De SP maakt zich zorgen om bepaalde delen van het onderwijs in Utrecht. De partij heeft daar vandaag schriftelijke vragen over gesteld aan het college van B&W. “Als VWO-leerling heb je het slecht getroffen in Utrecht”, aldus SP-raadslid Vincent Wijlhuizen.
Eind maart verscheen een commissiebrief van wethouder Jeroen Kreijkamp over de kwaliteit van het onderwijs in Utrecht. Uit die brief blijkt dat het Utrechts onderwijs een positieve ontwikkeling laat zien. Zo zijn er geen zwakke basisscholen meer. De SP is hier blij mee, maar maakt zich tegelijkertijd zorgen om bepaalde delen van het onderwijs in de stad. Drie van de zeven VWO opleidingen in Utrecht hebben het predicaat ‘Zwak’ ontvangen, de enige school voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen (ZWOK) heeft het predicaat zwak en de twee grote spelers binnen het VMBO onderwijs scoren ‘Zwak’ en ‘Zeer Zwak’.
De SP vindt dat de gemeente Utrecht zichzelf de afgelopen jaren op de achtergrond heeft gehouden wat betreft de kwaliteit van het onderwijs in Utrecht. “Bijna de helft van de VWO opleidingen is volgens de Inspectie van het Onderwijs zwak en vertonen belangrijke tekortkomingen. Dat zou in een stad als Utrecht niet mogelijk moeten zijn”, aldus Wijlhuizen. Het gaat om de volgende scholen: UniC, Amadeus Lyceum en het St. Gregorius College. “Ik roep de wethouder op om gezamenlijk met de scholen een stappenplan te maken om de kwaliteit en daarmee het toekomstperspectief van deze jongeren te verbeteren”, zegt Wijlhuizen.
Daarnaast wordt ook De Pels, de enige school voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen, als zwak aangemerkt. “ZWOK leerlingen kunnen nu enkel naar één zwakke school. Ze hebben geen andere keus. Dit zijn juist de leerlingen die baat hebben bij een goede opleiding. Dat deze opleiding niet aan deze eisen voldoet, is in onze ogen niet goed voor de toekomst van de jongeren. Daar zou de wethouder mee aan de slag moeten.”
Ook moet het VMBO onderwijs volgens de partij verbeterd worden. Het VMBO (G) T van het Trajectum college is zwak en het VMBO K van diezelfde school scoort zeer zwak: “Het Trajectum college is een van de grootste VMBO scholen in Utrecht. Het is erg zorgelijk dat deze jongeren nu niet het onderwijs krijgen dat zij verdienen”, aldus Wijlhuizen.
9 Reacties
ReagerenUnic is inderdaad een zeer zwakke school, erg leuke leerlingen, maar het onderwijs is ver beneden de maat, jammer maar helaas.
UniC bestaat 10 jaar en er is alle reden om dit jubileum te vieren. De kwaliteit van zowel het havo- als het vwo-onderwijs voldoet aan de eisen van de schoolinspectie. De havo-afdeling van UniC voldeed al langere tijd aan de kwaliteitseisen. Op de vwo-afdeling waren er nog een aantal verbeterpunten waar hard aan is gewerkt. Ik maak deel uit van het PR-en marketingteam van UniC en ben mét de school ontzettend blij te kunnen melden dat de schoolinspectie vorige week heeft geconcludeerd dat ook de vwo-afdeling aan alle kwaliteitseisen voldoet. Dat betekent dat UniC voor de havo en het vwo over een basis toezicht-arrangement beschikt. De rapportage zal binnenkort op de website van de schoolinspectie worden gepubliceerd. Op UniC kregen we van de inspecteurs onder andere het volgende te horen ‘De leraren maken efficiënt gebruik maken van de onderwijstijd op het vwo.
UniC stemt het vwo-onderwijs in voldoende mate af op de verschillen tussen leerlingen en borgt ook de kwaliteit van het onderwijsproces. Leerlingen werken met een studiewijzer, zijn op de hoogte van de leerdoelen, weten wat ze moeten doen, worden in groepjes begeleid, zijn enthousiast over de aanpak en allemaal echt aan het werk! ‘ Volgens de inspecteurs biedt UniC onderwijs waaraan bij de leerlingen duidelijk een behoefte is en beschikt de school over een jong, kundig en vooral enthousiast team van docenten! Fantastische complimenten naast de feitelijke constatering van de schoolinspectie dat de kwaliteit op de vwo-afdeling van UniC op orde is.
Mijn zoon en vele vrienden van hem hebben, in de tijd die daarvoor staat, succesvol eindexamen gedaan op UniC. Wat blijkt is dat ze bovengemiddeld hun weg in vervolgonderwijs, werk en de wereld vinden. Op UniC hebben ze veel tools meegekregen (plannen, presenteren, de buitenwereld meenemen, je weg op internet vinden, feedback geven en ontvangen) Hiermee blijken velen van hen een voorsprong te hebben op anderen tijdens hun vervolgstudies. Dat de kwaliteit niet zou deurgen is echt een oud verhaal dat inmiddels met cijfers en met inspectieonderzoeken achterhaald is. Uiteraard heeft een school die een nieuw concept volgt in het begin tijd nodig. Jammer dat mensen zonder goed geïnformeerd te zijn de oude verhalen blijven delen. Ik ben UniC erg dankbaar voor wat ze mijn zoon hebben gegeven. Hij doet het hartstikke goed op Amsterdam University College en weet wat hij wil. Overigens zie ik de laatste tijd allerlei onderwerpen langs komen die in de politiek opeens belangrijk worden gevonden om in het onderwijs te wijzigen (op verschillende niveaus examen doen bv weer onlangs), Dit zijn thema’s waar UniC al jaren mee bezig is. De wereld is in de afgelopen 50 jaar enorm veranderd. UniC is juist 1 van de scholen die mee veranderd terwijl het onderwijs op veel scholen nog steeds gelijk is. Daar zou ik me pas druk om maken.
