Schriftelijke vragen over roodlichtcontrole fietsers Maliebaan/Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant Schriftelijke vragen over roodlichtcontrole fietsers Maliebaan/Burgemeester Reigerstraat | De Utrechtse Internet Courant

Schriftelijke vragen over roodlichtcontrole fietsers Maliebaan/Burgemeester Reigerstraat

Schriftelijke vragen over roodlichtcontrole fietsers Maliebaan/Burgemeester Reigerstraat
Naar aanleiding van de verkeerscontrole bij de oversteek van de Maliebaan naar de Burgemeester Reigerstraat, waarbij tientallen fietsers een bekeuring kregen, stelt de politieke partij Student&Starter schriftelijke vragen. De berichtgeving op DUIC over de controle zorgde al voor een flinke discussie.

Naar aanleiding van de verkeerscontrole bij de oversteek van de Maliebaan naar de Burgemeester Reigerstraat, waarbij tientallen fietsers een bekeuring kregen, stelt de politieke partij Student&Starter schriftelijke vragen. De berichtgeving op DUIC over de controle zorgde al voor een flinke discussie.

Student&Starter vindt de oversteek van de Maliebaan bij de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat een typische plek waar velen door rood fietsen. Uit het aantal bekeuringen lijkt dat ook het geval. Volgens de partij komt dit omdat het niet altijd duidelijk is waarom men voor het rode licht staat te wachten. Soms is het voetgangerslicht in dezelfde richting wel gewoon groen.

De partij heeft al eerder gevraagd om verkeerssituaties die onbegrip opwekken aan te pakken. “Deze situaties zijn gevaarlijk, kosten inwoners veel geld in boetes en vergen veel inzet van de politie. Ook zorgt het voor gevaarlijker verkeersgedrag in het algemeen, omdat fietsers stoplichten ongeloofwaardiger gaan vinden.”

Student&Starter heeft het college gevraagd om de betreffende verkeerssituatie met prioriteit tegen het licht te houden. Ook refereert de politieke partij aan de economische gevolgen: “De boetes zijn niet mals en er zijn er vele. Zodoende zou het totaalbedrag aan boetes per controle al snel richting de tienduizenden euro’s kunnen gaan. Geld dat niet langer in de (lokale) economie besteed kan worden. Doodzonde in elke conjunctuur, maar vooral nu.”

17 Reacties

Reageren
  1. [email protected]

    Het is voor mij ook wel eens niet duidelijk waarom ik belasting betaal, maar als ik niet betaal krijg ik ook een boete, snap de redenatie niet van het door rood rijden en het excuus waarom het wel zou mogen.
    Heerlijk al die studenten in de stad Utrecht, maar hou je wel aan de regels, anders word het een zooitje in het verkeer.

  2. Ottotto

    Klopt, student&starter, de boetes zijn niet mals. Zeker niet voor studenten&starters. Daarom een goede raad voor studenten&starters opdat je dat geld in de pocket kan houden: houd je aan de verkeersregels!
    Wat een sneue partij!

  3. TjaTja

    De boosdoener is het voetgangerslicht. Zo’n rond groen lampje met een icoon van een voetganger (dus zonder fiets). Deze staat ca. 20 meter rechts van de fietsers oversteek welke gewoon rood is. Het gekke is dat automobilisten zich wel aan het rood houden maar fietsers zich boven de wet gesteld voelen en zelf een keuze maken en dan bij problemen hard schreeuwen dat zij voorrang hebben omdat ze dan opeens ‘voetganger’ zijn.
    Ik heb al talloze bijna aanrijdingen kunnen voorkomen maar naast een keer ‘n fietser en natuurlijk een pizzakoerier geraakt te hebben deze zaak al op talloze fronten aangekaart. (Politie, wijkagent, politiek, gemeente, buitenbeter etc.etc.).
    Ik wens Student&Starter veel succes, maar verwacht er weinig van. Dit levert namelijk (bij controle) meer op, tot dat het een keer echt mis gaat natuurlijk.

    De oplossing is zo simpel, zet het voetgangerslicht net zo lang op rood als die op de nachtegaalstraat. En vergeet dan ook niet de andere kant van het kruispunt. Hetzelfde is ook het geval aan de zijde Reigerstraat.

