Tijdelijk verkeersregelaars op ‘t Goylaan vanwege proef om doorstroming te verbeteren | De Utrechtse Internet Courant Tijdelijk verkeersregelaars op ‘t Goylaan vanwege proef om doorstroming te verbeteren | De Utrechtse Internet Courant

Tijdelijk verkeersregelaars op ‘t Goylaan vanwege proef om doorstroming te verbeteren

Tijdelijk verkeersregelaars op ‘t Goylaan vanwege proef om doorstroming te verbeteren
De  SP Utrecht verbaast zich erover dat er in de spitsuren verkeersregelaars worden ingezet op ’t Goylaan. Er wordt op dit moment onderzocht of het uitzetten van de verkeerslichten op de kruising met Linschotensingel en Scherpenburglaan de doorstroming verbetert. De SP vroeg zich af wat dan de rol van de verkeersregelaars is.

De  SP Utrecht verbaast zich erover dat er in de spitsuren verkeersregelaars worden ingezet op ’t Goylaan. Er wordt op dit moment onderzocht of het uitzetten van de verkeerslichten op de kruising met Linschotensingel en Scherpenburglaan de doorstroming verbetert. De SP vroeg zich af wat dan de rol van de verkeersregelaars is.

De verkeerssituatie op ‘t Goylaan is al veelbesproken, bewoners en weggebruikers klagen sinds 2017 over de weginrichting. Vooral het kruispunt bij ’t Goylaan, Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat moet het ontgelden.

Deze kruising wordt een voorrangsplein genoemd, dit is een relatief nieuw verkeerskundig verschijnsel dat met de herinrichting van de straat naar stadsboulevard werd geïntroduceerd. De gemeente concludeerde vorig jaar dat het kruispunt inderdaad onduidelijk is. De situatie gaat voor 1,2 miljoen euro aangepast worden.

Verkeerslichten

Deze kruising is niet het enige waar vragen over zijn ontstaan. Uit het onderzoek bleek ook dat de verkeerslichten ter hoogte van de Linschotensingel en Scherpenburglaan de doorstroming belemmert.

De verkeerslichten zijn nu uitgezet. Er wordt een proef gedaan om te kijken of hierdoor de doorstroming gaat verbeteren.

Ingrijpen

De SP verbaast zich er over dat er verkeersregelaars rondlopen. Dat zou volgens de partij botsen met het lopende onderzoek. De SP vroeg daarom om opheldering bij de gemeente.

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde dat de inzet van verkeersregelaars vooral met veiligheid te maken heeft: “De eerste ervaringen zijn dat als het druk is, de regelaars af en toe moeten ingrijpen om mensen, het langzame verkeer, te kunnen helpen over te steken.”

Volgens haar zijn de verkeersregelaars onderdeel van de proef en helpt het de gemeente om de situatie beter te begrijpen en zo eventuele toekomstige maatregelen te bekijken.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Gerard Brugmans

    Wordt het niet tijd om die goeie ouwe verkeersagent in ere te herstellen die op moeilijke kruispunten in zo’n lange witte jas en met een fluitje het verkeer gaat regelen? Lijkt me dé oplossing voor veel tekentafel ontwerpfouten en is ook heel effectief om verkeershufters uit hun anonieme en asociale gedrag te halen!

  2. JdV

    @gerard brugmans: goed plan. Kan hij ook meteen de grootste groep verkeershufters, de fietsers, aanpakken.

  3. Erwin

    Helaas helaas, de politie is door jarenlang VVD-beleid volledig kapot bezuinigd, dus u kunt fluiten naar de verkeersagent…

  4. Esrin W.

    Ik lees in het artikel een hoop zogenaamde verrassingen met betrekking tot de doorstroming van het verkeer. Dit is apart omdat degenen die dit ontwerp op de tekentafel hebben bedacht allemaal ing of ir voor hun naam hebben staan. En wie betaalt deze hoogvliegers?

  5. Geert

    Laten we de “stadsboulevard” ook nog fijn doortrekken richting Kanaleneiland en verder zoals de bedoeling is….
    Het mag er dan behoorlijk uitzien, verkeerstechnisch een ramp!

