GroenLinks Utrecht heeft de raadscommissie gevraag een architectuurdebat te houden over het Stationsgebied. Dat blijkt uit een bericht op de website van de lokale partij. Eerder al stelde de partij schriftelijke vragen over dit onderwerp. Inmiddels ligt er een gemeentelijke nota met de geschiedenis en evaluatie van de besluitvorming rond de architectuur van het stationsgebied. De raad reageerde positief op het voorstel.
De inzet van GroenLinks is om een stedelijk debat te organiseren met de ontwerpers van de (toekomstige) bebouwing van het stationsgebied, met de leden van de adviesorganen en toezichthouders. De partij wil een open debat met alle Utrechters die zich betrokken voelen bij de ontwikkelingen in het centrum en wellicht vernieuwende denkbeelden daarover hebben. Zaken waarover al besloten is staan bij het debat niet ter discussie. Wel kunnen architecten bijvoorbeeld worden bevraagd over de wijze waarop hun ontwerp een bijdrage levert aan een kwalitatief hoogwaardig gebied.
De plannen voor een architectuurdebat krijgen steun van Corio, NSPoort en Prorail, de belangrijkste partners in het Stationsgebied. Ook het architectuurinstituut Aorta onderschreef het belang en was bereid een bijdrage te leveren. Evenals het architectuurtijdschrift Postplanjer, de wijkraad Binnenstad en enkele individuele sprekers. Een dergelijk debat kan mogelijk ook input gaan leveren voor welstandscriteria voor de 2e fase van het Stationsgebied aan de Westzijde. Ook wethouder Everhardt (D66) onderschreef het voorstel en gaf aan een bijdrage te willen leveren, mits de andere partners daarin ook een verantwoordelijkheid nemen. Hij ziet ook graag een debatvoorstel van Aorta tegemoet. Daaraan gaat GroenLinks de komende periode werken.
Bron: http://utrecht.groenlinks.nl/node/73886
1 Reactie
ReagerenAch laat die betonbouwers toch. Het is prima dat daar geen grasspriet of boomtak te bekennen is. Iedereen moet dan wel een een beademingsapparaatje gebruiken – verplicht, tegen schadeclaims- maar dat is natuurlijk maar een kleinigheidje. Hahaha