Utrecht breidt voetgangersgebied centrum uit: Ganzenmarkt, ’t Wed, Donkere Gaard en groot deel Oudegracht worden fietsvrij | De Utrechtse Internet Courant Utrecht breidt voetgangersgebied centrum uit: Ganzenmarkt, ’t Wed, Donkere Gaard en groot deel Oudegracht worden fietsvrij | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht breidt voetgangersgebied centrum uit: Ganzenmarkt, ’t Wed, Donkere Gaard en groot deel Oudegracht worden fietsvrij

Utrecht breidt voetgangersgebied centrum uit: Ganzenmarkt, ’t Wed, Donkere Gaard en groot deel Oudegracht worden fietsvrij
De Vismarkt. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC
De gemeente Utrecht gaat het voetgangersgebied in het centrum van de stad na vijftig jaar uitbreiden. Vanaf volgend jaar wordt de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat en de aangrenzende straten Ganzenmarkt en ‘t Wed voetgangersgebied.

De gemeente Utrecht gaat het voetgangersgebied in het centrum van de stad na vijftig jaar uitbreiden. Vanaf volgend jaar wordt de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat en de aangrenzende straten Ganzenmarkt en ‘t Wed voetgangersgebied.

Ook wordt de westzijde van de Oudegracht tussen de Gaardbrug en de Hamburgerbrug voetgangersgebied. In het hele voetgangersgebied mag straks van 10:00 uur tot 18:00 uur niet meer gefietst worden. Deze tijden zijn vanaf volgend jaar nieuw: tot nu toe mag je van 06:00 tot 18:00 uur niet fietsen in het gebied. Tussen het Domplein en de Mariaplaats wordt de fiets ‘te gast’.

Het bevoorradings- en bestemmingsverkeer (met ontheffing) mag vanaf volgend jaar alleen buiten de drukste winkeltijden het voetgangersgebied in. Tussen de Minrebroederstraat en de Annastraat wordt het Stadshuisplein gedeeltelijk autovrij, bevoorradings- en autoverkeer is daar na 11:30 uur niet meer toegestaan.

Fietsers met beperking

De gemeente laat weten dat fietsers met een beperking een ontheffing kunnen krijgen waardoor ze toch altijd met hun fiets het voetgangersgebied in kunnen. Daarnaast wordt er voor hen een aantal vaste plekken in overdekte, gelijkvloerse fietsenstallingen gereserveerd.

Om te wennen aan de nieuwe situatie zal de gemeente vanaf volgend jaar de eerste periode ‘milde handhaving’ toepassen. “Dit betekent dat fietsers minimaal één waarschuwing krijgen voordat ze daadwerkelijk worden bekeurd”, aldus de gemeente.

Ruimtegebrek

De Utrechtse binnenstad trekt steeds meer bezoekers; Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland. “Dit ruimtegebrek leidt steeds vaker tot irritaties en frustraties bij voetgangers, fietsers, automobilisten en bevoorradingsverkeer”, aldus de gemeente. Vooral op de Vismarkt, Donkere Gaard en Lichte Gaard is die frustratie groot. 

Het voetgangersgebied vanaf 2018. Bron: Gemeente Utrecht

Gekoppelde berichten

39 Reacties

Reageren
  1. Michiel Bilderbeek

    Prima plan, het was qua fietsbegaanbaarheid toch al een verloren zaak aan het worden.

    Je mag nog wel via de Zadelstraat onder de dom door fietsen. Net de plek waar hordes toeristen naar de Dom staan te kijken en de plek waar fietsen het meest onmogelijk was. Gemiste kans.

  2. Yoeri

    Wat ik al vermoede,,gaat gebeuren,,nog meer terrassen inc geluidsoverlast,,op stadhuisplein,,nog meer bevooradingsverkeer inc bulderenmotoren van vrachtwagens,,,soms staan er zelfs vrachtwagenfiles
    De omwonenden zijn weer de klos
    Dit plan lijkt te zijn opgezet om de horeca te plezieren
    binnenstadbewoners zijn weer de klos
    Steeds meer evenementen
    Steeds meer terrassen
    Steeds meer vrachtwagens

  3. Carlo

    Na de 4 wielers worden nu de 2 wielers de binnenstad uitgepest…
    Heel veel winkels zullen mij als klant kwijt zijn.

  4. Katja

    Alles binnen de singels autovrij !

  5. WvR

    @Carlo: Ongeveer 95% van het nieuw toegevoegde gebied loopt parallel aan het reeds bestaande voetgangersgebied, waar je al niet mag fietsen. De extra wandeltijd / onbereikbaarheid naar jouw winkels bedraagt dus ongeveer de tijd die je nodig hebt om de 20 meter van oostzijde naar westzijde van de gracht te overbruggen….

