Het regent verkiezingsdebatten in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Iedere lijsttrekker zet zijn beste beentje voor en vertelt maar wat graag wat zijn partij met de stad wil. Maar wat willen de Utrechters eigenlijk? Wat vinden zij belangrijk? En wat zouden zij graag anders zien? DUIC ging de stad in en vroeg het hen, om vervolgens verhaal te halen bij de lijsttrekkers.
Basis Inkomen Partij
Rob Vellekoop: Hier is Utrecht berucht om. Het Stationsgebied ligt al jaren in puin. We hebben nu dan eindelijk het Muziekpaleis maar dat heeft ook lang geduurd. Er worden honderden miljoenen in prestigieuze projecten gestoken, het moet allemaal zo groots mogelijk. Wij willen dat de gewone burger meer aandacht krijgt, het geld moet naar de buurt in plaats van grootse projecten.
De projecten die nu lopen, moeten wel worden gerealiseerd, je kan het nu niet zo laten liggen. Daarna moet er pas op de plaats gemaakt worden en moet het geld naar de buurt.
CDA
Sander van Waveren: Het zou zeker slimmer op elkaar kunnen worden afgestemd. Onlangs kwam ik door een omleiding van de gemeente uit op een bouwput van Stedin. Dat moet beter kunnen wanneer het integraal zou worden aangestuurd. Toch denk ik niet dat het verstandig is om zoiets als de verbouwingen bij het Stationsgebied te spreiden of uit te stellen. Het zorgt even voor overlast, maar anders duurt het nog veel langer.
ChristenUnie
Maarten van Ooijen: Oneens. De woningmarkt in Utrecht staat onder druk. Voor studenten, starters en ouderen zijn er te weinig woningen, terwijl tegelijkertijd de leegstand voor kantoren omhoog schiet. Ook krijgt het gebied rondom het Centraal Station eindelijk de verbetering die het verdient. Daarom is het goed dat er ook de komende tijd gebouwd blijft worden aan de stad. Tegelijkertijd zijn wij wel tegen allerlei onnodige verbouwingen, zoals de uitbreiding van de stadsschouwburg waar enige tijd sprake van was. Er moet bij grote bouwprojecten altijd rekening worden gehouden met de bereikbaarheid van de stad. Fietsers en andere weggebruikers moeten nog steeds makkelijk van A naar B kunnen.
D66
Klaas Verschuure: Ik deel de mening. Rondom het Stationsgebied speelt dit natuurlijk al helemaal. Maar het gaat in fases, daardoor kan niet alles eerst af worden gemaakt. Er wordt al wel goed gekeken in de stad naar het plannen van werkzaamheden, alleen er zal bij een grootscheepse verbouwing als rondom het stationsgebied altijd enige overlast zijn: dat kan je niet voorkomen.
GroenLinks
Heleen de Boer: Ik snap het gevoel, maar als je het gaat spreiden, zit je alleen maar langer in de ellende. Er wordt nu juist op gestuurd om alles tegelijkertijd te doen. Het Stationsgebied ligt nu al langere tijd open, dat is vervelend, maar als je het gaat spreiden is het vaak ook nog duurder. Eerst de straat openen voor een het een, dan dichtgooien om een week later weer te openen voor het ander. Dat schiet niet op.
Libertarische Partij
Rik Kleinsmit: De gemeente is nu veel bezig met bouwprojecten. Dat moet je wat ons betreft overlaten aan de vrije markt. Bewoners en ondernemers gaan zich er dan zelf mee bemoeien en dan zal er sowieso efficienter gewerkt worden.
Ons Utrecht
Ufuk Dogerle: Wij zijn niet tegen bouwen. We moeten juist meer bouwen, dat zorgt voor werkgelegenheid. Dat staat los van de gemeentegebouwen, bedrijven moeten kunnen bouwen. We snappen dat de belemmeringen die bouw met zich meebrengen vervelend zijn, maar werkgelenheid is belangrijker. Omrijden is minder erg dan werkloos thuis zitten.
Ouderen Politiek Actief
Marcel Visser: Dat is een moeilijke. Dat openliggen valt wel mee. Het Vredenburg is natuurlijk wel een voorbeeld. Daar zit het Stationsplein bij en de achterkant van het station idem. Het is een noodzakelijk kwaad en over een poosje moet het mooi zijn. Mooi is een wijds begrip maar de projectontwikkelaar en de gemeente in het verleden vonden het mooi worden. Ikzelf vind het vreselijk wat er met het Vredenburg is gebeurd.
