Second opinion naar haalbaarheid Jaarbeurspleingarage | De Utrechtse Internet Courant Second opinion naar haalbaarheid Jaarbeurspleingarage | De Utrechtse Internet Courant

Second opinion naar haalbaarheid Jaarbeurspleingarage

Second opinion naar haalbaarheid Jaarbeurspleingarage
Er komt een herziening naar de bouwplannen van de zogenoemde ‘Jaarbeurspleingarage’. Voor de bouw van de garage, die bijna 50 miljoen moet gaan kosten, heeft zich nog geen marktpartij gemeld. “Als de gemeente de ontwikkeling op zich neemt, kan dat een groot financieel risico zijn.”

Er komt een herziening naar de bouwplannen van de zogenoemde ‘Jaarbeurspleingarage’. Voor de bouw van de garage, die bijna 50 miljoen moet gaan kosten, heeft zich nog geen marktpartij gemeld. “Als de gemeente de ontwikkeling op zich neemt, kan dat een groot financieel risico zijn.”

GroenLinks-raadslid Peter van Corler diende gisteravond tijdens de gemeenteraadsvergadering een actuele motie in om een second opinion naar de haalbaarheid van de parkeergarage mogelijk te maken. De motie kreeg brede steun in de gemeenteraad.

De parkeergarage onder het Jaarbeursplein is onderdeel van het plan voor het nieuwe stationsgebied. De parkeergarage kost bijna 50 miljoen euro en moet plaats gaan bieden voor 730 tot 800 auto’s.

GroenLinks is niet overtuigd van de onderbouwing van het plan voor de Jaarsbeurspleingarage en heeft met succes om een second opinion gevraagd. Dit extra onderzoek beoordeelt onder andere de risico’s bij de bouw en exploitatie van de parkeergarage.

“De oorspronkelijke plannen van tien jaar terug betroffen twee keer zoveel parkeerplaatsen. Deze halvering is al winst, maar natuurlijk kijken we heel kritisch naar ieder project waarin de auto een plaats krijgt in Utrecht. Maar niet alleen wij hebben onze twijfels: er is geen marktpartij die de ontwikkeling van de parkeergarage op zich wil nemen. Als de gemeente de ontwikkeling op zich neemt, kan dat een groot financieel risico zijn,” licht GroenLinks-raadslid Peter van Corler zijn motie toe.

Bouwontwikkelingen

Van Corler diende tijdens de gemeenteraadsvergadering donderdagavond een actuele motie om een second opinion mogelijk te maken. De motie kreeg brede steun in de gemeenteraad. “De meeste partijen zijn het met ons eens dat een deskundige toetsing van het voorstel in de vorm van een second opinion bijdraagt aan een zorgvuldige besluitvorming.”

Verder benadrukt Van Corler de noodzaak om het plan nog eens kritisch tegen het licht te houden: “Onder het plan zitten aannames, het bevat risico’s in de bouw en exploitatie en hangt sterk samen met bouwontwikkelingen waarvan we niet direct zeker zijn of ze doorgaan.”

4 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Het probleem is, dat dit plan niet is aangepast aan de huidige verkeerssituatie. De in- en uitgang van de parkeergarage lopen voor het Beatrix-gebouw langs in de richting van de Van Zijstweg. Dat is nu afgesloten voor het verkeer. Totdat er een besluit ligt, hoe het dan wel moet, gaat geen ontwikkelaar daar zijn vingers aan branden.

  2. Joep

    Investeringskosten zijn ruim 65.000 euro per parkeerplaats. Om dat rendabel te krijgen moet je ruim 5 euro per uur kunnen vragen. Dat gaat niet lukken. Niet doen dus.

  3. Utrechter

    Groenlinks vertraagt de zaak weer nodeloos. Ja de garage is rendabel en interessant voor marktpartijen. Waarom? Omdat in dit gebied het centrumtarief wordt geheven en er ten opzichte van de hoeveelheid functies in het gebied maar zeer spaarzaam plekken worden gerealiseerd. Garage zal dus regelmatig vol zijn en ligt op een strategische plek.
    Een deel van de investering is overigens bestemd voor het plein. Dat wordt een groot en autovrij stadsplein voor evenementen.
    Was Groenlinks maar meer kritisch geweest op de bouw van TivoliVredenburg….

  4. ACTK

    Als foto de net gesloopte parkeergarage op het jaarbeursplein met een grotere capaciteit. Iemand heeft verzonnen dat deze garage veeeeeels te ver van de jaarbeurs aflag voor de bezoekers van de beurs. En dat er totaal geen oplossing was te verzinnen om deze garage aan te passen aan de huidige eisen en… dat deze vooral eerst gesloopt moest worden voordat de gemeente oplossingen moest gaan zoeken voor de alternatieve, te dure garage. Wedden dat er straks een uit nood geboren kostbare oplossing uitrolt, dat de marktpartij niet het hele risico hoeft te dragen en dat de Utrechters straks weer een fors bedrag gaan bijpassen omdat het niet anders kan en er geen weg terug is?
    Begin jaren 60 was de (met opzet te groot gebouwde) jaarbeurs parkeergarage een belangrijk argument van Bredero om Utrecht te verleiden HC te gaan bouwen (omdat bij zo’n moderne parkeergarage een groot winkelcentrum hoorde) en wat blijkt: de parkeergarage op het jaarbeursplein heeft zijn functie als melkkoe voor ‘bouwend Nederland’ nog niet verloren. Zelfs als hij er even niet staat…
    https://www.youtube.com/watch?v=mpaQe4ctHbU

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).