Onder die kop geeft CDA Utrecht in een bericht op haar website te kennen het ambitiedocument ‘Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar’ van het college van burgemeester en wethouders te eenzijdig te vinden. Afgelopen dinsdag werd de nota besproken in de commissievergadering. Hoewel ook het CDA streeft naar een auto arme binnenstad, lijken de plannen een geheel autovrij Utrecht na te streven. Dat vindt de partij niet realistisch.
De maatregelen die ‘gedrag’ moeten sturen zodat men de fiets of OV pakt, zijn volgens het CDA niet reëel. Parkeren aan de rand van de Binnenstad is ontoereikend. Hier wil dit college echter niet op inzetten. Over de 8000 P&R- plekkenwaar de Gemeente 200 miljoen euro in investeert wordt niets gemeld. Vanuit Leidsche Rijn is de doseerinstallatie een extra drempel om Utrecht te bezoeken een overbodig en irriterend stoplicht. Bovendien worden de doelen gezondheid en luchtkwaliteit nauwelijks genoemd. De partij kan zich weliswaar goed vinden in de plannen van het college om de binnenstad zoveel mogelijk voor fietsers en voetgangers te behouden maar vindt de verwachting dat iedereen met het Openbaar Vervoer naar de binnenstad zal willen reizen onhaalbaar. Wat er overblijft is een visiedocument gericht op meer fietsen, zonder echt concrete plannen, stelt de partij. Of een bereikbaar Utrecht met deze maatregelen bereikt wordt, is volgens het CDA dan ook niet duidelijk.
Al in haar tegenbegroting van november 2011 deed het CDA suggesties die Utrecht wel aantrekkelijk en bereikbaar maken. Zo pleit de partij voor meer parkeergarages aan de randen van de binnenstad, bijvoorbeeld bij het Lepelenburg of het Lucasbolwerk. Daarmee houdt de gemeente de stad op de lange termijn voor al haar bezoekers aantrekkelijk en bereikbaar. Woordvoerder Dick Hoek: ‘Utrecht wordt een slecht bereikbare stad. Dit college lijkt te vergeten de Gemeentelijke overheid er is voor al haar burgers en niet voor haar eigen hobby’s.’
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.