VVD wil geen elektrische fietsen op autorijbaan - De Utrechtse Internet Courant VVD wil geen elektrische fietsen op autorijbaan - De Utrechtse Internet Courant

VVD wil geen elektrische fietsen op autorijbaan

VVD wil geen elektrische fietsen op autorijbaan
Het gebruik van een elektrische fiets wordt gestimuleerd door de gemeente Utrecht: Foto: Gemeente Utrecht
Snelle elektrische fietsen vallen vanaf volgend jaar onder de noemer bromfietsen en mogen vanaf dat moment in Utrecht niet meer op het fietspad. De VVD-fractie in Utrecht vindt dit echter geen goede ontwikkeling. 

Snelle elektrische fietsen vallen vanaf volgend jaar onder de noemer bromfietsen en mogen vanaf dat moment in Utrecht niet meer op het fietspad. De VVD-fractie in Utrecht vindt dit echter geen goede ontwikkeling. 

Volgens de VVD gaat dit ten koste van de verkeersveiligheid en de doorstroming van het overige verkeer. Een speed pedelec of high speed e-bike is een elektrische fiets waarmee snelheden tot 45 kilometer per uur mogelijk zijn. Deze voertuigen vallen vanaf 1 januari 2017 wettelijk onder de voertuigcategorie bromfietsen. Een speed pedelec moet vanaf dan een geel kentekenplaatje hebben en de bestuurder wordt verplicht om een speciale helm te dragen.

Uit onderzoek van Grontmij blijkt dat het erg onverstandig is om snelle elektrische fietsen, ook wel speed pedelecs genoemd, op de rijbaan te laten rijden omdat het snelheidsverschil met het autoverkeer veel te groot is. “Het merendeel van de speed pedelec-bestuurders is onvoldoende in staat mee te komen met andere gemotoriseerde voertuigen en dit kan voor hinderlijk en gevaarlijke verkeerssituaties kan zorgen met alle gevolgen van dien”, aldus raadslid André van Schie.

Van Schie: “De gemeente Utrecht stimuleert nadrukkelijk op het gebruik van de (snelle) elektrische fiets als alternatief voor de auto, maar er zullen veel speed pedelec-bestuurders afhaken voor woon-werk verkeer als zij binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten rijden.”

De VVD Utrecht denkt dat het beter is om de snelle fietser te vertrouwen en de vrijheid te bieden te kiezen welke positie op de weg het beste past bij zijn of haar rijgedrag. De fractie wil van het college weten hoe er wordt omgegaan met de nieuwe regels en wat dit gaat betekenen voor de veiligheid en de doorstroming van het verkeer.

12 Reacties

Reageren
  1. Dirk

    Ik ben blij dat de VVD zo begaan is met de veiligheid van de weggebruikers.

    Het probleem dat de VVD ziet is opgelost als we de algemene snelheid verlagen naar 30, wat overigens op veel plekken in de binnenstad gaat gebeuren.

    En op plekken waar de auto harder mag zullen ze inderdaad op het fietspad moeten fietsen.

  2. Erwin

    Ook op het fietspad is het verschil met medeweggebruikers (in dit geval: fietsers) te groot. Daar is de VVD blijkbaar iets minder mee begaan..?

  3. Ossel

    Grontmij heeft gelijk

  4. Karel Jan

    En wat denken we van de voetgangers bij het oversteken? Die elektrische fietsen hoor je niet meer aankomen . Voor fietsers met haast ben je als voetganger op de rijbaan, waar je nu nog alle verkeer hoort, dus straks ook niet meer veilig.

  5. Anna

    En waar gaat de gebruiker van de aangepaste elektrische fiets (lees als in de Wet gehandicaptenvervoer) dan heen? Deze hebben nu al een geel plaatje, niet wat betreft snelheid wel verzekeringstechnisch.

  6. Stadgenoot

    Grontmij heeft ongelijk

  7. Aro

    Het is zowiezo fout om fietsers harder te laten rijden dan pakweg 25 km/u, daar is de bouw en bestuurbaarheid van een fiets niet op berekend. Alle fietsesoorten dienen over één kam geschoren te worden.

  8. Wim Vreeswijk

    Als ze dan ook de eenbaansrijwegen weer verbreden tot tweebaanswegen, zoals voorheen, dan is het helemaal voor elkaar met de verkeersveiligheid voor automobilist en fietser in Utrecht !

  9. Rob H.

    Wat mij vreselijk tegenstaat, van de berijders van elektrische fietsen, is de plek die ze opeisen op het fietspad. Ik berijd een gewone fiets en rij best door. Dat betekent in de ochtendspits dat ik vaak aan het inhalen ben, maar daarbij wel rekening hou met de overige berijders. En als het niet kan, dan haal je niet in. Berijders van elektrische fietsen komen, vrijwel zonder uitzondering, in stilte aangestormd, bellen als ze vlak achter je zitten en persen zich erlangs, wat voor gevaarlijke situaties leidt. Zij zijn sneller, dus je MOET aan de kant, ook als het niet kan. Een scooter hoor je nog aankomen, maar elektrische fietsers niet. Het zijn de meest asociale berijders van het fietspad. Op een fiets die ze amper onder controle hebben. Wat mij betreft wordt dan ook een helm verplicht voor alle berijders van fietsen met een vorm van trapondersteuning.

  10. cas

    Dit is toch levensgevaarlijk!
    Ze kunnen maximaal 45, dus altijd langzamer dan de toegestane 50 km/h. Trekken ze ook net zo snel op als een auto??? nee natuurlijk niet, de brommers komen nog net goed mee met de stroom.
    En als zo’n fietser besluit rustig te fietsen… zeg 20 km/h, moet ik er dan maar achter blijven plakken met de auto?? Nee dat zou ik dus niet doen! Het is geen volledig gemotoriseerd voertuig, dus gewoon op het fietspad of deze fietsen geheel verbieden.

  11. Michel Post

    NU hebben we de poppen aan het dansen. Eerder was ik altijd voorstander van de Speed Pedelec naar de rijbaan. Ik kom daar van terug voor 50 km wegen. Ik stel voor dat de Speed Pedelec fietser mag kiezen en zich in beide situaties aanpast aan de snelheid. Dus alleen op de rijbaan als er stevig wordt doorgefiets. En op het fietspad binnen de bebouwde kom net als snorfietsen niet harder dan 25 km per uur.

  12. durk

    Volgens de VVD gaat het ten kosten van de verkeersveiligheid als speed-pedelecs tussen autoverkeer moet rijden. Het is echter vooral onveiliger als auto’s harder dan 30km/u rijden. Nog een reden om de hele bebouwde kom tot 30 km/u zone te maken en het liefst zo veel mogelijk autovrij. Auto’s zijn nu eenmaal gevaarlijk voor fietsers; fieters zijn niet gevaarlijk voor automobilisten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).