  6. isabelle

    Ik woon in de binnenstad. Kan straks niet meer met mijn fiets bij mijn eigen voordeur komen. Iedere straat in het centrum wordt een horecaparadijs, ieder grasveld een evenemententerrein. Alles moet wijken voor de portemonnee van B&W.

    Bedankt Jan. Goed gedaan jochie!

  7. Kees Truijens

    Die vreedzame coëxistentie tussen fietsers en voetgangers op de Vismarkt vond ik heel charmant en er waren bijna nooit aanrijdingen.
    Met een toenemend aantal toeristen, niet gewend aan de milde fietsanarchie hier, is dit plan toch verstandig.

  8. Rob H.

    isabelle 7/7/2017 – 11:34

    Dat kan best hoor. Je moet alleen een stukkie lopen, met je fiets aan de hand.

  9. WvR

    @isabelle: Tuurlijk mag je wel met je fiets bij je eigen voordeur komen. Alleen niet fietsend.

  10. Jasper

    Nou nog bij Mario voor de deur. Als fietsen daar nog een beetje normaal fietsten, kon het best, maar de manier waarop ze zich er doorheen slingeren, echt absurd.

    @isabelle jammer joh. en je kon al niet voor je deur parkeren met de auto he. Hoort erbij denk ik, op de oudegracht.

  11. Toine Goossens

    Een middeleeuwse stad is niet gebouwd voor de enorme mobiliteit van de tegenwoordige bewoners. Dat was in de 18e, 19e en 20e eeuw ook zo. Veel stadsbesturen braken hun stad af en bouwde nieuwe infrastructuur. Daar hebben we de boulevards van Parijs en Berlijn aan te danken. Utrecht kiest er bewust voor om dat niet (meer) te doen.

    Als de vervoerscapaciteit niet omhoog kan, dan is beperking van de verkeersstroom nodig, hetzij door bepaald vervoer te beperken, hetzij door nieuwe vervoercapaciteit onder de grond. te bouwen. Beide doen is in mijn ogen onvermijdelijk.

    Het plan voorziet in toegankelijkheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Dat is een pluim waard.

    Ik lees dat de fiets te gast wordt op het Domplein. Het Domplein is na de recente herbestrating een ramp voor fietsers. De chaos daar zal alleen maar groter worden. Er is geen enkel onderscheid tussen loop- en fietsgebied. Iedereen doet maar wat en zit elkaar dus in de weg. Daar schieten we helemaal niets mee op.

  12. Cico

    Ah, Utrecht is weer een stap verder naar een groot openlucht attractiepark. Volgende stap is entreeheffing om de stad in te komen, permanente suikerspin- en hotdogkramen, treintjes voor de dagjeslui en misschien maar meteen een achtbaan onder de Dom door?

  13. Katja

    Nou de rest binnen de singels autovrij, en gratis (kleinschalig) openbaar vervoer in de binnenstad. Rust !

  14. Luuk Upuuk

    Nu nog gaan handhaven als geparkeerde (neergekwakte) fietsen op voetpaden de normale doorgang belemmeren.

  15. cas

    Dus nu moet ik voor voetgangers en stadswachten uitkijken… pfff wordt wel lastig gemaakt.

  16. Harold

    Eindelijk al die rottige fietsers uit m’n straatje weg!

  17. Barend

    @ Toine Goossens

    Dat is de volgende stap. Mariaplaats, Domplein, al die shared space ruimtes zullen exclusief voor voetgangers bestemd worden. Dat ik mijn huis niet meer met de auto kan bereiken heb ik inmiddels als een betreurenswaardig maar vaststaand feit aanvaard. Maar dat er over enige tijd ook met de fiets geen doorkomen meer aan is betekent het definitieve failliet van de binnenstad als woongebied.

  18. BramD

    Hopelijk worden ook de lantaarnpalen, brugleuningen enz fietsvrij gemaakt.

  19. sjees

    Prima plan! In de rest van Nederland hebben we al jaren fietsvrije winkelgebieden (binnen openingstijden van winkels). Utrecht loopt hopeloos achter. De rest van Nederland weert bijvoorbeeld ook al sinds de jaren tachtig auto’s uit de stadscentra; in Utrecht kan je nog steeds langs de grachten sjezen. Hopeloos.

  20. Sjoerd

    Dus om als fietser van de Oudegracht naar het station te komen zoeken we straks allemaal de nauwe steegjes richting de Springweg op. Wat een bagger besluit van de gemeenteraad.