    Nogmaals succes.

  4. Marcus

    In andere wijken van de stad breken ze gewoon de straat op of protesteren op een of andere manier. Uit Oost slechts “schriftelijke vragen”. Succes er mee! (ik woon in het westen by the way)

  5. buurtbewoner

    Kan iemand die het plan heeft bedacht wat de motivatie is van de verschillen tussen de voetgangers en fietsers. zelf ben uk al verschillende keren door fietsers bij het stoplicht waar ik doordat het rood was geramd. zij negeerde het stoplicht.

  6. RAVZ

    Volgens de berichtgeving waren het studenten die door het rood fietsten op weg naar De Uithof.

    Toch bijzonder dat de partij nu op komt voor deze mensen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat deze lieden zowel analfabeet als kleurenblind zijn… Met andere woorden, men ziet dat het rood is, en in de verkeersregels staat beschreven dat rood stoppen betekend.

    Dus terechte boetes en bij en volgend vergrijp graag de boete verdubbelen. Eens zien of deze studenten dan hun talent/verstand gaan gebruiken en zich gewoon aan de regels gaan houden

    Ook zou ik zo’n controle graag ens gezien willen hebben op de biltstraat hoek poortstraat. Zoveel studenten die daar gewoon door rood rijden en ik weer moet remmen terwijl ik groen heb.. Dus aanpakken die lui!

  7. Srv

    Op deze plek zijn 3 stoplichten, één voor iedere ventweg, één voor de hoofdrijbaan. De ruimte tussen ventweg en hoofdrijbaan is niet groot genoeg om alle fietsers te laten wachten, terwijl het voor die paar voetgangers geen probleem is.

    Voor de voetganger is het juist prettig om alvast deels over te steken, aangezien het een breed stuk is om in één groene cyclus te lopen.

    Roodlichtcontroles moeten ze meer uitvoeren. Dubbele boetes voor mensen met kinderen onder de 12 onder hun hoede. Kan nooit een goed voorbeeld zijn als je je kinderen leert dat ze zelf mogen bepalen aan welke regels ze zich wel en niet houden.

  8. utrechtse vogel

    “Volgens de partij komt dit omdat het niet altijd duidelijk is waarom men voor het rode licht staat te wachten.”

    OMDAT HET ROOD IS!!!

  9. Annemarie

    Op de kruising Maliebaan-Nachtegaalstraat-Burg. Reigerstraat rijden niet specifiek studenten door rood: jong en oud doet dit. Inderdaad, ook mensen met kinderen. Ik rijd zelf ook weleens door rood bij het irritante stoplicht waarbij het groene voetgangerslicht al-tijd op groen lijkt te staan terwijl de fietsers wachten. Om vervolgens bij het volgende stoplicht (de Maliebaan zelf) alsnog te wachten bij het rode licht. Ik denk dat het een kwestie is van het beter afstellen van de stoplichten aan alle kanten. En misschien in de spits de fietsers langer groen geven, dat stimuleert de doorstroom. Verder snap ik de commotie niet dat er zoveel mensen op de bon zijn geslingerd: ieder jaar is het weer raak, altijd kort na de zomervakantie. En over een maand of twee fietslichtcontrole als je het Wilhelminapark uit komt rijden (richting stad). Tja, door rood rijden mag niet, wees een vent (of vrouw) en accepteer die bon als je die krijgt: je wéét dat dat rode licht er niet voor niets is, hoe irritant soms ook.

  10. Ronald

    Ja, als het groen kàn zijn (want voetgangerslicht), is er natuurlijk geen enkele reden om het rood te laten.
    Die regelfetisjisten hierboven vergeten voor het gemak dat we zelf onze regels kunnen maken en ze nooit vast hoeven te staan. Precies waar een PP voor bedoeld is dus.

