Verbreding A27 zet politieke verhoudingen op scherp | De Utrechtse Internet Courant Verbreding A27 zet politieke verhoudingen op scherp | De Utrechtse Internet Courant

Verbreding A27 zet politieke verhoudingen op scherp

Verbreding A27 zet politieke verhoudingen op scherp

De gemeente Utrecht heeft verrast en boos gereageerd op het onverwacht snelle besluit van minister Melanie Schultz van Infrastructuur om toch tot verbreding van de A27 buiten de bestaande bak bij Amelisweerd over te gaan. Uit een brief van de minister blijkt, dat Rijskwaterstaat inmiddels de opdracht heeft gekregen om de keuze voor de variant met 2×7 rijstroken tussen Lunetten en Rijnsweerd verder uit te werken.

De Utrechtse verkeerswethouder Frits Lintmeijer heeft inmiddels te kennen gegeven niet voor deze variant te willen gaan. ‘Utrecht laat het er niet bij zitten’, aldus Lintmeijer in De Telegraaf. ‘We gaan niet mee op dit onderdeel en zullen er bij de minister op blijven aandringen. Hoe en welke middelen we daarvoor gaan gebruiken, moeten we nog bekijken. Dit besluit kwam zo snel.’ De door Rijkswaterstaat uit te werken variant gaat ten koste van een strook bos in Amelisweerd en moet een dak krijgen over een lengte van 250 meter . ‘Dat weegt voor ons zwaar’, aldus Lintmeijer, die er helemaal niet van overtuigd is, dat deze keuze onvermijdelijk is. ‘Er heeft nooit goed onderzoek plaatsgevonden om de verschillende varianten af te wegen’, volgens de wethouder. ‘Een weloverwogen beslissing is daarom nu niet te maken.’

Volgens Lintmeijer zou de minister tot de komst van een nieuw kabinet geen onomkeerbaar besluit mogen nemen over de snelweg A27. Eerder dit jaar verklaarde de Tweede Kamer de verbreding van de A27 als controversieel dossier en stelde behandeling ervan pas uit tot na de verkiezingen. Samen met burgemeester Aleid Wolfsen heeft de wethouder vorige week tijdens een gesprek met Schultz nog aangegeven de variant niet te zien zitten. Ook de lokale fracties van GroenLinks en de PvdA zijn van mening dat eventuele uitbreiding van de snelweg A27 binnen ‘de bak’ bij Amelisweerd moet plaatsvinden. Het uitbreken van de bak is volgens de partijen erg duur, kent grote technische risico’s, tast het bos Amelisweerd aan en zorgt voor een onacceptabele toename van overlast voor bewoners: meer geluidhinder en luchtvervuiling.

Het extra geld dat nodig zou zijn voor het uitbreken van de bak kan volgens de PvdA beter worden gebruikt voor het verbeteren van de leefbaarheid van omwonenden in bijvoorbeeld Lunetten, Rijnsweerd en Voordorp. Daarnaast moet blijvend worden geïnvesteerd in het stimuleren van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, zoals natuurlijk de tram naar de Uithof. Het besluit van Schultz betekent echter ook, dat het geld voor de nieuwe tramlijn naar de Uithof zeker is. Dat zou er alleen komen als de A27 zou worden verbreed. Uit de brief van de minister blijkt overigens dat het Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de provincie Utrecht wel hebben ingestemd met het verbreden van de bak.

Het plan voor verbreding van de A27 aan de oostkant van de stad is al jaren een heet hangijzer. Omwonenden en natuurbeschermers zijn fel tegen een verbreding buiten de bestaande bak bij Amelisweerd. In de jaren 80 moest uiteindelijk na 12 jaar verzet van actiecomités en milieuorganisaties toch 2 hectare bos wijken voor de aanleg van de A27 zoals die er nu ligt. Overigens stelt minister Schultz ook in haar brief dat de Noordelijke Randweg Utrecht moet worden omgebouwd tot een snelweg.

1 Reactie

Reageren
  1. Ronald

    De PvdA is vooral tegen automobilisme, zo lijkt het.
    Het dak op de bak, lijkt me namelijk juist voor inwoners van omringende wijken een enorme vooruitgang.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).