VVD stelt vragen over positie snelle elektrische fietsen op de weg

VVD stelt vragen over positie snelle elektrische fietsen op de weg
De VVD heeft schriftelijke vragen gesteld over snelle elektrische fietsen, zogeheten speed-pedelecs , en hun positie op de weg. Sinds 1 juli 2016 zijn deze fietsen officieel gecategoriseerd als brommer en moeten ze op de rijbaan.  

De VVD heeft schriftelijke vragen gesteld over snelle elektrische fietsen, zogeheten speed-pedelecs , en hun positie op de weg. Sinds 1 juli 2016 zijn deze fietsen officieel gecategoriseerd als brommer en moeten ze op de rijbaan.  

Op 85 procent van de fietspaden in Utrecht zijn de zogeheten speed-pedelecs dus niet meer toegestaan. Speed-pedelecs kunnen nog sneller dan gewone elektrische fietsen. De VVD vindt echter niet alle plekken waar brommers op de rijbaan moeten ook geschikt voor snelle e-fietsers.

Volgens de politieke partij zijn er plekken waar het fietspad voldoende ruimte biedt voor snelle e-fietsers. Ook zijn er volgens de VVD plekken waar snelle e-fietsers gewoon verstandig moeten zijn om langzamer te fietsen en zich moeten aanpassen aan de snelheid van het overige verkeer.

Onderborden

De VVD wil weten of de gemeente bereid is een onderbord te plaatsen met “Speed-pedelecs toegestaan” op wegen waar de brommer naar de rijbaan wordt verwezen, maar waar het wenselijk dan wel mogelijk is dat de snelle e-fietsers op het fietspad blijven.

Ook wil de politieke partij weten welke rijbanen de gemeente minder geschikt vindt voor speed-pedelecs en welke fietspaden zij juist wel geschikt vindt voor deze snelle e-fietsen. Daarnaast wil de VVD graag dat de gemeente de mogelijkheid onderzoekt of er varianten van het onderbord kunnen komen, zoals: “dus geen ondersteuning”.

9 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Hoog tijd dat er een maximum snelheid komt voor fietspaden. De speed-pedelecs kunnen dan zelf kiezen wat veiliger dan wel sneller is.

  2. Sjongejonge

    Volgens mij is het duidelijk VVD. Wat een wazel weer.Alles sneller dan de maximum snelheid op het fietspad naar de rijbaan. Simpel zat. Onnodig geneuzel weer dit.

  3. Erwin

    @lombokker: zo is het!
    Mijn auto kan ook 240. Desondanks mag ik ook in een 30 km-zone rijden zolang ik me maar aan de maximumsnelheid hou.

  4. GeeWee

    @Sjongejong: er bestaat geen wettelijke maximum snelheid voor het fietspad. Dat was ook nooit nodig, alleen Froome kon immers heel hard fietsen. Nu kan iedere bezitter van een speed pedelec Froome snelheden halen. Zo’n ‘fiets’ begint dan op een bromfiets te lijken dus gewoon hetzelfde regime invoeren. Extra onderborden en uitzonderingen lijken me erg onhandig. Verder lijkt me ook niet dat de gemeente Utrecht wil afwijken van landelijke wetgeving.

  5. ACTK

    OK, dit heet progressie. Er is iemand die iets gezien heeft of is gaan nadenken. Het is tot enkele politieke lieden doorgedrongen dat speed-pedelecs 45 kunnen, maar niet altijd 45 rijden. Nu hebben ze een onderbordje verzonnen als oplossing. Nog iets slimmer worden en we komen er uit…

    Het is heel simpel: Stel een snelheidslimiet in voor verplichte fietspaden (Iets rond 30 – 35 km/h ruim voldoende voor racefietsen en pedelecs binnen de bebouwde kom). Sta pedelecs bij verplichte fietspaden toe op de weg te rijden voor gemiddelden tussen 30 en 45 km/h, maar verplicht ze daartoe niet. Die verplichting is onzin en levensgevaarlijk.
    Laat de snelheid vrij (maximum snelheid voertuig) op verplichte brom/fietspaden. Die zijn immers al aangemerkt als paden waar sneller gereden kan worden zonder elkaar te hinderen.

