Politieke partijen in Utrecht noemen prijsstijging deelvervoer alarmerend Politieke partijen in Utrecht noemen prijsstijging deelvervoer alarmerend

Politieke partijen in Utrecht noemen prijsstijging deelvervoer alarmerend

Politieke partijen in Utrecht noemen prijsstijging deelvervoer alarmerend
Verschillende politieke partijen hebben donderdag naar aanleiding van een publicatie op DUIC over het duurder worden van deelvervoer vragen gesteld aan het college van B&W. PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Volt en D66 in Utrecht noemen de prijsstijging alarmerend omdat bewoners juist zoveel mogelijk gestimuleerd zouden moeten worden om deelvervoer te gebruiken.

Verschillende politieke partijen hebben donderdag naar aanleiding van een publicatie op DUIC over het duurder worden van deelvervoer vragen gesteld aan het college van B&W. PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Volt en D66 in Utrecht noemen de prijsstijging alarmerend omdat bewoners juist zoveel mogelijk gestimuleerd zouden moeten worden om deelvervoer te gebruiken.

De gemeente Utrecht ziet graag dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van deelmobiliteit, maar net als in bijna alle sectoren stijgen ook de prijzen van het deelvervoer.

DUIC schreef eerder deze week al dat drie grote aanbieders in Utrecht, Tier, Cargoroo en MyWheels recent allemaal de prijzen hebben verhoogd. De bakfietsen gingen van 4,80 naar 6 euro per uur, elektrische fietsen van 12 naar 13,20 per uur en auto’s van 3 naar 3,25 euro per uur. Bij auto’s komt ook nog een kilometerprijs kijken. De fietsen kunnen overigens per minuut afgerekend worden.

Politiek

De politieke partijen schrijven: “Dat deze partijen de prijzen van hun diensten nu fors laten stijgen zien wij als een klap in het gezicht van Utrechters die welwillend zijn en hun steentje aan een goed klimaat willen bijdragen, maar nu hard in de portemonnee geraakt worden. Denk aan ouders die hun kinderen met de deelbakfiets naar de sportvelden brengen in het weekend, en nu al voor een uur 6,- euro kwijt zijn, loopt die tijd op dan kan het al gauw in de papieren lopen. Hetgeen de auto al snel weer aantrekkelijker maakt.”

PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Volt en D66 vroegen daarom aan het college van B&W in hoeverre er prijsafspraken zijn gemaakt met deze aanbieders van deelvervoer in de stad. Dat blijkt in grote lijnen niet zo te zijn. Wethouder Lot van Hooijdonk liet weten dat er wel over gesproken wordt met de aanbieders, maar dat vaste prijzen niet altijd af te dwingen zijn. Ook gaf ze aan dat het om marktpartijen gaat, die onder de streep wel rond moeten komen.

Tier

Als voorbeeld noemde de wethouder wel de prijsverhoging van Tier. In tegenstelling tot bij Cargoroo en MyWheels (die vallen onder andere regelgeving) staat er in de vergunning van Tier wel iets over de prijs, maar de stijging ligt rond de inflatie en is ook besproken. Daarbij zou wel afgesproken zijn dat de elektrische fietsen dit jaar niet nog duurder worden. Tier heeft ook een sterk gereduceerd tarief voor U-pashouders.

Gekoppelde berichten

22 Reacties

Reageren
  1. Deelauto

    Nou dat is niet de enige prijsstijging die alarmerend is. Helaas weet de gemeente zelf ook stevig te plussen

  2. Realist

    Hoe naïef weer van deze partijen, alsof deze aanbieders filantropisch links ideologische instituten zijn. Dit zijn gewoon commerciële jongen en die roze klimaat wolk moet wel ergens van betaald worden.

  3. Steve

    Nieuwe prijsstijging betaald parkeren in Utrecht, is net zo alarmerend.
    Net zoals de zgn. gemeentebelastingen.

