Nieuwe aanpak tegen storingen trams Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe aanpak tegen storingen trams Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe aanpak tegen storingen trams Utrecht

Nieuwe aanpak tegen storingen trams Utrecht
Storingen bij de tram in Utrecht door winters weer, het komt nog weleens voor. Daarom gaat het trambedrijf de bovenleiding van de trambaan voorzien van een bijzondere spray. IJs hecht daardoor minder snel aan de bovenleiding. Het is voor het eerst in Nederland dat deze innovatieve techniek IceGuard op een dergelijke schaal wordt toegepast.

Storingen bij de tram in Utrecht door winters weer, het komt nog weleens voor. Daarom gaat het trambedrijf de bovenleiding van de trambaan voorzien van een bijzondere spray. IJs hecht daardoor minder snel aan de bovenleiding. Het is voor het eerst in Nederland dat deze innovatieve techniek IceGuard op een dergelijke schaal wordt toegepast.

Een speciaal railvoertuig rijdt enkele nachten over de trambaan en spuit de spray op de bovenleiding. Het werk wordt in de nachtelijke uren uitgevoerd om het openbaar vervoer niet te belemmeren. Bovendien kan dan de stroom van de bovenleiding worden afgehaald.

De inzet van IceGuard is een proef, gebaseerd op eerdere testresultaten. Strukton Rail heeft op de remise in Nieuwegein de techniek onder diverse weersomstandigheden al getest met een positieve uitkomst.

De spray bleek, ondanks passage van meer dan 1800 trams, goed te blijven hechten. De spray zorgt ervoor dat condens en waterdruppels minder goed hechten aan de bovenleiding. Trams kunnen zo veel sneller en gemakkelijker ijzel van de bovenleiding afhalen.

Andere acties

De nieuwe techniek wordt ingezet in combinatie met andere acties die erop zijn gericht de trams in de winter zoveel mogelijk op de klok te laten blijven rijden. Wanneer de weersvooruitzichten wijzen op vorst rijden standaard meerdere trams ’s nachts zonder reizigers door om ijs van de bovenleiding af te schrapen.

Om IceGuard goed te laten hechten, moet de bovenleiding driemaal in een winter worden voorzien van een laag spray. Het gaat voorlopig nog om een proef om te kijken of de techniek ook op langere termijn ingezet gaat worden.

8 Reacties

Reageren
  1. Cor Nelis

    Ik zie alweer een nieuwe kostenpost voor de Uithoflijn, ervan uitgaand dat hij ooit een keer gaat rijden…..

  2. Herman

    Gewoon doorrijden in de nacht werkt al heel lang overal in Nederland.
    Waarom weer een lading chemicaliën in het milieu brengen?

  3. Jan

    Cor: ooit een keer is dubbel. Het is ooit of een keer.

  4. Rob H.

    @Herman: omdat dan alles en iedereen begint te janken over geluidsoverlast, in de nacht. Het is nooit goed of het deugt niet…

  5. Bouwman

    Ik neem bij vorst gewoon de auto (P&R) en de bus.

  6. joop gerritse

    @Jan: dubbel mag ook. Als je het extra sterk wilt zeggen, bijvoorbeeld. Altijd en immer, is nooit en te nimmer fout.

  7. Jan

    Joop: Taalkundig gezien is het fout!

  8. joop gerritse

    @Jan: vast en zeker, dubbel en dwars, wis en drie, allemaal taalkundig fout…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).