    Alle wegen zijn al voorzien van borden die verplichte fietspaden aangeven en verplichte brom/fietspaden aangeven. Er is verder geen extra signalering nodig. Alleen een toevoeging aan het verkeersreglement in woorden. Kost niks, schept duidelijkheid (wel even een duidelijke landelijke campagne dat iedereen de verschillen kent).

    Ik rijd sinds 2012 op één van de eerste Pedelecs in NL. Is een geweldig vervoersmiddel dat er vooral voor zorgt dat je grotere afstanden kunt afleggen in dezelfde tijd. Hierdoor pak je vaker de fiets en laat je de auto vaker staan. Het verzorgingsgebied van een pedelec is ongeveer vier keer zo groot als dat van een gewone fiets. Deze fietsen kunnen een enorme bijdrage gaan leveren het terugdringen van het autoverkeer op korte afstanden. Omarm die dingen, vertroetel de eigenaren.

    Fietsers maken het mogelijk noodzakelijk autoverkeer binnen de stad doorgang kan blijven vinden. Als morgen elke eigenaar van een fiets die nu in de stad staat met zijn/haar auto naar de stad gaat komen we niet eens van onze parkeerplaatsen meer af…

  6. Chantal

    Volgens mij zag ik van de week een gemeente-boa een speedpedelec bekeuren op de Daphne-brug. Dat is toch ook wat! Koop je een snelle fiets om van LR naar Utrecht te fietsen en dan mag je niet over die brug. Wat een gekkigheid allemaal!

  7. willem

    @chantal

    ja, mensen moeten ook gewoon, zoals jij bijna dagelijks roept, Gewoon lekker gaan fietsen!

    Niet van dat elektrische gebeuren, enorm onveilig en ook nog slecht voor het milieu door de accu’s en opladerstroom.

    Ik snap niet dat Jij van alle mensen het nu opneemt voor deze levensgevaarlijke mensen. Een auto hoor je tenminste nog aankomen!

  8. Cico

    Geld ook voor wielrenners. Die rijden ook steeds vaker in vol tenue door de stad. Langs het Merwedekanaal is een schitterende route, maar om nou in peleton op door een woonwijk te gaan is minder handig

  9. Han Seubring

    Sinds 1 juli moet ik verplicht op de rijbaan fietsen met mijn speedpedelec. Dit leidt tot levensgevaarlijke situaties.

    Een voor beeld in Utrecht: Ik rijd met mijn fiets (ongeveer 27-28 km/uur) op de rechterbaan op de Beneluxlaan richting het Europaplein. Ik moet rechtdoor en moet dus een baan opschuiven. Dit is een helse klus. Links en rechts razen auto’s mij voorbij om het stoplicht van het Europaplein te halen. Het geluk is met mij, de stoplichten springen op rood en ik sta op de middelste rijbaan (van de drie) vooraan. Zodra het licht op groen springt ga ik fietsen (moet mijn voeten eerst nog in de spd-pedalen krijgen) en fiets 15 km, 20 km per uur en probeer “snelheid” te maken en opnieuw links en rechts halen auto’s mij luid toeterend in. Denk ik net dat ik het gehad heb, dan raast een bus mij rechts voorbij op de busbaan.. Dank u wel automobilisten, dank u wel gemeente Utrecht voor deze fiets-rijervaring.

    Welke gek heeft bedacht dat ik hier op de rijbaan mij moet begeven? Het is onverantwoord en levensgevaarlijk!

    Waarom deze idiote maatregel? Overal op de gekste punten omdat het dan echt ook in de ogen van de gemeente te gevaarlijk wordt (Koningslaan) van die onderbordjes…
    Mensen, het kan veel eenvoudiger en absoluut minder gevaarlijk: stel voor het gebruik van het fietspad een max van 25 km per uur voor fiets, racefiets, bromfiets en speedpedelec enz.

    Overigens, heeft iemand wel eens geprobeerd om 45 km per uur te fietsen met zo’n speedpedelec? Ik krijg het niet voor elkaar, maar misschien speelt mijn leeftijd (63 jaar) mij parten. Ik haal niet eens een kruissnelheid van 30…

    Maar gemeente Utrecht, als u niets doet aan deze uiterst gevaarlijke situaties, zie ik u wel als verantwoordelijke voor een eventueel ongeluk dat mij zal overkomen.

    Gemeente Groningen maakt zijn stad rookvrij.. mag ik u uitnodigen, gemeente Utrecht om de stad fietsveilg (ook voor speedpedelecs) te maken?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).