Vorige week is bekend geworden dat de opening van het treinstation Utrecht Vaartsche Rijn met een jaar is uitgesteld, dit laat wethouder Lot van Hooijdonk in een brief aan de Utrechtse raad weten.
Dit is het gevolg van de vernietiging van de Raad van State van het Tracébesluit ‘Sporen in Utrecht’ uit 2012. Daardoor heeft ProRail in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu de planning van de spoorvernieuwing rondom Utrecht Centraal moeten aanpassen, zo staat in de brief.
Utrecht Vaartsche Rijn
De resultaten van “de herplanning voor de ombouw van de sporen rondom Utrecht Centraal” zijn nu definitief bekend gemaakt. Van Hooijdonk schrijft dat de “ingebruikname” van het nieuwe treinstation Utrecht Vaartsche Rijn een jaar vertraging oploopt. “Dit station zal pas eind 2016 in gebruik worden genomen in plaats van eind 2015.”
De vraag is nu, aldus Van Hooijdonk, wat de consequenties zijn voor de voorzieningen bij het station die onder de sporen worden gebouwd. Er zal onderzocht worden of er “voldoende potentie is om de openbare fietsenstalling en de commerciële ruimten in gebruik te nemen”.
De Uithoflijn
De opening van de parkeergarage staat niet ter discussie, staat in de brief. De reden hiervoor is dat “de doelgroep waarvoor deze garage wordt gebouwd bezoekers en bewoners zijn van het omliggende gebied, niet de treinreizigers”.
Van Hooijdonk meldt verder dat projecten als de Uithoflijn, ondanks dat ze “nauw verweven zijn met de spooruitbreiding” geen vertraging zullen oplopen.
1 Reactie
ReagerenHet is wel heel erg jammer dat de opening van station Vaartsche Rijn met een jaar is uitgesteld, en ik vraag me af waarom precies. Het zou me een half uur reistijd per dag schelen. Het is juist zo’n prima idee, een station op die plek………en heel erg zonde dat zo’n goed plan dan weer niet snel uitgevoerd kan worden. M.vr.gr. Freeke Perdok.