  4. FH

    Niets over het monopolie dat bij de nieuwe. Merwedewijk gegund gaat worden aan een marktpartij mbt parkeren (garage) en verhuur van electrische fietsen ed?
    Niets over de hoge kosten voor opladen in Utrecht?
    Punt lijkt dat de visie rond ‘vervoer’ niet integraal lijkt, de insteek te hapsnap en te wishfull? Graag ook voor iedereen denken, zonder vijandige houding?

  5. Jantientwintig

    Beste DUIC, heb eens lef en noem het beestje bij de naam.
    Het is HUREN van een commercieel bedrijf dat winst moet maken.

  6. Scherpschutter

    “Alarmerend”

    1) Bedenkelijk 2) Dringend 3) Geruchtmakend 4) Gevaarlijk 5) Onheilspellend 6) Onrustbarend 7) Opschudding verwekkend 8) Verontrustend 9)

    Lijkt me wat overdreven kwalificatie inzake een doodgeboren dienst die echt maar door twee-en-een-halve-man en een paardenkop gebruikt wordt…LOL

  7. Wies

    Ik ken bijna niemand die deelvervoer gebruikt. Misschien een of twee mensen? Als ik de ovfiets meetel dan wel meer mensen waaronder ik. Dus geen idee waarom dit alarmerend is.

    Alarmerender lijken mij de kosten van autobezit of de kosten van treinkaartjes of de kwaliteit van het treinvervoer.

  8. Don

    Alarmerend omdat de gemeente utrecht concurrentie krijgt van andere partijen bij het uitmelken van de belasting betalende utrechtse bevolking ? in het door hun zelf veroorzaakte onbereikbaarheid model.

  9. Katja

    Kop gewoon een (niet elektriek) tweedehandsfiets bij een fietsenzaak, en voor 100 euro of minder heb je jaren plezier.

  10. Koel Hoofd

    “Dat deze partijen de prijzen van hun diensten nu fors laten stijgen zien wij als een klap in het gezicht van Utrechters die welwillend zijn en hun steentje aan een goed klimaat willen bijdragen, maar nu hard in de portemonnee geraakt worden. ”
    Ja, en, dus?
    Alle prijzen gaan voor iedereen omhoog en dit zijn commerciele bedrijven. Ik zie niet in waarom de klimaatrakkers die dans zouden moeten ontspringen omdat ze zogenaamd lokaal op microschaal lekker deugend bezig zijn met hun milieuvervuilende gehuurde efietsjes. Ik zou zeggen, doe als Jezus en keert de andere wang maar toe voor een volgende klap.
    Want van die prijsstijgingen a.g.v. energie zijn we voorlopig nog niet af omdat Nederland in 2024 moet gaan concurreren met de hele wereld om in de eigen energiebehoefte te voorzien terwijl het elektrisch netwerk nog moet worden aangepast aan de toenemende fluctuerende vraag/aanbod. Ons kabinet heeft namelijk de oude schoenen weggeflikkert voordat er nieuwe zijn, dus dat wordt op blote voeten lopen en dat is niet e-fietsen.

  11. trol

    De ironie bij de partijen is er wel weer één om van te smullen. Zelf te pas en onpas alles verhogen (percentage OZB, afval, parkeren etc.) of bezuinigen waar het kan en vervolgens moord en brand schreeuwen als clubjes met producten van overigens zeer bedenkelijke oorsprong (klimaatargument geldt immers allen lekker makkelijk binnen de stadsgrenzen) wat aan de prijs doen, omdat hun kosten waarschijnlijk ook gewoon stijgen.

  12. Pee

    Die verhuurbedrijven denken bij zichzelf ‘ de auto word toch verbannen en dan zijn wij het alternatief dus kunnen we de prijs lekker opschroeven.

  13. JdV

    Ik snap het helemaal. De achterban van de genoemde partijen heeft ongetwijfeld geklaagd dat zij door de stijging van de kosten nu nog maar 3 vanilel-choco latte’s met havermelk a 6 euro per stuk kan kopen in plaats van 4. En de dienstbare politici springen dan meteen in de houding en stellen “raadsvragen”.
    Moet je eens kijken wat er zou gebeuren als er een belasting op festivaltickets in de stad zou worden ingevoerd. De raadzaal zou te klein zijn denk ik.

