Er zijn door de CDA-fractie in de Provinciale Staten vragen gesteld over de gevolgen van de ‘knijp Monicabrug’. Vervoeder Qbuzz kan door de knijp niet meer aan de eis voldoen om 85 procent van de bussen op lijn 1 zonder vertraging te laten rijden.
Vorige week werd duidelijk dat de stadsbussen van lijn 1 door het afknijpen van het verkeer bij de Weerdsingel in Utrecht minutenlange vertraging oplopen. Over het stuk tussen de Kaatstraat en de St. Jacobstraat deden bussen voor invoering van de knijp 1:59 minuten, inmiddels is dit 3:28 minuten.
Het CDA wil nu weten of er oplossingen voor dit probleem kunnen komen vanuit de provincie. Daarnaast vraagt de fractie zich af wat Gedeputeerde Staten gaat doen om te zorgen dat de Utrechtse verkeersmaatregelen geen negatieve effecten hebben op de reistijden in het OV in en om de stad.
15 Reacties
ReagerenOplossing: autoverkeer over Oudenoord onaantrekkelijker maken.
Automobilisten gaan daar gewoon met z’n allen in een rij staan waardoor er geen doorkomen meer aan is…
Is dat dezelfde provincie die tegen de verbreding van de A27 is en die geen geld wil uittrekken oor een echte centrumring?
Gevalletje boter en hoofd vrees ik.
Beste Sjaak, door die knip is het juist onaantrekkelijker geworden om als automobilist over de Oudenoord te rijden. Vandaar ook die automobilisten die “in een rij gaan staan”. Iets waar ze geen keuze voor hebben daar rijden via de A’damsestraatweg net zo’n drama is en je dus weinig opties hebt om van a naar b te komen. Niet iedereen heeft namelijk te mogelijkheid om het openbaar vervoer of de fiets te pakken. Het is dus pikken of stikken in Utrecht, dankzij Lotje van Groen Links.
Haha JdV, als je de verbreding van de A27 in oost een oplossing vindt voor bussen die 1,5 minuut vertraging hebben aan de westkant van het centrum, moet je dat plan eens op het provinciehuis gaan presenteren denk ik.
Beste UtrechtseBert, blijkbaar is de knip nog niet zó onaantrekkelijk dat automobilisten eens bij zichzelf te rade gaan en afvragen waar ze eigenlijk mee bezig zijn als ze er voor kiezen om in een rij te gaan staan.
Met z’n allen stug in de auto blijven stappen gaat ‘m namelijk niet worden – maar dat gevoel had je misschien zelf ook al…? Of denk je daadwerkelijk dat we met z’n allen op hetzelfde tijdstip met een auto ongehinderd de stad in en uit zouden moeten kunnen rijden..? Wat voor stad zie je dan precies voor je?
Beste Sjaak,
Het is hoog tijd dat je eens de analyses van het mobiliteitsgedrag leest. Allerwegen wordt er ingezet op ´van deur tot deur vervoer´. Mensen rijden niet meer van A naar B, maar doen onderweg nog allerlei andere locaties aan. Het concentreren van werk-, woon-, winkel en zorgfaciliteiten dwingt mensen om op heel veel verschillende plaatsen te komen. Je wandelt niet meer even om de hoek naar de huisarts en bij behandelingen kunnen wel 3 ziekenhuizen betrokken zijn.
Daardoor neemt de behoefte aan individueel vervoer toe. In Utrecht uit zich dat in een sterke toename van het fietsen.
Er zijn en blijven echter mensen die om voor hen moverende redenen van een auto gebruik moeten maken. Je kunt nu eenmaal niet de kinderen met een bakfiets naar de opvang brengen en vervolgens met die bakfiets naar het station te rijden. Daar zijn onze voorzieningen niet op afgesteld. Utrecht bouwt bewust het hele centrum vol, dat moest omdat de gemeente een groot financieel tekort had. Inbreien heet dat in ambtelijke taal.
Met de gevolgen daarvan moeten ook fietsers leren leven. Utrecht zijn we samen, maar niet iedere wethouder begrijpt de consequenties daarvan. Dat vereist namelijk inclusief denken, dus rekening houden met elkaar. Populisten houden daar niet van.
@ sjaak, dat zijn mensen die met de auto naar of van hun werk komen. En het maakt niet uit waar je aansluit in Utrecht want overal staat het vast. Dus waarom niet op de kortste route vast staan??
Om deze hele discussie weg te halen stel ik voor dat de bus tijden gewoon veranderd worden…. Het gaat echt niet minder druk worden daar, wat je ook voorstelt.
Beste Toine, niemand zal ontkennen dat er mensen zijn die afhankelijk zijn van autovervoer.
Waar het om gaat is dat onze stad er nou eenmaal niet op gemaakt is om met z’n allen van dit vervoersmiddel op de huidige manier gebruik te maken. Dan staan we alleen maar vast en wat voor stad heb je dan? Met een gedempte singel, vierbaanswegen etc? Is dat hoe jij De stad van de toekomst voor je ziet?
Kom eens met een visie Toine, geef eens een uitleg hoe het zou moeten in plaats van je ellenlange klaagzangen op deze site.
@hanah. Je vraagt om visie. Wat dacht je hiervan. De lucht in. De grond in. Je kan 3 x zoveel rijbanen kwijt als je boven en onder bepaalde centrale routes een extra weg boven en onder de bestaande wegen aanlegt. Deze wegen krijgen geen afslagen in het centrum maar wel in de wijken die ze verbinden. Van noord naar zuid en van oost naar west. De kortste weg, via het centrum. De huidige weg houdt de huidige route aan. Doorgaand verkeer wordt gescheiden van transitverkeer.
