Ook gemeente Utrecht ziet een behoorlijke toename in Wob-aanvragen. Het aantal aanvragen ging van 147 in 2011 naar 236 in 2012. Of het om misbruik gaat is volgens de gemeente moeilijk te zeggen. Wel is duidelijk dat de aanvragen door de toename niet allemaal op tijd afgerond kunnen worden. Dit kostte de gemeente 11.750 euro in 2012.
“Het is lastig te bepalen of het om misbruik gaat of niet, maar ook wij zien een toename van aanvragen in de afgelopen jaren”, zegt persvoorlichter Erik Suik. Waar de groei in aanvragen door komt weet hij niet. “Misschien heeft het te maken met een mondiger wordende samenleving of willen mensen gewoon meer weten.”
Suik moet echter ook toegeven dat er soms wel heel bedenkelijke aanvragen worden gedaan. “We hebben wel eens een verzoek gehad met de vraag naar alle bouwvergunningen van de afgelopen tien jaar. Het e-mail adres van de afzender was afkomstig uit de Filipijnen. Dat zijn natuurlijk ietwat vreemde verzoeken.”
Wet dwangsom
Met de Wob (Wet openbaarheid bestuur) hebben burgers een wettelijk middel om de overheid tot openbaarheid te dwingen. Documenten en rapporten zijn hierdoor opvraagbaar bij ministeries en lokale overheden. Om ervoor te zorgen dat de overheid de verzoeken tijdig behandelen is de Wob gekoppeld aan de Wet dwangsom. Als de bestuursorganen de Wob-verzoeken niet tijdig behandelen, zijn zij de aanvrager verplicht een dwangsom te betalen die kan oplopen tot 1.260 euro.
Eerder bleek uit onderzoek van de Volkskrant dat sommige gemeenten lastige verzoeken daarom afkopen om de inzet van extra ambtenaren en uitbetaling van hoge dwangsommen te voorkomen. Volgens Suik is daar in gemeente Utrecht geen sprake van.
Geen richtlijnen
In 2011 wist de gemeente volgens Suik alle verzoeken nog binnen de tijd te behandelen. In 2012 werden er echter 14 verzoeken te laat beantwoord. Dit kostte de gemeente 11.750 euro. “Het is lastig te zeggen hoeveel het misbruik van de Wob ons kost. Wanneer is iets een onzinnige vraag en wanneer niet? Er zijn geen richtlijnen voor”, zegt Suik.
‘Nee’ verkopen
Hoewel burgemeester Wolfsen onlangs in Trouw zei dat gemeentes ‘nee’ zouden moeten zeggen tegen merkwaardige verzoeken probeert de gemeente het vooralsnog anders op te lossen. “We proberen zoveel mogelijk informatie al openbaar te maken, zowel aan de balie als op internet. Ook hebben we organisatorisch aanpassingen gedaan zodat de aanvragen sneller behandeld kunnen worden”, aldus Suik.
‘Nee’ wordt nog niet verkocht, maar Suik geeft wel aan dat er vaker contact opgenomen wordt met de aanvrager: “We vragen om de reden van het verzoek, niet omdat we tegen openbaarheid zijn maar zodat we het verzoek kunnen specificeren en zo sneller kunnen behandelen. Ik denk namelijk ook niet dat aanvragers zitten te wachten op busladingen vol documenten.”
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.