Het huren van een OV-fiets in Utrecht moet eenvoudiger en aantrekkelijker worden voor bezoekers van de stad en toeristen. Dat stelt de lokale fractie van de VVD naar aanleiding van een slechte beoordeling van het huurfietssysteem in de stad door de Duitse toeristenbond ADAC. Grootste klacht is dat de informatie over de OV-fiets alleen in het Nederlands beschikbaar is. Ook de abonnementskosten en automatische incasso maken het systeem niet erg toegankelijk, vindt de ADAC.
Bezoekers van Utrecht hebben weinig aan de OV-fiets, bijvoorbeeld als ze op de fiets de stad willen verkennen. Utrecht krijgt een dramatisch slechte score als fietsstad voor bezoekers in een test van de Duitse ANWB, de ADAC. Het onderzoek bevestigt wat de Utrechtse gemeenteraad al sinds 2007 weet: een leenfietsensysteem moet vooral makkelijk toegankelijk zijn voor bezoekers van de stad. Het Utrechtse systeem is dat zeker niet. De gemeente en de regionale overheden in Utrecht hebben de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in de uitbreiding van locaties voor OV-fietsverhuur. Desondanks blijkt een betere toegankelijkheid van het OV-fiets aanbod voor bezoekers dringend nodig. In de ADAC test scoort de Franse stad Lyon het beste voor het aanbod van huurfietsen. Een raadsvoorstel op initiatief van voormalig VVD raadslid Ingrid de Bondt voor de invoering van een leenfietssysteem naar het voorbeeld van Lyon kon in 2007 op een raadsmeerderheid rekenen. Het was vooral gericht op bezoekers van de stad die geen fiets hebben, zoals toeristen, maar ook op forensen die niet eerder een deel van hun reis met de fiets maken, en dus geen OV-fietsabonnement hebben.
Zoals zo vaak met de Utrechtse fietsprojecten, wil ook de uitvoering van het raadsinitiatief niet erg vlotten, zo stelt de VVD in een bericht op haar website. Na een onderzoek en een mislukte marktconsultatie restte niet veel anders dan een uitbreiding van het OV-fietsaanbod. Pas vorig jaar kondigde het college aan de benodigde juridische procedures te starten om een concessie te kunnen verlenen aan NS (eigenaar van OV-fiets). Ook zou er een proef komen met stallingen voor OV-fietsen op locaties in de stad waar geen treinstation is. Volgens de VVD laat de test van ADAC zien dat er meer nodig is. De OV-fiets moet makkelijker bereikbaar zijn voor fietsers die geen OV-abonnement hebben. De VVD heeft in schriftelijke vragen het college verzocht om hiertoe in overleg met de OV-fietsexploitant tot afspraken te komen
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.