Stadsbelang Utrecht wil gevolgen voor milieuzone weten na diesel-schandaal | De Utrechtse Internet Courant Stadsbelang Utrecht wil gevolgen voor milieuzone weten na diesel-schandaal | De Utrechtse Internet Courant

Stadsbelang Utrecht wil gevolgen voor milieuzone weten na diesel-schandaal

Stadsbelang Utrecht wil gevolgen voor milieuzone weten na diesel-schandaal
Nu er steeds meer details naar buiten komen over het ‘diesel-schandaal’ van met name Volkswagen, is politieke partij Stadsbelang Utrecht nieuwsgierig geworden naar wat de gevolgen hiervan zijn voor de milieuzone in Utrecht, het gebied in de Utrechtse binnenstad waar dieselauto’s van voor 2001 geweerd worden.

Nu er steeds meer details naar buiten komen over het ‘diesel-schandaal’ van met name Volkswagen, is politieke partij Stadsbelang Utrecht nieuwsgierig geworden naar wat de gevolgen hiervan zijn voor de milieuzone in Utrecht, het gebied in de Utrechtse binnenstad waar dieselauto’s van voor 2001 geweerd worden.

Afgelopen week kopten wij al ‘Bom onder milieuzone’ nadat de Volkskrant had geconcludeerd dat niet alleen Volkswagen maar ook Audi, Opel en BMW niet helemaal eerlijk zijn geweest over de uitstoot van hun nieuwe typen diesels. Nu sommige auto’s 20 keer zo vervuilend zijn dan gedacht, zouden deze auto’s de binnenstad niet meer in mogen.

Cees Bos van Stadsbelang Utrecht: “Gemiddeld blijken diesels de huidige euro-VI-norm die sinds een jaar geldt met een factor 5 te overschrijden. Bij stadsritten is de vervuiling nog eens twee keer zo hoog. Dit betekent dat sommige diesels die nu worden verkocht vervuilender zijn dan de dieselauto’s die voor 2001 gangbaar waren.”

Bos is onder andere benieuwd of het college het met de partij eens is dat er sprake is van rechtsongelijkheid bij het weren van dieselauto’s van voor 2001, nu uit praktijkonderzoek blijkt dat dieselauto’s van na 2001 even slecht presteren op uitstoot of nog erger.

Verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk heeft afgelopen week in een eerste reactie aan DUIC laten weten vooral te hopen dat de auto-industrie gaat veranderen. “Uit de berichtgeving blijkt dat fabrikanten moedwillig vieze auto’s produceren. In Utrecht weren wij vieze auto’s om de luchtkwaliteit te verbeteren, voor de gezondheid van bewoners. Hopelijk vormt dit schandaal een omslagpunt. De wereldwijde auto-industrie moet het belang van gezondheid boven het economisch belang stellen.”

Gekoppelde berichten

4 Reacties

Reageren
  1. Richard

    “Dit betekent dat sommige diesels die nu worden verkocht vervuilender zijn dan de dieselauto’s die voor 2001 gangbaar waren.”

    Zijn ze echt zo naïef …
    Deze waarden worden al heel lang bijgesteld en de moderne diesels zijn echt wel schoner dan de voorgangers. Dus deze diesels kunnen nu niet opeens vervuilender zijn dan die uit 2001.
    Dat ze nu de normen overschrijden wil ik best nog wel geloven, maar het is aanzienlijk schoner dan voor de invoering van de milieuzone. Dus laat die voorwaarden graag zoals ze zijn, is beter voor iedereen.

  2. Frank

    En wat wil Lot van Klooijdonk nou dat ik doe met mijn vorig jaar gloednieuw aangeschafte diesel? Ook niet meer in de binnenstad rijden omdat-ie vies is of zou zijn? Gaat van Lotje Getikt de mensen die van de sloopregeling gebruik gemaakt hebben opnieuw compenseren?

  3. [email protected]

    “Et tu,Frank een diesel.

  4. kees van oosten

    De erkenning van Van Hooijdonk dat autofabrikanten moedwillig vieze auto’s blijken te produceren gaat niet samen met haar bewering dat het effect van de milieuzone is berekend met praktijkemissies.

    Zou Van Hooijdonk nu eindelijk kunnen toegeven dat de milieuzone de lucht helemaal niet schoner maakt, laat staan met 30%?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).