Nieuw coalitieakkoord lijkt nekslag voor Utrechtse wijkraden | De Utrechtse Internet Courant Nieuw coalitieakkoord lijkt nekslag voor Utrechtse wijkraden | De Utrechtse Internet Courant

Nieuw coalitieakkoord lijkt nekslag voor Utrechtse wijkraden

Nieuw coalitieakkoord lijkt nekslag voor Utrechtse wijkraden
De wethouders tijdens de start in 2018
De Utrechtse wijkraden gaan op de schop. Uit het coalitieakkoord van GroenLinks, D66 en ChristenUnie blijkt dat het nieuwe college flink gaat bezuinigen op de subsidie voor de huidige vorm van wijkparticipatie, en dat is funest voor de wijkraden.

De Utrechtse wijkraden gaan op de schop. Uit het coalitieakkoord van GroenLinks, D66 en ChristenUnie blijkt dat het nieuwe college flink gaat bezuinigen op de subsidie voor de huidige vorm van wijkparticipatie, en dat is funest voor de wijkraden.

De tien Utrechtse wijkraden dienen sinds 2002 als zelfstandige adviesorganen van het college. Ze bestaan uit onafhankelijke bewoners en bepalen zelf welke onderwerpen ze behandelen. Elke wijkraad krijgt op dit moment 23.000 euro subsidie op jaarbasis van de gemeente.

Herziening
Het nieuwe college gaat echter een groot deel van die subsidie investeren in het ‘vernieuwen van de wijkparticipatie’. Daar staat een herziening van de rol en functie van de wijkraad tegenover. Vanaf 2019 zal er nog maar 5.000 euro per wijkraad beschikbaar zijn.

Dat is veel te weinig, vertelt Els Wegdam, voorzitter van Wijkraad Overvecht. “Alleen al aan de wijkraadpleging zijn we jaarlijks ongeveer driekwart van onze huidige subsidie kwijt.” Els is al sinds 2003 onderdeel van de raad van haar wijk en is bezig met haar tweede termijn als voorzitter. “Een eventueel einde van de wijkraden zou een hele bizarre en slechte ontwikkeling zijn.” Ze baalt als een stekker van het besluit. “Vooral omdat alle leden van de wijkraden – allen onbetaalde vrijwilligers – er enorm veel tijd in investeren. Soms wel 40 uur per week.”

Passief
De gemeente vindt dat wijkraden niet optimaal functioneren. Dat ligt volgens Els voornamelijk aan de passieve houding van de gemeente. “Over burgerparticipatie wordt veel gesproken, maar uiteindelijk wordt er weinig mee gedaan. Wij als wijkraad geven de gemeente veel adviezen over bepaalde onderwerpen die spelen in de wijk. Vaak duurt het maanden voordat we daarop reactie ontvangen, en dan is die reactie soms ook nog redelijk inhoudsloos.”

GroenLinks, D66 en ChristenUnie hebben nog geen concreet initiatief ter vervanging van de wijkraden. Waarschijnlijk willen ze nu inzetten op stadsgesprekken en buurtgesprekken. Met stadsgesprekken is de afgelopen jaren al een aantal keer geëxperimenteerd. “Een diffuus proces”, claimt Els. “Die gesprekken werden volledig geregisseerd door de gemeente. De onderwerpen en inspraakmogelijkheden waren van tevoren vastgelegd. Op die manier blijft er weinig van participatie over.”

Een woordvoerder van verantwoordelijk D66-wethouder Anke Klein laat in een reactie aan het AD weten dat het nog ‘te vroeg is om inhoudelijk’ iets te zeggen over wat er in het coalitieakkoord over de wijkraden staat. De voorzitters van de tien wijkraden komen morgenavond bijeen tijdens een spoedoverleg om de ontwikkelingen te bespreken.

13 Reacties

Reageren
  1. Robert

    “Het nieuwe college gaat echter een groot deel van die subsidie investeren in het ‘vernieuwen van de wijkparticipatie’.”

    En dan

    “GroenLinks, D66 en ChristenUnie hebben nog geen concreet initiatief ter vervanging van de wijkraden.”

    Oftewel, gewoon een ouderwetse bezuiniging.

  2. JdV

    Helemaal prima. Het opheffen van volslagen overbodige overheidsorganen is een goede zaak. Na de opheffing van de wijkraden even doorpakken en ook de provincie en de waterschappen verwijderen. Beide hebben geen toegevoegde waarde, kosten veel geld en veroorzaken bureaucratie. Waterschap taken naar rijkswaterstaat. Provincietaken naar gemeenten en rijksoverheid. Et voila. Weer een dure en overbodige bestuurslaag verwijderd.

  3. Katja

    Schandalig ! De wijkraden weten precies wat er leeft in de wijken. En doen dat bijna allemaal vrijwillig. Dus onbetaald.

  4. Barend

    D66 is tegenwoordig echt helemaal de weg kwijt. Jony Ferket in het AD: “Het is nu niet altijd even functioneel, omdat wijkraden lang moeten wachten op hun adviezen.”
    Mijn hemel mijn hemel. Omdat de ambtelijke molen dus al dan niet bewust disfunctioneert, wil ze de wijkraden opheffen. Mevrouw Ferket, dit is een volstrekte drogreden. Als die antwoorden te lang wachten moet u de boel op het stadhuis opschudden. En niet de vragensteller opruimen.

