raad met mij) dat er een ongewenste, onveilige, donkere, niet afgesproken route is.
    Langzaam maar zeker raak ik ervan overtuigd dat je een Klepiere-medewerker bent.

  9. Erik

    Zijn ze lekker snel mee, dit is al jaaaaaren bekend. En het is ook al jaren bekend dat dit een dode straat zou worden.

  10. Sjaak

    @Ramon: nee dat denk ik helemaal niet. Volslagen onduidelijk waar jij dit vandaan haalt.

  11. Herman

    Ooit was er een logische route tussen de oude binnenstad, en het station, toen kwam HC. In de hoek van het plein kon je naar binnen en via een kronkelende en onduidelijke route.

    HC 2.0 zou beter worden en indetdaad in het midden van Vredenburg is er nu een logische ingang die je als het ware opzuigt. Via een rechte lijn kun je, als laatste deel ook gereed is, zo naar het station lopen.

    Waarom er nu weer via een omweg in de hoek van het plein gelopen moet worden is jammer en zegt meer over de macht van klepierre, die is dus enorm.

  12. Ramon

    @Sjaak

    Dan heb ik de opmerking over ” er is geen doorgaande route van Vredenburg naar CS” verkeerd begrepen.

    Overigens is de Hollandse Toren nog geen 100 meter lang. En komt er een cluster horeca aan het eind . Dit is nog altijd levendiger na 22.00 uur ‘s avonds dan bijvoorbeeld de Bakkerstraat waar je om die tijd alleen maar tussen de dichte winkels loopt. Maar goed dat is historisch centrum en zeurt wat moeilijker

  13. Paul

    Naar mijn weten is zelfs in het verleden afgesproken dat de elektriciteit voor de traverses door de Gemeente Utrecht betaald wordt als tegenprestatie voor het 24/7 open houden van de traverses. Dit is weldegelijk bij alle partijen bekend, zeker bij Klepierre waar ze de energierekening afhandelen.

  14. Sjonnie

    @ Herman

    Beter kan het niet geformuleerd worden. Bravo.

  15. Aniwe

    Van der Hilst heeft gelijk. Er is toentertijd besloten dat de “hoofdroute” van het oude centrum naar het station openbare weg was/bleef. Hierdoor moest deze route altijd openblijven (dag en nacht). De routes die niet aan de hoofdroute lagen mochten afgesloten worden. Dat gebeurde ook altijd. Waarom dit nu genegeerd wordt is mij een raadsel…..dit soort zaken zijn toch zeker in een archief op te zoeken?!

  16. Peter Villevoye

    “Het Volk is wispelturig”, zullen ze wel denken bij Klépierre. Eerst mokken en morren die Utrechters decennia lang over de afgedwongen route naar het CS via HC. En nu kunnen ze een buitenom-wandeling maken, en willen ze juist weer wèl door het HC worden geloodst. Wat willen we nou ?!

    Maar er zijn grote verschillen.
    Het huidige nieuwe gedeelte biedt een prettige ruime doorgang, met een kolossale entrée op een logische plek. Maar omdat Klépierre ‘s-avonds na tienen die laatste pakweg 50 meter zonodig wil afsluiten, moet je via een zijdeur en eruit en door een oersaai tochtgat tussen twee gebouwen naar het Vredenburg stiefelen.

    Als HC 2.0 van provinciaal naar mondaine wil promoveren, dan moeten ze toch begrijpen dat dit geen goed besluit is…

  17. Jack van Vliet

    https://youtu.be/-BJGz_prxVA Filmpje uit 2009 van CU2030
    Begint er op te lijken. Grappig dat dit soort artist impressions altijd gesitueerd zijn op heerlijk zonovergoten, vredige momenten waardoor het zelfs tussen tochtgaten heerlijk toeven is. Waar zijn die beelden van stressvol drukke fietskruispunten op grauwe winderige natte donkere dagen in november…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).