  14. Koel Hoofd

    Alle prijzen zijn voor iedereen omhoog gegaan en dit zijn commerciële verhuurbedrijven, geen filantropische instellingen. Ik zie niet in waarom de klimaatrakkers die dans zouden moeten ontspringen omdat ze het klimaat willen redden.
    Maar goed, deze prijsstijgingen zou mensen de auto in jagen?
    Onbenullige circulaire redenatie van PvdA= GL, D66, PvdD en Volt. Per 1 juli 2023 gaat de accijns op brandstof namelijk weer omhoog en daar gaat nog 21% BTW overheen, dat wordt per liter afgetikt… en die files worden ook in Utrecht steeds langer…
    Lijkt me wel handig als de politiek de wetgeving kent die hun eigen partijen redelijk recentelijk nog met veel tamtam hebben doorgevoerd?
    Er komen weer verkiezingen aan, andere reden kan ik voor deze merkwaardige politieke logica niet bedenken.

  15. Scherpschutter

    @Katja

    Dat is zo, maar daar scoor je dan weer geen deugpunten mee onder je woke vriendengroep he?

    Dit soort huurfietsen zijn niets anders dan deug-Gucci’s op wielen.

  16. jankanerwatvan

    ondanks bovenstaande commentaren is de boodschap weldegelijk alarmerend, want hoe moeten politieke idealen nu verwezenlijkt? daarom zeg ik: schroef die subsidie omhoog! je kunt van de markt niet verwachten dat er offers worden gebracht, er moet immers winst worden gemaakt. deze partijen moeten wel kunnen verdienen aan het door hun verhuurde eigendom

  17. Binnenstadbewoner

    Tier -> nutteloos produkt. Te duur, delft het onderspit t.o.v. de veel goedkopere ov fiets en zorgen voor verromeling van de openbare ruimte omdat ze overal en nergens staan ( vaak neergesmeten of omgewaaid) Alleen interessant voor die paar buitenlandse toeristen die graag willen fietsen en geen OV fiets kunnen huren.

    Cargaroo -> super uitvinding, maar alleen voor zeer incidenteel gebruik. Om dat ene kastje op te halen of voor die zware zakken met aarde. Je komt overal en geen parkeerproblemen of parkeerkosten. Prijsverhoging is oke. Wel kun je je afvragen of er inmidels niet te veel van zijn.

    Mywheels -> veel te duur gemaakt. Een optelsom van kosten en nog eens kosten. Vandaar dat ze zoveel stil staan. Leuk voor beginnende bestuurders om rij ervaring op te doen. Voor anderen mss om kennis te maken met elektrisch rijden. Kan interessant zijn als je met meerderen de kosten deelt maar dat is zelden het geval.

  18. Claire Obscur

    Geen enkel probleem die prijsstijgingen. Gewoon de marktwerking z’n werk laten doen. Al die lege panden en etalages in de binnenstad zijn hier een uitstekend voorbeeld van.

  19. Karla

    …maar iedereen snapt nu wel dat dit “huurvervoer” is i.p.v. “deelvervoer” he? Noem het beestje bij de naam. Het gaat gewoon om geld; onderzoek laat zien dat met name huurfietsen en huurscooters minder “groen” zijn dan ze gelakt zijn (kortere levensduur dan eigen bezit, vaak schade, opgehaald met busjes om op te laden o.a.).

  20. Rob

    Vraagje. Betalen deze commerciële clubjes de gemeente voor het gebruik van de openbare ruimte? Zoja, dan heeft de gemeente leverage tov de verhuurders om de prijsstijging te stoppen. Of zijn daar wél afspraken over gemaakt?

  21. Realist

    @Rob. Alsjeblieft niet zeg, hou op met dat soort voorstellen, straks kost ons dat weer een hoop geld.

  22. Nina

    Vroeger had iedereen een niet-elektrische fiets die (met een deugdelijk slot erop) 20-30 jaar meeging. Hoe duurzaam wil je het hebben? Wat nu vaak duurzaam wordt genoemd, is het niet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).