  11. Chris

    De politie zou mensen moeten bekeuren omdat ze een onveilige situatie veroorzaken. Normaal gesproken ontstaat een onveilige situatie als iemand door rood rijdt. In Utrecht echter niet. Er zijn vele momenten waarop de verkeerslichten geen enkele functie hebben behalve het tegenhouden van auto’s, voetgangers en fietsers. Dit legitimeert uiteraard niet het negeren van het rode licht, maar stimuleert het wel. Door de ongeloofwaardige, onbegrijpelijke inregeling van verkeerslichten frustreert de gemeente de verkeersdeelnemers hetgeen leidt tot ongewenst en asociaal gedrag. Niet erg fair van de gemeente om dit gedrag enerzijds te stimuleren en tegelijk te bestraffen.
    Verkeersregeling en handhaving moeten met veel meer beleid worden uitgevoerd en op elkaar worden afgestemd. Zijn de verkeerslichten goed ingesteld, beboet dan diegene die echt gevaarlijke situaties veroorzaken. Ik liep eens door Amelisweerd waar hordes agenten fietsers stonden te bekeuren, nette babyboomers die rustig en zonder enige vorm van overlast fietsten waar dat blijkbaar niet mocht. En dat terwijl ik regelmatig omver gereden wordt op de Amsterdamsestraatweg door auto’s die door rood rijden, bezorgscooters en spookrijdende fietsers, zonder ooit politie te hebben gezien. Onbegrijpelijk hoe de politie capaciteit wordt ingezet.

  12. Baas

    Wat belachelijk. Die stoplichten daar slaan idd gewoon nergens op en in Utrecht heb je als fietser te maken met 2 kleuren stoplicht: groen en donkergroen. Die verkeerslichten staan hier met onnodig grote marges afgesteld dat je bijna in slaap valt als je op groen licht zou wachten. Dus bromknorretjes ga nou niet de moraalridder uithangen.

  13. Ceessie

    Tjonge jonge, verkeerswet regels voor studenten en starters:
    Groen doorrijden, Rood verboden te stoppen.
    Simpel en makkelijk.
    O ja, en helemaal in een deuk liggen als je bijna aangerden wordt of boos zijn op die andere weg gebruikers. Laten we eens geld gaan besparen en knipperbollen op hangen. Knipperlicht: let op er kan ander verkeer aankomen, oversteken op eigen risico!! hebben we geen groen en rood meer nodig wat om en om constand brand.

  14. Jiri

    De meeste verkeerslichten zijn net zo nutteloos als die dingen toentertijd bij de Neude. Die zijn inmiddels weg. En volkomen terecht! Irritante regeldrift ook altijd. +1 voor student&starter!

  15. Cees

    Vragen stellen over door rood rijdende fietsers die zomaar bekeurd worden ? Ik reed op een voorrangsweg door het groene licht , de eerste door rood rijdende studente kon ik ontwijken , de tweede lag vol op mijn motorkap, gelukkig had ze alleen wat schrammetjes en achteraf een gekneusde enkel. ik echter bijna een hartstilstand van de schrik en een verhoging van mijn all-risk verzekerings premie omdat de fietser de zwakkere is. door rood rijden??? Elke dag controleren en boetes omhoog graag

  16. Toine Goossens

    Regels zijn afspraken met elkaar. Iedereen moet er op kunnen vertrouwen dat die afspraken nagekomen worden.

    Wie zich niet aan afspraken houdt ondergraaft de veiligheid en stabiliteit van de samenleving. Daar staan boetes op.

    Wie denkt dat iets beter kan, die neme het initiatief en doet iets.

  17. Timothy

    Tuurlijk is de regel dat niemand door rood moet rijden.. Voor de mensen die hier nog nooit voor het stoplicht gestaan hebben, probeer het even een keer.. je staat er bijna 10 minuten te wachten, wat opzicht al chaos en irritatie veroorzaakt tussen de fietsers zelf, zeker zo vroeg in de morgen.

    Bovendien sta je als fietser tussen 2 rijbanen in, een van de bus en een van de auto’s.., dat gaat vaak maar op het nippertje goed.

    Ik snap zeker waarom mensen hier door rood rijden, al mag het niet. Het is een erg gevaarlijk kruispunt, maar daar moet dan maar wat aan gedaan worden. Bovendien is het al vaker ter sprake gekomen bij de gemeente, maar is er nog steeds niks aan gedaan. Ik zou de boete weigeren..

    En bovendien staat inderdaad het voetgangersstoplicht wel al veel langer op groen, moet iedereen met de fiets aan de hand de weg oversteken -> nog meer chaos?

    Daarom erg goed dat het weer ter sprake komt, er moet echt wat aan gedaan worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).