Nieuwe bussen op lijn 12 en 28 voor duizenden extra reizigers naar de Uithof | De Utrechtse Internet Courant Nieuwe bussen op lijn 12 en 28 voor duizenden extra reizigers naar de Uithof | De Utrechtse Internet Courant

Nieuwe bussen op lijn 12 en 28 voor duizenden extra reizigers naar de Uithof

Nieuwe bussen op lijn 12 en 28 voor duizenden extra reizigers naar de Uithof
Foto Robert Oosterbroek
Het nieuwe studiejaar start vandaag en dat betekent dat er weer duizenden studenten en medewerkers zich elke ochtend en middag bewegen tussen station Utrecht Centraal en de Uithof. Om de groeiende drukte op te vangen heeft U-OV  bussen gekocht die vanaf vandaag gaan rijden.

Het nieuwe studiejaar start vandaag en dat betekent dat er weer duizenden studenten en medewerkers zich elke ochtend en middag bewegen tussen station Utrecht Centraal en de Uithof. Om de groeiende drukte op te vangen heeft U-OV  bussen gekocht die vanaf vandaag gaan rijden.

De nieuwe bussen op de lijnen 12 en 28 kunnen dagelijks 4000 reizigers extra vervoeren. De bussen worden ingezet voor extra ritten tussen 07.00 en 10.00 uur en 15.00 en 18.00 uur. De nieuwe voertuigen zijn onderdeel van een pakket aan maatregelen waarmee het Utrecht Science Park beter bereikbaar moet worden.

Zo komt er ook een nieuwe buslijn vanaf Veenendaal-De Klomp via Woudenberg naar de Uithof en worden fiets- en wandelroutes verbeterd. Dankzij de nieuwe snelbusverbinding hoeven reizigers vanuit de richting Veenendaal naar het Utrecht Science Park niet meer via Utrecht Centraal.

Uithoflijn

De extra bussen op de lijnen 12 en 28 moeten helpen om de periode te overbruggen totdat de Uithoflijn, de tramverbinding tussen Utrecht CS en de Uithof, eind 2019 gaat rijden.

De bereikbaarheid van het Utrecht Science Park staat onder druk. Directeur Jan Henk van der Velden schreef al eerder een brandbrief, ook namens de grote kennisinstellingen en bedrijven, aan de gemeente en provincie Utrecht met een oproep om de bereikbaarheid van de locatie te garanderen. Er wordt met smart gewacht op de Uithoflijn maar door problemen bij de bouw gaat de tram pas eind 2019 rijden.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Tja, als je deze bussen voor iets meer dan een jaar nodig hebt, was leasen dan niet een beter idee geweest dan kopen? Ik zie niet veel andere lijnen in Utrecht die je kan voorzien van deze megabussen, aangezien het al moeilijk zal zijn in wat krappere straten te gebruiken.

  2. Tim

    De tram gaat het bereikbaarheidsprobleem noet oplossen. Veel sterkte allemaal.

  3. Herman

    Zo’n bus heeft een afschrijvingstermijn van 7 jaar, betekent dat dat de tram pas in 2016 probleemloos gaat rijden?

    Mocht het wel eind 2019 (let op dat wordt dus 15 december) worden dan komen er een hele lading bussen vrij, niet alleen deze speciaal nieuw aangeschafte ook nog de huidige. Zal iemand bij U-OV wel eens van huren ofzo gehoord hebben?
    Of zal het dezelfde medewerker zijn die ooit slim dacht te zijn door zelf rails te kopen en ter beschikking te stellen aan de aannemer, met als gevolg maanden uitstel en flinke meerwerkposten….. omdat die rails niet goed bruikbaar bleken te zijn.

  4. piet

    Dit zijn geen nieuwe bussen maar oude bussen van Connexxion. aangekocht door Qbuzz en Pauw transport. De bussen worden ook gereden doorn personeel van Pauw.

  5. G.H.

    Dank Piet voor deze aanvulling. Het maakt mooi inzichtelijk hoe veel mensen meteen beginnen te roeptoeteren zonder dat ze enige dossierkennis hebben.

  6. JdV

    @GH. Inderdaad. Want DUIC heeft het over nieuwe bussen, terwijl het dus tweedehandsjes blijken te zijn. Dat geeft echter nog steeds geen antwoord op de vraag waarom tweedehands bussen te kopen voor iets meer dan een jaar? Waarom niet huren of leasen? Of zou het zo zijn dat we volgendjaar ern bericht krijgen dat het toch 2020 of 2021 gaat worden en dat men dat nu al weet maar nog niet publiek bekend wil maken? Vragen, vragen. We vertrouwen op de dossierkennis van GH en Piet om DUIC om ons verder te informeren.

  7. Jaap kooyman

    Omdat nieuwe bussen leasen ook niet gratis is.
    Omdat nieuwe bussen niet voor een jaar geleased kunnen worden.
    Omdat het zonde is om voor een paar spitsritten nieuwe bussen te huren kopen of leasen die het grootste deel van de dag en het weekend stil staan.
    Omdat Pauw er ook andere dingen mee kan doen.
    Omdat Pauw na dat jaar ook nog dingen met die bussen kan doen

  8. Peter

    Veel afkeurende reacties over de koop van bussen.
    De beste stuurlui….

  9. Joris

    Waarom nemen studenten tegenwoordig steeds de bus? Toen ik studeerde deed je dat echt niet. Gewoon alles met de fiets! Maar ja, ook geen ov-kaart voor studenten in die tijd… 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).