  21. Roos Geerse

    Ik vind het vooral ernstig dat het college in zijn brief aan de gemeenteraad een aantoonbaar onjuist beeld schetst van het draagvlak voor dit verbod.

    Uit het verslag van het stadsgesprek en discussies op onder meer Facebook blijkt namelijk dat Utrechters vooral willen dat er meer duidelijkheid komt over waar je mag fietsen en waar niet. Nu is dit immers alleen aangegeven met verkeersborden die je pas ziet als je erop gaat letten. In de brief is hiervan echter gemaakt dat mensen een eenduidig venstertijdenregime willen, dat wil zeggen vaste tijden waarop je mag fietsen die gelden in het hele voetgangersgebied, inclusief de route langs de Winkel van Sinkel.

    https://www.facebook.com/notes/fietsverbod-oudegracht/college-stuurt-gemeenteraad-misleidende-brief-over-aanstaand-fietsverbod-oudegra/1893846374196752/

  22. Kees Truijens

    @Toine Goossens
    Je analyse onderschrijf ik. Maar ben je niet wat somber over het Domplein? De vreedzame coëxistentie tussen fietsers en voetgangers waar ik hierboven over sprak is op de Vismarkt onmogelijk geworden. Maar op het Domplein? Ruim en overzichtelijk, genoeg mogelijkheid om uit te wijken.
    Ik hoop het niet meer mee te maken dat er daar zulke mensenmassa’s gaan rondlopen.

  23. BdV

    Niet zo’n heel erg vreemd plan. Michiel heeft gelijk, het is inderdaad vreemd dat er in de Zadelstraat en onder de Dom nog wel gefietst en gescooterd mag worden. Ik doe het nu ook wel, maar eigenlijk alleen omdat het niet verboden is.

  24. WvR

    @Cico:
    In mijn ervaring hebben alle steden, waar ook ter wereld, een voetgangersgebied. Utrecht heeft er ook één. En dat wordt met ongveer 1-2% uitgebreid. Zodat we uitkomen op een gigantisch voetgangers gebied van, zeer ruim genomen, rond de 0,1 vierkante kilometer. Denk dat het wel mee valt met dat attractiepark gehalte.

  25. JdV

    Fietsers hebben niks te zoeken in de overvolle en kwetsbare middeleeuwse binnenstad van Utrecht. Fietsers die van punt a naar b willen zullen via een ringweg om het centrum worden heengeleid, een zogenaamde fietsboulevard. Aan de randen van het centrum worden grote S&L (stal en loop) lokaties ingericht waarvandaan de fietser zijn bestemming lopend kan bereiken. Heerlijk. Een einde aan de fietsterreur en een koekje van eigen deeg. Klote he, als opeens de gemeente gaat bepalen hoe jij je dient te verplaatsen.

  26. Lily

    Niet iedereen fietst in de binnenstad maar een beetje voor de lol door al die slenterende toeristen door. Hoe “bedien” ik als verpleegkundige mijn hulpbehoevende klanten binnen de afgesproken tijd als ik van adres naar adres gedwongen word te lopen?

  27. Katrijn

    Balen. De afstanden noord zuid in de binnenstad zijn al beperkt. Als bewoner heb ik best last van deze maatregel.

  28. Bert

    @JdV

    Je vergeet nog dat er cameras opgehangen moeten worden. En alle fietsen van voor 2007 komen de stad niet meer in. Doe je dat wel, krijg je een torenhoge boete.

    @lily

    Gewoon, zoals van Hooijdonk het altijd promoot: met het OV. Dat is namelijk de oplossing voor elk vervoersprobleem dat andere werkenden ook hebben.

  29. Ben D

    Dit besluit is helemaal in lijn met het anti-fiets beleid van de gemeente. Na jarenlang met opzet te weinig fietsenrekken plaatsen, fanatiek fietsen afvoeren met de anti-fiets razzia’s van de dienst handhaving, maar blijven vasthouden aan parkeerplaatsen voor auto’s en een volkomen onduidelijkheid creëren over waar je wel en niet mag fietsen op steeds meer plekken, past dit er helemaal bij.

    Ruim baan voor nog meer vestigingen van grote winkelketens die de lokale kleine ondernemers bedreigen, nog meer terrassen, nog meer fantasieloze vreetschuurconcepten, nog beter toeristen faciliteren, meer braderieën, meer festivals, ga zo door gemeente!

