PRO Utrecht en D66 presenteren kandidaat-wethouders voor nieuw stadsbestuur

Afbeelding
Gemeente Utrecht

PRO Utrecht en D66 hebben de namen bekendgemaakt van de zeven kandidaat-wethouders voor het nieuwe Utrechtse college. Vier van hen zijn nieuw in het stadsbestuur, terwijl drie huidige wethouders aanblijven. De partijen presenteren hun kandidaten in aanloop naar de bekendmaking van het coalitieakkoord op dinsdag 23 juni.

Het nieuwe college bestaat uit vier wethouders namens PRO Utrecht en drie namens D66. Nieuw zijn Brahim Abid (PRO Utrecht), Afke Groen (D66), Julia Kleinrensink (PRO Utrecht) en Matthijs Sienot (D66). De huidige wethouders Linda Voortman, Dennis de Vries en Susanne Schilderman blijven in de nieuwe bestuursperiode zitten.

Volgens coalitieonderhandelaars Mahaar Fattal (PRO Utrecht) en Venita Dada Anthonij (D66) is gekozen voor een divers team. “Het zijn stuk voor stuk bevlogen mensen met een groot hart voor de stad. We hopen dat alle inwoners zich herkennen in de wethouders die we voordragen.”

Nieuwe gezichten

In het nieuwe Utrechtse college wordt Afke Groen, de huidige directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, verantwoordelijk voor onder andere Volksgezondheid, Sport, Cultuur en Evenementen.

Voormalig GroenLinks-fractievoorzitter Julia Kleinrensink gaat zich bezighouden met Energie, Klimaat, Milieu en Gebiedsontwikkeling Overvecht.

D66’er Matthijs Sienot, voormalig Tweede Kamerlid en gemeenteraadslid, krijgt onder meer Mobiliteit, Wonen, Asiel en Migratie onder zijn hoede.

De vierde nieuwkomer is Brahim Abid, voormalig stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Noord en eerder werkzaam als ambtenaar in Amersfoort. Hij krijgt onder meer Werk, Inkomen, Welzijn en de aanpak Samen voor Overvecht in zijn portefeuille.

Opvallend is dat Abid op het punt stond om stadsdeelvoorzitter te worden van de wijk Nieuw-West in Amsterdam. Net voor zijn benoeming zag hij daarvan af vanwege de functie in Utrecht. Daarop reageerde de oppositie in Nieuw-West fel. In een gezamenlijke reactie schreven DENK, VVD, CDA, SP, BIJ1, ChristenUnie en GoedBeterWest!: "Wij vinden het onacceptabel richting de bewoners van Nieuw-West dat een voorgedragen stadsdeelvoorzitter kort voor de hoorzitting afziet van de functie, omdat elders een andere bestuurlijke positie in beeld komt."

Zittende wethouders blijven

De huidige wethouders Linda Voortman, Dennis de Vries en Susanne Schilderman blijven onderdeel van het college. Voortman wordt verantwoordelijk voor Ruimtelijke Ontwikkeling en Diversiteit & Inclusie. De Vries houdt zich bezig met Onderwijs, Jeugd en Wijkenaanpak. Schilderman blijft verantwoordelijk voor Financiën, Economische Zaken en Openbare Ruimte.

Introductie en bevraging

De presentatie van het coalitieakkoord staat gepland op dinsdag 23 juni. Op donderdag 2 juli debatteert de gemeenteraad over het coalitieakkoord en kunnen raadsleden de kandidaat-wethouders bevragen. Aansluitend volgt naar verwachting de benoeming van het nieuwe college. Een dag later vindt het constituerend beraad plaats, waarin de wethouders en burgemeester afspraken maken over de nieuwe bestuursperiode.