    Destijds van alle kanten gewaarschuwd dat de versmallingen problemen gaan opleveren maar steeds stelselmatig genegeerd door de politiek met madam van Hooijdonk voorop.
    Het kwam uit! Veiligheid en doorstroming vanaf het begin al een groot probleem. De auto’s staan soms tot op de Waterlinieweg stil terwijl er vroeger nauwelijks problemen waren!
    Nog steeds in de waan dat het vanzelf rustiger zal worden op deze belangrijke ontsluitingswegen naar de omliggende wijken. Yeah, sure! Wat een geblunder!
    Wanneer raken we deze nitwits eens kwijt?

  6. Lachgas

    Komende uit het zuiden, Pijperlaan ook al zo’n drama.

  7. Koel Hoofd

    Het is een verkeerskundig experiment wat vanaf het begin hopeloos heeft gefaald. Dat betekend dat de bedenkers ervan zich heel diep moeten schamen om zo achteloos met mensenlevens te spelen vanwege hun egotrip.
    Lotje is als eindverantwoordelijke met haar verkeerskundig hobbyisme werkelijk onverantwoord bezig met haar zin door te drijven.

    Het is niet de eerste keer dat een wethouder van GL dat doet over de ruggen van argeloze verkeersdeelnemers. Alleen had de raad in 1997 meer ballen dan nu en daar toen direct een eind aan gemaakt. Toen nam de raad nog verantwoordelijkheid, waarom doen ze dat nu niet meer?

  8. Robert

    Is het al 1 april? Dit moet een grap zijn… Het verkeersbeleid van Utrecht is in handen van mensen die niet eens met een eenvoudige kruising kunnen omgaan, aangevoerd door een wethouder die in een onaantastbare positie is gezet. Dure rapporten, oplossing gebaseerd op ideologie in plaats van praktijk en een onvermogen om te leren van fouten… Wanneer stopt dit?

    Er is niet één oplossing voor verkeersveiligheid. Maar de absolute basis zit in het voorkomen van problemen, onduidelijkheden en slechte zichtbaarheid. Oftewel, wij mensen bewegen ons het makkelijkst én het veiligst als situaties voorspelbaar zijn. ‘t Goylaan, de Tolsteeg- en Maliesingel en het totale gebrek aan handhaving bij fietsers zijn slechts een deel van de bewijzen dat de mensen die nu aan de knoppen zitten simpelweg niet capabel zijn.

  9. Kees

    @ Robert

    Even wat grappige feitjes: De Tolsteegsingel functioneert prima.

    ‘t Goylaan is een misser.

    De gemeente kan sinds de komst van de Nationale Politie niet meer bepalen waar politie geld voor inzet en niet meer inhoudelijk bepalen of de politie bijv. actief overtredingen van fietsers moet aanpakken. De Nationale Politie is een rechtse hobby; tot stand gekomen met steun van CDA, VVD, maar bijv. ook de PVV.

    De Nationale Politie heeft te weinig geld. Daarom moet zij keuzes maken. Daar er door toedoen van fietsers minder ernstige gevolgen zijn van overtredingen, wordt er minder actief op gehandhaafd door de Nationale Politie. Men kan simpelweg niet EN EN doen. Er wordt geld vrij gehouden om zaken aan te pakken die de meeste impact hebben op de samenleving. Dat zijn momenteel niet fietsers die in overtreding zijn. Je mag het met de keuze van de politie oneens zijn, maar het is in de basis een geld- en landelijke oerheidskwestie.

  10. Robertjc

    … zucht … ik word hier zooooooo moe van … Over een jaar of twintig ligt men net zo in een deuk over de aanpak van ‘t Goylaan, en de invulling van de term stadsboulevard, als wij nu over de demping van de Catharijnesingel in de jaren zeventig.

  11. jan

    Wat een gelul weer door de wethouder. Het probleem zit niet in die kruising maar verderop waar de doorstroming richting kanaleneiland belemmerd wordt.
    Zorg er gewoon weer voor dat het verkeer doorstroomt (en pak verkeershufters op het goyplein aan die je daar massaal via het verkeerde voorsorteervak afsnijden en/of door rood rijden).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).