    De Utrechtse binnenstad is in de afgelopen decennia onherkenbaar veranderd. De charme, de intimiteit en de eigenheid is volledig verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor hordes dagjesmensen, boeren en buitenlui, toeristen en zuipende en vretende varkens in een zee van laffe horeca. Het doet al bijna denken aan die ene grote stad in Noord-Holland, kan even niet op de naam komen…

  30. J

    De frustratie is toegenomen, blijkbaar. Dat duidt logischerwijs natuurlijk op een toename van gebruik van dat stukje gracht. En uiteraard komt de gemeente weer met een maatregel die als een tang op een varken slaat. Pardon; als een tang op een sojaboon slaat.

    Er zijn meer voetgangers en meer fietsers op hetzelfde stukje straat. Voetgangers klagen, dus worden er fietsers geweerd. Dit is een sterk staaltje symptoombestrijding.

    In “DUIC Krant: Fietsen op de Vismarkt straks verboden?” wordt de toename aan dagjesmensen en toeristen (overigens hetzelfde..) aangehaald. In het nieuwsbericht ons stedelijk bestuursorgaan wordt slechts het volgende vermeld: “Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland. De binnenstad trekt steeds meer bezoekers. Dit ruimtegebrek leidt steeds vaker tot irritaties en frustraties bij voetgangers, fietsers, automobilisten en bevoorradingsverkeer. Op de Vismarkt, Donkere Gaard en Lichte Gaard is het meest zichtbaar dat de inrichting niet meer in balans is met het gebruik. Het voetgangersgebied is sinds de jaren ’70 hetzelfde gebleven. Hoog tijd dus voor een aantal aanpassingen waarmee Utrecht een gezonde, aantrekkelijke en bereikbare stad blijft met veel ruimte voor fietser en voetganger.”

    Nederland wordt qua inwonertal alleen maar groter. Dat weten we, dat is een gegeven. Zo is Utrecht sinds 2009 zo’n 40k inwoners rijker. En groot gelijk hebben deze nieuwe Utrechters, het is immers de mooiste stad van ‘t land.

    Het aantal voorzieningen en diens klanten zijn inderdaad niet meer vergelijkbaar met de jaren ’70 uit de vorige eeuw. Dat er dan het een en ander een keer veranderd moet worden in beleid qua gebruik van straten, is dan ook niet zo heel gek. Het enige wat aan dit hele verhaal gek is, is dat er zo weinig vanuit de gemeente komt waarom het gebruik van b.v. de Vismarkt dusdanig is toegenomen. Inderdaad, de bevolking is toegenomen in de gemeente. Het aantal toeristen is ook beduidend toegenomen. En dat brengt heel veel werkgelegenheid met zich mee, wat heel mooi is voor de lokale economie. Dat Utrecht toeristen in de toekomst zal blijven trekken, is onoverkomelijk. Maar hier zit ook het zorgelijke in. Waarom hoort de Utrechter wel dat de gemeente bezig is met dergelijke ‘brandjes blussen’, maar wordt er zo weinig gerept over enige vorm van duurzaam stedelijk beleid.

    De negatieve consequenties van een te opportunistisch en ongecontroleerde groei van toerisme zijn talrijk in Amsterdam. Stokpaardje van deze thematiek is uiteraard AirBNB. Dat prachtige stukje deeleconomie (“airbnb en ik de winst, de rest de ellende als verdeelsleutel) vergt duidelijke regelgeving, blijkt nou eenmaal. Dat heeft Kreijkamp (D66) ook ingezien; “Wethouder Jeroen Kreijkamp belooft dat die regels er nog voor de zomer aan komen. ,,In Utrecht kennen we nog geen grote overlastsituaties zoals in Amsterdam, maar dat wil je wel voorkomen. Dat doen we door een maximum te stellen aan het aantal dagen, aan het aantal mensen dat er per verhuurd object mag slapen en door toeristenbelasting te innen. Airbnb is bedoeld voor particulieren. Die moeten er wel gewoon wonen, anders ben je een hotel.””.

    In de Vastgoed Monitor 2016 (uitgegeven april 2017) staat “Utrecht ziet particuliere vakantieverhuur, zoals Airbnb, als mooie
    aanvulling op het aanbod van hotels in de stad. Er wordt ingezet
    op het in kaart brengen van bestaande regels voor particulier
    vakantieverhuur en de regels zullen op een aantal punten aangescherpt
    worden. ” Na april 2017 is omtrent dit onderwerp weinig relevants meer te vinden. Uiteraard is dit even een makkelijk onderwerp, maar de DUIClezer kennende weten zij talloze andere kwesties.