  5. Robbert kalff

    Ik kan alleen spreken voor de wijkraad binnenstad. Een clubje zeurpieten die denken dat de overheid niets beters te doen heeft dan naar hun gezeur te luisteren. De raden maken de gemeente nog bureaucratischer dan ze al is . Dus prima om te hervormen.

  6. cas

    Tsja, als dat krijg je met partijen die een hekel hebben aan inspraak en democratie. Alles voor het eigen dogma!

  7. Wouter

    23K op jaarbasis is een aardig bedrag, wat dus blijkbaar grotendeels op gaat aan wijkraadplegingen.

    Ik heb even gegoogeld en kwam als eerste op een wijkraadpleging van de binnenstad uit, uitgevoerd in 2016 door I&O Research. Van de 9500 per post aangeschreven inwoners reageerden er slechts 270, waarvan er 191 de survey volledig hebben ingevuld. In het rapport staat dat de leeftijdsopbouw van de bevolking vergeleken met de respondenten heel erg scheef loopt. Door de lage respons en de scheve leeftijdsverdeling is de survey niet representatief voor de bewoners. De opgetekende uitspraken hadden daarom enkel betrekking tot de 191 inwoners die survey volledig hadden ingevuld.

    Dit is natuurlijk slechts 1 onderzoek in 1 wijk. Ik vraag me echter wel af of andere onderzoeken beter gingen, en of het geld dat aan deze onderzoeken besteed wordt in het vervolg niet beter aan andere manieren van wijkparticipatie kan worden besteed.

    “Het is nu niet altijd even functioneel, omdat wijkraden lang moeten wachten op hun adviezen.”
    Dit leest alsof de wijkraden te veel tijd nodig hebben om input te leveren voor het besluitvormingsproces van de gemeente. Het proces via wijkraden is dus blijkbaar trager dan de ambtelijke molen.

  8. Wim Vreeswijk

    Tot 2014 werd er in Rotterdam en Amsterdam gewerkt met gemeentedeelraden, waarvan de leden gekozen werden met een raadsinkomen wat hetzelfde was als in een gemeente met een soortgelijk bevolkingsaantal gerelateerd inkomen. Daarnaast werd zo’n deelgemeente uiteraard ondersteund met een aanzienlijke hoeveelheid ambtenaren waardoor het kostenplaatje van zo’n deelgemeenteraad kon oplopen tot ettelijke miljoenen. In 2014 werd deze lokale 2e bestuurslaag afgeschaft en is men in Utrecht verder gegaan in een zeer afgeslankte vorm via wijkraden, waarbij alle wijkraadsleden voor nop werkten. Het enige wat bijvoorbeeld de wijkraad Noord-oost kreeg was 1x per jaar 27.000 euro en dat werd voor het overgrote deel opgemaakt aan zaalhuur en de realisering van een huis aan huisblad ‘Mens en Wijk’ en alle wijkraadsleden werkten jarenlang gratis en voor niks uit empathie voor hun wijk en de belangen van de bewoners. Als dank voor de bewezen diensten worden deze zeer noodzakelijk ogen en oren afgescheept met een armzalige 5000 euro per jaar, waar je amper de maandelijkse vergaderzaalhuur meer kan bekostigen. Het komt er dan ook feitelijk op dat je de 10 zeer nuttige wijkraden in onze stad opblaast, waardoor de burger geen laagdrempelige instantie meer hebben waar ze hun noden kwijt kunnen. Dat lijkt me een grof schandaal. Dit wou ik even kwijt !

  9. Mic

    Als de gemeenste toch niets doet met deze vorm van inspraak via wijkraden, dan kan je ze beter geheel afschaffen.

  10. Anne Marie ten Berge

    Wijkraden werden niet democratisch gekozen. Vandaar dat ze voor de wet NOOIT gesubsidieerd hadden mogen worden. En dat er ook NOOIT naar hen geluisterd mocht worden. Het is een kwestie van onbehoorlijk gemeente bestuur.

  11. Eduard F.

    @Anne Marie:

    Eh. Hoe kom je erbij dat het volgens de wet verboden is om subsidie te verstrekken aan organisaties die niet democratisch verkozen zijn…?

  12. Mia

    De wijkraad in het centrum ging wel heel veel uit van enkel de belangen van de bewoners, i.p.v. bewoners en ondernemers. Dan ben je wel heel beperkt bezig. Zelfde geldt voor Gemeente trouwens; als je je toch niet veel aantrekt van wat voorstellen van de wijkraden, kun je er beter mee ophouden. Inspraak zou wat moeten betekenen.
    Maar wel goed dat er naar subsidies gekeken wordt, ga nog lekker even door kritisch te kijken naar al die subsidiepotjes zou ik zeggen.

  13. Anne Marie ten Berge

    Beste Eduard F. De wijkraad is een organisatie die niet democratisch verkozen is. De wijkraad is een organisatie zonder Stichtingsbestuur met een inschrijving in het Handelsregister van de KvK (zonder winstoogmerk) De wijkraad is daarom ook geen organisatie voor het algemeen nut dat door subsidie beloond moet worden. De wijkraad bestaat uit vrijwilligers. Vrijwilligers hebben geen recht op betaling van hun activiteiten. Heb ik uw vraag zo afdoende beantwoord ?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).