Het aanpassen van de ‘gevaarlijke’ trappen bij Stationsplein west gaat zo’n 500.000 euro kosten, dat blijkt uit een brief van wethouder Everhardt. Hiermee lopen de meerkosten op tot 2,5 miljoen euro, allemaal voor rekening van de gemeente.
De, 4 meter brede, trap is het eerste deel van de toekomstige 60 meter brede trapboulevard aan de westkant van Utrecht Centraal. Alhoewel de trap binnen de regels van het bouwbesluit valt, wordt hij door veel reizigers als te steil, oncomfortabel en gevaarlijk ervaren.
Opzij geduwd
Volgens de wethouder heeft dit vooral te maken met de ruimte-ervaring komende vanuit het station en het hoogteverschil van zo’n 8 meter tussen het Stationsplein en het Jaarbeursplein. De kleine ongelukjes die er op de trap zijn voorgevallen, een aantal mensen is gevallen of gestruikeld, worden door architect Joost Esschendal in de Telegraaf toegewezen aan de defecte lift en roltrap. Hierdoor moesten mensen die slechter ter been zijn toch de trap nemen, zij zouden hierbij opzij geduwd zijn.
Brede treden
“In overleg met ProRail en NS is afgesproken om na te gaan hoe dit gevoel van onveiligheid kon worden omgezet in meer comfort. De huidige trap wordt gesloopt en aangepast, de treden zullen onder andere breder worden”, schrijft de wethouder.
Meerkosten
De totale meerkosten van € 2,5 miljoen zijn volgens Everhardt te wijten aan de langere bouwtijd door vertraging in tussenfaseringen van de Openbaar Vervoer Terminal en van onverwachte funderingsresten van oudere bebouwing bij de sloop van de sporthal.
“Volgens de projectovereenkomst tussen ProRail en de gemeente, zijn de extra kosten voor rekening van de gemeente”, aldus Everhardt.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.