Pleidooi voor digitale inschrijving baby’s in Utrecht

Raadslid Queeny Rajkowski van de VVD voor het stadhuis. Archiefbeeld DUIC
Raadslid Queeny Rajkowski van de VVD voor het stadhuis. Archiefbeeld DUIC

‘Ouders hebben de eerste dagen na de geboorte van hun kind wel wat beters te doen dan naar het gemeentehuis gaan’, dat is de strekking van een pleidooi dat raadslid Queeny Rajkowski (VVD) donderdag gaat houden bij de bespreking van de begroting in de gemeenteraad. 

Ze wil op korte termijn dat het inschrijven van pasgeboren baby’s ook digitaal kan in Utrecht. “In deze tijd moeten dit soort dingen ook online kunnen. Het is klantvriendelijk, makkelijker voor ouders en efficiënter voor de gemeente”, vertelt Rajkowski.

Een dergelijke procedure is met DigiD ook veilig in te voeren. “In Almere hebben ze hier ook al mee geëxperimenteerd en daar is het goed gegaan. Ik zie dus geen reden waarom het hier niet kan. Het is voor ouders met een nieuw kind niet altijd even handig om langs het stadskantoor te gaan.”