Ovonde voor kruispunt Maliebaan lijkt van de baan; “Park Maliebaan” maakt kans | De Utrechtse Internet Courant Ovonde voor kruispunt Maliebaan lijkt van de baan; “Park Maliebaan” maakt kans | De Utrechtse Internet Courant

Ovonde voor kruispunt Maliebaan lijkt van de baan; “Park Maliebaan” maakt kans

Ovonde voor kruispunt Maliebaan lijkt van de baan; “Park Maliebaan” maakt kans
De V
Het plan om van het kruispunt bij de Maliebaan een ovonde (een langgerekte rotonde met middenbaan) te maken lijkt na de commissievergadering van donderdagmiddag van de baan. Het Utrechts college heeft opdracht gegeven om meer plannen, waaronder het Park Maliebaan, te laten uitwerken.

Het plan om van het kruispunt bij de Maliebaan een ovonde (een langgerekte rotonde met middenbaan) te maken lijkt na de commissievergadering van donderdagmiddag van de baan. Het Utrechts college heeft opdracht gegeven om meer plannen, waaronder het Park Maliebaan, te laten uitwerken.

De ovonde zoals die was bedacht voor het kruispunt kan op weinig goedkeuring rekenen van omwonenden, politici en de Fietsersbond. Het zou weinig van de huidige verkeersproblemen oplossen, niet veilig genoeg zijn en niet in het straatbeeld passen.

Gisteren heeft het Utrechts college besloten om verschillende varianten uit te werken voor het kruispunt. Het verkeerspunt moet verbeterd worden nadat er veel klachten op binnenkwamen op het Meldpunt Verkeerslichten van de gemeente. Gebruikers ervoeren lange wachttijden en ongeloofwaardige verkeersregelingen.

Sander van Waveren, fractievoorzitter van het CDA, denkt dat een ovonde de problemen niet oplost. “Deze ovonde is een halfslachtig idee. Het houdt met alle belangen rekening en lost daardoor juist net niks op. Als iedereen zich aan de regels houdt op een ovonde krijg je enorme files.”

“We kregen afgelopen tijd zoveel reacties dat het nodig werd om aan de rem te trekken”, zegt Van Waveren. “Het is goed dat er nu even pas op de plaats wordt gemaakt en er gekeken kan worden naar een zwaardere ingreep.”

Park Maliebaan

Mariette Graafland en Maarten van Rossem zijn de initiatiefnemers van Park Malliebaan. Foto: DUIC
Mariette Graafland en Maarten van Rossem zijn de initiatiefnemers van Park Malliebaan. Foto: DUIC

Op initiatief van raadslid Thijs Weistra van GroenLinks wordt ook de variant ‘Park Maliebaan’ uitgewerkt door het college van B&W. Een bewonersinitiatief, van onder andere historicus Maarten van Rossem, dat ervoor pleit om de autobaan op de Maliebaan af te sluiten voor verkeer om er zo een park van wil maken. In dit plan is ook de kruising verleden tijd.

“Het is bijzonder dat de bespreking van dit plan al in zo’n vroeg stadium bij de gemeenteraad komt te liggen”, zegt Weistra. “Een noviteit die ik nog niet eerder heb meegemaakt.” Hoewel Weistra laat weten zich niet met de plannen te willen bemoeien (‘Juist mooi dat bewoners dit aan het opzetten zijn’) juicht hij het initiatief toe. “Het plan houdt in dat er een park bij komt in de stad. Dat is fantastisch. Al moet er wel goed rekening worden gehouden met het alternatief voor het verkeer. Maar op voorhand ben ik enthousiast.”

Ook Van Waveren ziet het plan om van de Maliebaan een park te maken op voorhand zitten. “Het kruispunt eruit halen zou betekenen dat het verkeer op andere plekken terecht komt. Waarschijnlijk de singel en de Biltstraat. Ik weet niet of dat gaat werken maar dat moet nu uitgezocht gaan worden.”

