SP trekt fel van leer tegen PvdA in open brief. Marleen Haage: “Waarom bellen ze me niet?” | De Utrechtse Internet Courant SP trekt fel van leer tegen PvdA in open brief. Marleen Haage: “Waarom bellen ze me niet?” | De Utrechtse Internet Courant

Fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad Tim Schipper opent al voordat het debat rond de programmabegroting 2015 van start is gegaan het vuur op PvdA-fractievoorzitter Marleen Haage. In een open brief die gisteren is verschenen, trekt de SP-leider fel van leer tegen de nieuwe PvdA-fractievoorzitter.

De SP vindt het onacceptabel dat de PvdA kritiek heeft op zaken waar het volgens Schipper zelf verantwoordelijk voor is. De PvdA uitte op 22 september van dit jaar zijn ongenoegen bij het college over de toenemende armoede, betaalbaar wonen en zorg voor Utrechters. Dat zijn volgens Schipper zaken die allemaal terug te leiden zijn op het regeringsbeleid vanuit Den Haag.

“Neem nu bijvoorbeeld de Participatiewet van nota bene uw staatssecretaris Klijnsma, waardoor gemeentes sociale werkplaatsen moeten sluiten en werkzoekenden kunnen dwingen te werken voor hun bijstand.”, aldus Schipper in zijn open brief.

Schipper roept in de brief desondanks alle kritiek aan het eind op tot samenwerking met de PvdA in Utrecht. “We zien dankzij uw betoog in de PvdA Utrecht een bondgenoot in de strijd tégen verkeerde keuzes en we nodigen u dan ook uit om zich samen met ons uit te spreken vóór een sterker en sociaal Nederland”

Marleen Haage vindt het raar dat de SP niet eerst zelf contact heeft opgenomen met de PvdA. “Als de SP echt zou willen samenwerken met ons zou mijn telefoon roodgloeiend staan. Er is tot nog toe nog geen eén keer contact met mij opgenomen.” Ze noemt het regeren van de PvdA met de VVD in Den Haag de reden voor hetgeen wat er in de brief aangekaart wordt door Schipper. “Op landelijk niveau gebeurt wel eens iets waar we het niet eens mee zijn, maar wij strijden op regionaal niveau gewoon voor onze eigen waarden.”

Lees de volledige open brief van Tim Schipper hier

5 Reacties

Reageren
  1. Jiri

De PvdA? De grootste roversbende van Utrecht. op naar de 0 zetels met deze ordinaire graaiers! Toch? Bertje v/d Roest?

2. [email protected]

Dankzij de PvdA en het jarenlang wegkijken en knuffelen van onrendabele mensen, is dit het na effect op sociaal gebied.
    Mensen als Marleen Haage zitten nu nog alleen voor het eigen belang, ieder verstandig mens stemt nooit meer PvdAchteruitgang.
    En wie helpt participeren, juist ja de PvdA bureautjes natuurlijk.

3. Utrechter

Lieve Tim, hoe kun je een bondgenoot zoeken in de oorzaak van alle ellende.
    Het einde is in zicht van de verzorgingsstaat met dank aan de PvdA.

4. Claudia

Het geld wat ter beschikking komt vanuit de overheid wordt ingezet waar dit niet voor bedoeld is. Er heerst een korte termijn visie. Zoals de 8 ton die de gemeente heeft voor chronisch zieken en arbeidsbeperkten, nu de WTCG bijdrage 2015 is opgeheven. Die gaat nu naar de buurtregieteams waar vervolgens een bijdrage voor word gevraagd. Terwijl eerder bedoeld was om de meerkosten voor zorg te compenseren die ook niet meer aftrekbaar zijn. Straks staan mensen op straat omdat zij basiskosten om te leven niet meer kunnen betalen. Dan gaan we allemaal wonen in een wijkbureau op stapelbedden. Heeft mevrouw Klijnsma haar zin, en zijn we participerende groep. Hebben we de woningnood, hulpvraag en eenzaamheid in een klap opgelost. Als je wilt dat mensen krachtig blijven zorg dat dat ze waardigheid behouden en er rust is in hun kop. Dat doe je door te zorgen voor een goede basis. Wakker liggen van rekeningen, je afvragen hoe je nu weer te eten hebt, of je een dak boven je hoofd houdt, en je kind niet weer word gepest omdat hij niet mee kan op een uitje omdat daar geen geld voor is dragen daar niet aan bij. Dat maakt mensen tot afhankelijke en rusteloze mensen. Geef waardigheid en mensen zullen sneller een steentje bijdragen aan de samenleving. Vrijwilligers zijn de hoeksteen van de sociale samenleving.

5. [email protected]

@Claudia, ik ben bang dat dit wel de realiteit gaat worden beste Claudia, zodra er potjes bij gemeenten beschikbaar zijn, zijn er allerlei zgn experts die hier aanspraak op maken.
    Dit zijn merendeels organisaties die politiek gelieerd zijn en contacten hebben met de politiek, denk maar eens aan Ellen Vogelaar en dat Fourstar debacle.
    En wie staan er in de kou, de mensen die juist geholpen moeten worden.
    Vrijwilligers zijn de hoeksteen van de samenleving en daar moet je zuinig op zijn.
    De SP/ Tim Schipper maakt zich momenteel druk om de sociale veranderingen in Utrecht, hou dit in de gaten Claudia.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).