Jammer dat de wethouder, duic en @geenstijl berichten zonder de feiten te kennen. Unic is sinds 2014 goed gekwalificeerd, gegevens stammen van ervoor.
Dat iemand een school wel of niet leuk of passend vindt voor zijn of haar kind, of de leswijze wel of niet aantrekkelijk – dat staat iedereen uiteraard vrij. Maar meningen en feiten baseren op foute en verouderde informatie is wel een gevalletje jammer.
Mijn ervaring met Unix is in ieder geval wel gebaseerd op feiten en ervaring en is zeer positief!
Mijn beide kinderen zitten op Unic. Wij hadden de school in eerste instantie geselecteerd omdat het project gebonden, en moderne onderwijs, goed aansluit bij de eisen van deze tijd. Dat blijkt ook uit de prominente media aandacht voor een aantal toonaangevende Unic-docenten. Daarnaast is de school relatief kleinschalig ten opzichte van de grote mammoet instituten. Dit was ook goed te merken tijdens de open dagen. De meeste docenten kenden de leerlingen van onze basisschool die in het verleden naar Unic waren gegaan, gewoon bij naam. Dat voelde goed, op Unic zijn de kinderen geen nummer.
In de begin jaren bemerkten wij wel dat de kwaliteit van het onderwijs niet op alle punten even goed onder controle was. Wel viel het ons op dat de schoolleiding en docenten dit gegeven absoluut uiterst serieus namen. Er zijn inmiddels tal van verbeterslagen doorgevoerd met als zichtbaar resultaat dat de kwaliteit van het onderwijs sterk verbeterd is. Daar was geen onderzoeksresultaat van de schoolinspectie voor nodig. Het leuke is dat Unic in staat is gebleken om naast de goede kwaliteit, ook de eigentijdse aspecten te behouden. Het resultaat: zelfstandige kinderen die geleerd hebben zichzelf te presenteren en geleerd hebben om daarbij moderne ict-middelen in te zetten. Wat mij betreft dus een pluim voor het team.
Waar ik wethouder zei bedoelde ik raadslid en Unix is Unic. Stop de tijd!
Het enige dat blijkt is dat Unic zijn marketingapparaat inzet op DUIC.
Het nieuwe leren wordt keer op keer wetenschappelijk onderuit gehaald. Onder meer met gebruik van brain scans.
Keer op keer steekt het nieuwe leren weer de kop op, met geijkte marketingteksten over het aansluiten op de moderne tijd.
Goed onderwijs leert kinderen nadenken en is dus van alle tijden. Het nieuwe leren probeert kinderen dingen te leren die de kinderen graag zouden willen leren. We hebben juist volwassenen om samen met kinderen een juiste koers te bepalen.
Het nieuwe leren, zoals op Unic, zorgt voor hapsnap onderwijs, leert kinderen te werken met, ipv na te denken over, vandaar ook een zeer lage score op het VWO.
Als kinderen hun eigen weg kiezen, kunnen ze prima werkstukken inleveren, maar onderweg vele grote denkfouten maken, die niet zichtbaar zijn, omdat er geen docent is, maar slechts een coach aanwezig is die slechts op een paar momenten inzicht krijgt in het leren van de kinderen.
Het zegt genoeg dat op vele moderne ICT opleidingen studenten niet met laptops aanwezig mogen zijn in collegezalen.
Moderne communicatiemiddelen zijn leermiddelen, geen doel op zich.
Goed onderwijs stimuleert de hersenen.
Sowieso jammer dat iemand zonder zijn naam te vermelden meningen plaatst. Voor mij is wat telt of onderwijs al dan niet goed is vooral wat het de personen die het onderwijs kregen er in hun verdere leven en studie aan hebben en of ze er gelukkig waren. In de praktijk merken heel veel Unic leerlingen dat ze in het vervolgonderwijs een stap voor hebben op anderen. Dat gun ik iedere jongere. In de school staat een banner met de uitslag van een Utrechts onderzoek naar gevoel van veiligheid op scholen. UniC scoort daar het hoogst in Utrecht. Voor mij naast goed onderwijs ook heel belangrijk.
Als de hele wereld verder vergeven is van digitale middelen is het ook best gek om vast te willen houden aan dat leren uit boeken beter zou zijn. Sterker nog er zijn ook vele onderzoeken waaruit blijkt dat volwassenen nauwelijks nog kennis voorhanden hebben die ze ooit op de ouderwetse manier tot zich namen. Tenslotte klinkt het hier alsof we te maken hebben met iemand die Unic niet kent. Ik weet niet waar je de info vandaan hebt maar er zijn vele goed gekwalificeerde docenten aanwezig. en daarnaast ter ondersteuning een hoop ander personeel (stagiares, native speakers in talen enz.) Ik durf zelfs te beweren dat de begeleiding op Unic intensiever en meer op maat is dan andere scholen. Jammer dat je je zo druk maakt om iets waar je kennelijk niets mee hebt. Laat het los zou ik zeggen.
Ik ben het geheel met @Anti Unic eens wat goed onderwijs betreft en betreur het daarom ten zeerste dat @Anti Unic gezien het taalgebruik geen goed onderwijs heeft mogen krijgen.
En verder mis ik een feitelijke onderbouwing. Niet serieus te nemen dus, deze reactie.