In april kwam het radicale idee Park Maliebaan van Van Rossem en buurtbewoners naar buiten en inmiddels zijn de plannen een stuk verder. “We zijn met de wijkraad, ondernemersvereniging, politici en buurtbewoners in gesprek geweest en krijgen eigenlijk alleen maar positieve reacties”, zegt initiatiefnemer Mariette Graafland. “Al zijn er ook zorgen over het verkeer. Bewoners willen wel echt dat de straat autoluw wordt. We willen nu met de gemeente een co-creatie proces ingaan om te kijken wat er allemaal mogelijk is.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Heer van Stand

    Dat dat rare plan voor die Ovonde van de baan lijkt is niet meer dan logisch. Gekke oplossing voor een probleem dat er niet is.
    Maar dan is Malle Maarten nu in beeld? Gesteund door bewoners die hun kans grijpen om een parkje voor hun deur te krijgen?
    Gemeenteraad, laat u niet foppen.

  2. M. Verhoeff

    Vreemd verhaal, dat het parkplan op steeds meer steun schijnt te kunnen rekenen bij bewoners. Dan was DUIC zeker niet bij de vergadering van de bewonersvereniging van de Maliebaan e.o. (BBMO) afgelopen week, waar bij stemming over dit idee driekwart van de aanwezigen tegen bleek te zijn.
    Doe je huiswerk en laat de berichtgeving niet afhankelijk zijn van een klein groepje schreeuwers (die zelfs niet allemaal bewoner zijn van de Maliebaan e.o.), die de media gebruiken voor hun eigen ideeën.

  3. Joris

    Goed dat die ovonde van de baan is.
    Maar er zal toch iets gedaan moeten worden aan die malle Maliebaan. 2 voetpaden, 2 ventwegen, 2×2 voet/fietsstroken en een 2 baans weg. Daar moet toch iets zinnigers mee te doen zijn. Dat plan van de bewoners is een goed uitgangspunt lijkt me, alhoewel de Maliebaan wel een hele goede ontsluitingsroute is naar de ringweg.
    Dat schuin inparkeren heeft me in ieder geval altijd al gestoord, zowel als automobilist als fietser.

  4. maarten van den oever

    discussie voeren door iemand ‘mal’te noemen is onjuist en beledigend

  5. Max Hiehle

    Kennelijk heb ik iets gemist, maar het staat ook niet in het artikel: over welk kruispunt gaat dit? Waar zou die ovonde moeten komen?

  6. Charles

    De onbereikbaarheidsterreur schrijdt voort, dat wil zeggen als van Rossum zijn zin zou krijgen. De Maliebaan is een belangrijke ontsluitingsroute. En natuurlijk vinden die bewoners het fijn, een parkje voor je deur in plaats van rijdende auto’s. Maar: die auto’s moeten toch echt de stad in en ook weer uit. Een stiekum verbond tussen Van Hooijdonk en Van Rossum?

  7. Johannes

    Parkje van de Maliebaan maken en het verkeer dan afwikkelen via de Singel en de Biltstraat? Oh. De bewoners daar willen ook vast wel een parkje voor hun deur…

    Boeiend ook weer, te zien hoe de politiek uit opportunisme direct op zo’n luchtballon duikt.

  8. Heer van Stand

    @ maarten van den oever

    Met Malle Maarten had ik uiteraard niet U op het oog, maar Van Rossem, de nieuwe bondgenoot van Linke Lotje.

  9. Willem

    @maarten van den oever: u hebt helemaal gelijk. De reacties worden bij mijn weten tegenwoordig gemodereerd. Moderator: werk aan de winkel!

  10. Frederik

    Ik begrijp niet hoe je Nachtegaalstraat en Burg Reigerstraat ‘autoluw’ kan krijgen. En de bus? Hoe rijdt die dan? Heeft iemand daar ook aan gedacht?
    En die miljoenen fietsers? Gaan die een stukkie lopen in het nieuwe park? haha dacht het niet. Tenzij er wildroosters worden aangelegd.
    Volgens mij moet er nog maar eens goed over nagedacht worden.

  11. Johannes

    De reactie van M. Verhoeff spreekt boekdelen. Evenals overigens de slotopmerking van mevrouw Graafland, dat bewoners de straat echt autoluw willen. Er zijn meer belanghebbende dan die paar roepende bewoners. Namelijk een stad met 300.000 inwoners die ook voor autoverkeer bereikbaar moet blijven. Het is dan wel heel makkelijk de pers en politiek voor jouw karretje te spannen en de ontsluiting elders in de stad op de stoep te leggen. Biltstraat. Singel. Bijvoorbeeld.