    Zoals eerder gezegd, vind ik het niet heel verwonderlijk dat de regelgeving omtrent het weggebruik daar tussen de Dom en de Mariaplaats veranderd wordt. Maar zoals blijkt uit de bovenstaande reacties, heeft de Utrechter toch een sterke mening hierover. Mijns inziens komt dit vooral door het reactie-beleid van de gemeente. Wanneer de gemeente een doel voor ogen heeft betreffende duurzame stedelijke ontwikkeling, en dit soort regelgeving in een duidelijke context plaatsen, zal dit besluit met veel meer begrip ontvangen worden.

    Gebleken is echter dat emmeren over frituur hoger op de agenda stond, want duurzaamheid begint blijkbaar niet in de eigen gemeente hier, maar bij biggetjes elders. Ik ben trouwens ook benieuwd wanneer de burgerij uitgenodigd wordt door de ambtelijke connaisseurs. Een publieke proeverij zou gepast zijn na deze gênante vertoning.

    https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/verkeer/voetganger/2016-06-verslag-stadsgesprek-voetganger-18-mei-2016.pdf

    https://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/groter-voetgangersgebied-utrechtse-binnenstad-met-ruimere-fietstijden/

    http://www.ad.nl/utrecht/klein-groepje-superaanbieders-bepaalt-de-utrechtse-airbnb-markt~a2380cac/

  31. Roland Goetgeluk

    Zeer onhandig technische aanpak. Dit kan nl. ook simpel. Utrechtse bestuur snapt weinig van Smart City. http://www.dichtbij.nl/utrecht-en-leidsche-rijn/regio/artikel/4209416/grimlachje3a-fietsdoorgangsroutes-zadelstraat-en-vismarkt-dicht3f.aspx

  32. v

    De gemeente heeft dinsdag 24 augustus een inloopavond. Daarover en over hoe bezwaar in te dienen, lees meer op https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/voetganger/voetgangersgebied-binnenstad/

  33. WvR

    @Roos Geerse:
    “…met verkeersborden die je pas ziet als je erop gaat letten…”
    Ik wil niet lullig zijn, maar als verkeersdeelnemer werd je altijd al verondersteld op verkeersborden te letten en daar naar te handelen. Verklaart een hoop…

  34. JdV

    Dank je Bert. Ben ook nog de fietsbelasting vergeten. Maar dat komt een ander keertje wel, we moeten de fietsers niet teveel in korte tijd laten ervaren. Stukje bij beetje het leven onmogelijk maken, dat is het streven.

  35. Koos uit de Kelder

    Utrecht wordt als het aan de gemeenteraad en middenstand ligt een vervelende overgereguleerde plek. Een pretpark voor mensen met geld waar elk risico uit het straatbeeld verbannen wordt. Als je er woont en leeft (omdat je het geluk had een woning te vergaren voordat deze onbetaalbaar werden) voel je je machteloos tegen deze zucht naar dagjesmensen en toeristen. Als mijn stad verandert in een zielloze ansichtkaart verhuis ik lekker de provincie in. Met pijn in m’n hartsie dat nu even niet open springt.

  36. Frits

    Aan de gemeente. Inloopavond datu,m klopt niet,,dinsdag 24-8 bestaat niet
    Graag herstel

  37. Rob H.

    Roland Goetgeluk 8/7/2017 – 9:08

    Wat is nu de oplossing in uw verhaal? Want ik lees’m niet…

  38. Hans

    Wat is eigenlijk ‘fiets te gast’ en wat verandert er dan ten opzichte van de huidige situatie?
    Op wegen met ‘auto te gast’ rijdt ook gewoon iedere auto die daar wil rijden.

  39. K. Mulder

    Auto en fiets te gast bestaat niet. Juridisch gecheckt is dit een verzinsel van de Fietsersbond en de gemeente Utrecht, houdt geen stand bij de rechter als er incidenten met schade en letsel zijn voorgevallen. Dat de gemeente nu besluit voor een bepaald gedeelte van de stad de fiets in de ban te doen, staat haaks op Utrecht Fietsstad #. 1, van de wereld. Daar gaat de stad de tol voor betalen. Impact op de bewoners van de maatregel: Utrecht wordt uitgevent door de gemeente, opgestuwd in de vaart der volkeren gaan we ons meten met echte grote steden waar de infra op grotere groepen passanten en bewoners zijn berekend. Maar……… beste vrienden de verkiezingen komen er aan! Dus maak uw keuze voor een partijprogramma voor de stad waar je echt wilt wonen en voor een gemeentelijke politiek die respect toont voor haar bewoners.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).