Geen nieuw idee, geef ik onmiddelijk toe. Doen ze al in vele steden. Maar klaarblijkelijk te ingewikkeld voor utrecht.
@ Toine Goossens-Utrechtse Bert-Cas
Waarvan Akte!!!
@
Hannah-Sjaak
We leven met zijn allen in een stad…. een STAD, waar ook heel veel mensen een auto bezitten en nodig hebben om ergens te komen en ook de economie op peil te houden. Of zijn jullie van die types die bij Lotte achterop de fiets springen of uren gaan wandelen in de stad naar je huis of bestemming!
De oplossing beste mensen is simpel: zorg dat al het verkeer snel de stad in of uit kan komen en stel een groene zone in als je bijvoorbeeld 30 rijdt ( nu moet je bijvoorbeeld rond de Daalsetunnel 5x stoppen in een straal van 500 meter) zodat je sneller de stad uit bent. Ook moeten er veel meer verkeersregelaars worden ingezet om het verkeer te regelen, bijvoorbeeld als er een beurs is en de stad dicht slibt. Laat het drukke verkeer dan niet te lang wachten op andere stoplichten waar maar een paar auto’s staan……sneller reguleren dus.
Verder is het voor mij onbegrijpelijk dat een partij als Groen Links liever een stad vol files ziet, met hopeloos veel autogassen van auto’s die maar niet verder kunnen. Gebruik eens jullie creativiteit om van de net gedempte Weerdsingel iets moois te maken in plaats van een zwart gat als je komt aan rijden. Verlicht het, zet er mooie fonteinen in, doe iets GROENS.
Toine Goossens 8/2/2017 – 11:54
Wederom een leeg verhaal zonder oplossingen. Kom eens met een visie die rekening houdt met de realiteit en niet alleen dat navelstaarderige generieke verhaal over inclusiviteit dat de realiteit negeert dat er in 2030 50.000 meer mensen in Utrecht wonen en dat we daar bij de nu al vastgelopen knooppunten in het centrum echt niet tegenaan kunnen asfalteren.
JdV 8/2/2017 – 19:23
“Geen nieuw idee, geef ik onmiddelijk toe. Doen ze al in vele steden. Maar klaarblijkelijk te ingewikkeld voor utrecht.”
Ja, zoals in LA. Heb je daar ook wel eens in de spits in LA gereden? Het is een lange hel van langzaam rijdend verkeer omdat iedereen constant bezig is met in- en uitvoegen rondom de in- en uitvoegstroken. Het fundamentele probleem los je nog steeds niet op: de knooppunten waar mensen toch erop of eraf willen.
peter v 8/2/2017 – 20:24
Het gaat echt niet beter doorstromen met dit soort oplossingen. Zodra mensen merken dat het beter doorrijdt dan komen er weer nutteloze ritjes bij. Hoe meer capaciteit je creëert, hoe meer het autoverkeer aantrekt. Ken je een binnenstad in de wereld waar het centrum niet vaststaat? Je oplossingen zijn schijnoplossingen en gaan niets fundamenteels oplossen.
@Peter v: Yep, ik ga vaak en graag wandelen. En ik denk dat het een misvatting is dat GroenLinks liever een stad vol files ziet, gezien het auto-ontmoedigingsbeleid.
Er is gewoon niet op te asfalteren tegen de mensen die zo graag met de auto reizen. Dat is spijtig voor ze, maar ik ben blij dat de meerderheid van de huidige gemeenteraad stelling neemt voor voetganger, fietser en OV.
Het wordt langzaam maar zeker tijd voor een tolsysteem zoals in Londen. Zonodig rijden binnen de binnenring? Dan tol betalen. Ruimte in de stad is een schaars goed, dat niet volledig geasfalteerd moet worden. We hebben puike transferia aan de rand van de stad. En misschien moet het besef maar eens groeien dat (als je denkt dat) je een auto nodig hebt, dat je dan niet in de binnenstad moet gaan wonen.
Simcity! Dat zou Lot eens moeten spelen.
Op stedelijk niveau heeft Utrecht een probleem: het inwonersaantal groeit, maar de infrastructuur blijft achter. We zijn inmiddels gegroeid van een middelgrote stad naar een grote stad. Als Simcity speler is dat het moment om hoogwaardig openbaar vervoer aan te leggen, ringwegen voor regionaal verkeer en autovrije zones in de binnenstad. Utrecht moet gewoon in de nabije toekomst een beter, fijnmazig OV hebben met trams en metro’s. Bussen zijn echt te beperkt, want ze rijden over hetzelfde asfalt als de auto’s en fietsers.
Tijd om grootstedelijk te denken ipv provinciestadje.
@Sjaak. Voor mijn werk moet ik regelmatig naar het politiebureau op het Paardenveld. Ik ga zoveel mogelijk lopend maar als ik daarna elders en buiten de stad moet zijn pak ik de auto. Doordat men op de Oudenoord al de tweede baan voor rechtdoorgaand verkeer heeft agesloten sta je te wachten achter iedereen die rechtsaf moet. Door de knijp zijn dat per keer maximaal 3 auto’s, dus dat schiet lekker op (/sarcasm). Helaas is er geen andere manier om daar met de auto te komen.