  12. Wan

    Als je het de automobilist nog moeilijker maakt… komt de economie in het centrum echt op z’n gat te liggen! Maak dan op z’n minst het openbaar vervoer in de binnenstad gratis. Ook een beter fietsplan is zou Utrecht zo goed op de kaart zetten. Zo blijft alles redelijk bereikbaar. En hoe leuk zou het zijn om gebruik te kunnen maken van een watertaxi?

  13. Ton

    In geen van de reacties vind ik terug, de prioriteit om de maliebaan zijn geweldige historie te behouden en hoe kan deze verbetert worden toekomst gericht! Alleen maar mitsen en maren!

    Gemeente, planmakers, historici, waar is uw doordacht en met respect gemaakt ontwerp voorstel. Zorg gewoon dat 70% van de Utrechtse bevolking en belanghebbende partijen zeggen, goh wat een geweldig ontwerp hebben jullie gemaakt! (100 % is uiteraard een utopie!) Dat scheelt ontwikkelingskosten die beter uitvoerend besteedt kunnen worden.

  14. Qaz Janssen

    Nog een ideetje (een beetje duurder, maar dan heb je ook wat):
    Graaf de maliebaan over de lengte uit en leg de hoofdrijbanen in een tunnel, en leg daar bovenop het park aan.

  15. Kuch

    Er hoeft helemaal geen ovonde te komen, maar er moet gewoon een mini-rotonde aangelegd worden, voorzien van mooie parkachtige beplanting in het midden. De goedkoopste en simpelste oplossing. Zo kan je nog jaren de toenemende drukke fietsersstroom afhandelen, zonder verstopping en opstoppingen. Het verkeersbeeld zal er zeer rustig van worden. Je krijgt ook een minimale aantasting van de histrosiche Maliebaan. De kruising zoals die er nu ligt is een grotere aantasting en er komt juist een parksfeer in het midden van de rotonde voor terug. Verder zouden de ventwegen niet moeten uitkomen op deze minirotonde, die zouden dus voor de huidige kruising alle 4, al voordat ze de kruising naderen, naar de hoofdbaan geleid moeten worden. Het probleem bij de kruising met de Nachtegaal en de Reiger is namelijk het oversteken van 3 rijbanen, hetgeen voor onnodige opstoppingen zorgt. Verder moet er gewoon een parkeergarage onder de Maliebaan komen, met een inrit aan de Biltstraat. Deze gaat zo veel verkeersproblemen in Utrecht oplossen, dat wil je niet weten. Het is te bizar dat dit in een offcieel voorstel van de gemeente, of door de bewoners, of door Maarten van Rossem, niet geopperd wordt.Het zal er uiteindelijk toe kunnen leiden dat ook de auto’s die nu op de nieuwe gracht staan geparkeerd, daar naartoe kunnen verhuizen.

    Als je dan verder de parkeerstroken aan de Nachtegaal en aan de Reiger weghaald is er meer ruimte voor bredere fietspaden en meer ruimte voor stoepen, de auto’s verdwijnen onder de grond van de Maliebaan. Dan is er ook echt een goede hoofdfietsverbinding. De enige kenlpunten die dan nog overblijven zijn de smalle fietstroken op de Nobelstraat, de kruising bij de Stadsschouwburg met de Nachtegaalstraat en de kruising bij de Bijenkorf.

    Dan zit je alleen nog met de smalle Reigerstraat> oplossing is simpel. Verkeersheuvels weghalen, die zorgen voor onnodige verstopping en opstopping, bij de spoorovergangh en ter hoogte van de AH. Daarnaast Reigerstraat 1-richtingsstraat maken voor auto’s. Wat doe je dan met bus 8? Ook heel simpel, die kan 1 richting uit via Maleibaan, singel, spoorwegovergang en Oosterstraat rijden, zodat hij daar weer aansluiting heeft met de Homeruslaan. Hij snijdt dan alleen de Oudwijkerdwarsstraat af. Dat stukje zouden mensen dan moeten lopen.

    Ik hoop dat iemand bij de gemeente, of een planoloog dit leest en deze opties eens serieus mee gaat nemen. Ik hoef er niks voor te hebben.

