Utrechters krijgen subsidie om vervuilende auto te vervangen | De Utrechtse Internet Courant Utrechters krijgen subsidie om vervuilende auto te vervangen | De Utrechtse Internet Courant

Utrechters krijgen subsidie om vervuilende auto te vervangen

Utrechters krijgen subsidie om vervuilende auto te vervangen

In het kader van de Europese Grenswaarden, waarin onder andere de maximale uitstoot van stikstof en fijnstof in is vastgesteld, wil de gemeente de uitstoot van het verkeer aanpakken. Zo zijn er plannen om bewoners en bedrijven subsidie te verlenen om schonere auto’s aan te schaffen.

Dit blijkt uit het Ontwerp-Uitvoeringsprogramma ‘Gezonde lucht voor Utrecht‘ (.pdf) dat het college naar buiten heeft gebracht. Dit zijn aanvullende plannen op het Actieplan Luchtkwaliteit  (ALU) uit 2009 omdat de maatregelen in 2015 nog niet aan de Europese richtlijnen voldoen.

De reden dat de gemeente voor schonere voertuigen kiest en niet voor bijvoorbeeld betere doorstroming van het verkeer is omdat het teveel tijd komst om de infrastructuur aan te passen. De schonere voertuigen zijn ook van belang omdat auto’s en brommers voor driekwart van de luchtuitstoot zorgen. Bovendien is het verkeer in Utrecht vervuilender dan het landelijk gemiddelde.

Voor alle inwoners van Utrecht wordt een tegemoetkoming aangeboden van circa 1.250 euro (exacte bedrag is nader te bepalen) voor de aanschaf van een schoner voertuig (Euro 6 diesel, Euro 3 benzine, of schoner). Bewoners in het milieuzonegebied kunnen aanvullend een compensatie van 500 Euro ontvangen als zij hun auto van de hand doen.

Eerste gemeente met milieuzone voor personen- en bestelvoertguien

Andere voorgestelde maatregelen om gezonde lucht voor Utrecht te realiseren bestaat onder meer uit het invoeren van een milieuzone voor personen- en bestelvoertuigen. Een dergelijke zone zou de eerste in Nederland zijn.

De plannen worden voorgelegd aan de raad zodra de inspraakprocedure verlopen is op 10 april 2013.

3 Reacties

Reageren
  1. Dennis

    Interessant dat het uitvoeringsprogramma voor een gezondere lucht zou zorgen, terwijl de GG&GD zelf zegt dat de maatregrelen “weinig gezondheidswinst” opleveren. Waarom kiezen ze niet voor het systeem zoals in Den Haag: zorg voor doorstroming!

  2. Hans

    Had het handig gevonden om te weten om welke auto’s het dan gaat Diesel 6 en benzine 3 zegt me niets

  3. Paul

    GL haat auto’s. Dus willen ze gewoon geen auto’s in de binnenstad. Maar dat kunnen ze niet zeggen. Dus dit. Maar schone auto’s die stil staan vervuilen ook op een zinloze manier. Dus: doorstroming.

    GL haat vervoer in z’n algemeenheid, dus daarom zijn er ook te weinig fietsenstallingen. We moeten allemaal thuis blijven van GL.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).