  16. robert van thiel

    Prachtig een Maliebaan Park. Er moet natuurlijk wel meteen een oplossing gevonden worden voor de fietsers,per slot van rekening wil het bestuur Utrecht neerzetten als fietsstad. Dus maar meteen fietstunnels maken want het fietsverkeer van en naar de Uithof blijft toch altijd bestaan. Het bestuur moet nu eindelijk eens gaan bedenken wat ze met de stad willen. Nu maken ze geen duidelijke keuze. Ze zeggen fietsstad,maar maken het fietsers nodeloos moeilijk. Ze zeggen co2 arme stad, maar ik zie niets daarvoor Als ze echt een co2 arme stad willen zijn. dan zijn er nog heel veel mogelijkheden.Ik kan me niet voorstellen dat ik alleen maar zo slim ben en er bij de gemeente alleen maar ambtenaren werken die slapen,dus zullen er wel problemen zijn die ik niet zie.

  17. Hans Versnel

    De ‘ovonde’ – in feite een voorrangsplein voor verkeer – is de beste en enige oplossing voor het kruispunt van Nachtegaal/Reigerstraat en Maliebaan. Alle verkeersdeelnemers kunnen op ruime wijze gebruik maken hiervan gebruik maken. Terwijl het erfgoed Maliebaan hersteld kan worden door bomenstructuur weer aan te brengen. Wellicht kunnen we een referendum uitschrijven over de gewenste voorkeur: laten zoals het is; mini rotonde; ovonde of park.

  18. Tiswa

    Wat moet er wel komen? iig geen parkeergarage onder de Maliebaan omdat de bouw hiervan de boomwortels van de prachtige bomenlaan afsnijdt. Vergelijkbaar met de ooit geplande garage bij de stadsschouwburg. Ook geen rotonde aldaar (waarbij fietsers voorrang hebben) omdat dan de automobilisten geen enkele kans hebben om de rotonde op te rijden en waardoor de file begint bij de Berekuil of de Maliesingel. Het beste blijft om de kruising met verkeerslichten te regelen. Je zou bv de parallelwegen voor auto’s anders kunnen aansluiten, door ze net na de kruising van de middelste weg af te takken naar parallel, of als je de andere kant op rijdt net voor de kruising aan te haken. Hierdoor krijg je minder verkeerslichten en daarmee wordt een langere groenfase voor de hoofdfietsrijrichting mogelijk.

  19. Pieter van Mourik

    De essentie van de Maliebaan is de baan en niet een park. Juist de lengte van de laan geaccentueerd door de bomenrijen geven de laan de allure, die op zich zelf een grote cultuur-historische en ook natuur waarde heeft. Trouwens, ook het tracé Nachtegaalstraat-Burg. Reigerstraat heeft een grote historische betekenis in de Utrechtse stedebouwkundige ontwikkeling. Er moet een oplossing komen die recht doet aan de in het geding zijnde cultuur-historische waarden, waarbij de OV-ontsluiting van het wijk ten oosten van de Maliebaan niet in gevaar komt. Laat de gemoederen de gemoederen. Denk voor aleer gij doende zijt en al doende denk dan nog!

  20. Jeroen de vries

    Een oplossing voor een niet bestaand probleem betaald met geld dat de gemeente niet heeft. Top. Voor een klein bedrag kun je een werkzoekende opleiden en inhuren om 40 uur per week bekeuringen uit te schrijven aan verkeersdeelnemers die zich op deze kruising niet aan de verkeersregels houden. Een win-win-win situatie. Deze meneer/mevrouw verdient zichzelf terug, er is weer 1 werkzoekende minder en er hoeft geen onnodig geld te worden geïnvesteerd in een onzinnig plan. Als bonus ook nog minder verkeersslachtoffers en (bijna) ongelukken.

  21. jos stelling

    Was vanmorgen weer op de maliebaan. Wordt het niet eens tijd voor wat onderhoud? Een tuinman of zo? Een park? Daar lekker wandelen lijkt me prima…, maar weet wel: je moet vaak ook weer terug…ik zie soms iemand daar al de hond uitlaten, of op een zomerse dag op een bankje zitten. De maliebaan is de maliebaan: een fraaie inspirerende unieke bomentunnel. Zo laten aub.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).