Ouderen Partij Utrecht
Cissy Koolstra: Met deze stelling zullen weinigen het oneens kunnen zijn. Dit is weer een geval van slechte communicatie en planning. Wij horen van veel bewoners en kleine bedrijven dat er veel geld verloren gaat omdat bijvoorbeeld een straat binnen korte tijd twee keer wordt opengebroken voor verschillende werkzaamheden. Het ontbreekt hier aan communicatie, daarom zouden gemeente en andere diensten/bedrijven moeten zorgen voor korte lijntjes zodat er geen overlast is en geld verspild wordt. Ook moeten burgers en bedrijven sneller gecompenseerd moeten worden voor de overlast en verlies aan inkomsten.
Partij voor de Dieren
Eva van Esch: Mee eens. Wij zijn heel kritisch tegenover het bouwen in Utrecht. Zeker bouwen in groen is wat ons betreft not done. Ten alle tijde moeten we ons afvragen: is het nuttig? Er zijn genoeg kantoorpanden. Braakliggende terreinen hoeven niet perse volgebouwd te worden, daar kan je ook stadslandbouw of een andere groene bestemming aan geven. De verbouwingen rondom het Stationsgebied duren al heel lang, dat tempo mag wel wat omhoog.
Partij Vrij Utrecht
Wim Vreeswijk: Sinds 2008 heeft Nederland, maar ook Utrecht te maken met een totaal vastgelopen huizenmarkt. Dit heeft tot gevolg dat Utrecht al jaren vele tientallen miljoenen gemeenschapsgeld schade lijdt door het visieloos door blijven bouwen in Leidsche Rijn. Utrecht heeft dan ook een volstrekt onnodige schuld opgebouwd van 1 miljard of 3000 euro per inwoner voor de huidige en volgende generaties.
PvdA
Gilbert Isabella: Dat is precies wat we in Utrecht al jaren doen en daarom is het leegstandpercentage hier lager dan het landelijke gemiddelde en zeker het regio gemiddelde. Niet iedereen neemt ons dat in dank af maar hier zie je dat voorwaarden en regels wel werken. Utrecht heeft prioriteit gegeven aan het Sciencespark, Stationsgebied en afbouwen van Leidsche Rijn.
SP
Nicole van Gemert: De bouw zou wat meer in etappes gedaan kunnen worden, de constante bouwput – met name rond het stationsgebied – is een ramp. Die grote prestige projecten en ambities wekken ergernis. In het geval van het stationsgebied is daar nu niets meer aan te doen, dat moet worden afgebouwd. Wel proberen we, waar mogelijk, te compenseren, bijvoorbeeld door het stoppen van het bouwen van de megabieb.
Stadsbelang Utrecht
Cees Bos: Mee eens. Als het kan, zouden we graag fasering aan willen brengen. Bestaande panden moet je eerst vol krijgen voordat je het volgende plan gaat realiseren. Het stationsgebied moet nu wel direct worden afgemaakt, dat heeft al veel te lang geduurd.
Student & Starter
Steven Menke: Niet mee eens. Er zal altijd gebouwd moeten worden. Dat wil echter niet zeggen dat je mensen niet kan ontzien door middel van een goede planning.
VVD
Kees Geldof: Er zijn inderdaad veel projecten aan de gang. Niet uitvoeren of uitstellen is niet handig, dat vertraagt het alleen maar. Wel kan er vooraf meer worden gedaan. Ik denk dat vooral informatieverstrekking naar ondernemers belangrijk is. Betrek ze vooraf al in de plannen, laat ze meedenken, wat zien zij als belemmeringen? Hoe kunnen we dat oplossen? Ook is het belangrijk dat je weet wat de verschillende bouwbedrijven met een straat van plan zijn. Wat moeten ze er doen? Valt dit met elkaar te combineren?
Helaas was de partij Nederland Duurzaam niet bereikbaar voor commentaar.
2 Reacties
ReagerenGroen Links zegt: “Er wordt nu juist op gestuurd om alles tegelijkertijd te doen.” O ja? Maar dat City-project duurt toch tot 2020? Zal wel langer gaan duren dan korter.
De reactie van de meeste partijen getuigt niet van veel visie: als je in etappes bouwt duurt het langer. Duh! Geniaal.
Dieptepunt is die knul van CDA. Pas toen hijzelf een keer verkeerd uitkwam, kreeg hij het inzicht. Wat een amateur.
Wat de vragensteller eigenlijk bedoelde was denk ik: kan er niet MINDER gebouwd worden? Waarom bijvoorbeeld het gigantische Stadskantoor? Moesten er ambtenaren met hun bureautje op straat plaatsnemen wegens ruimtegebrek? Ik heb ze niet gezien. U en ik weten wel waarom: prestige (politici) en geld verdienen (projectontwikkelaars).
Ik ben benieuwd wanneer er weer water in de Catharijnesingel stroomt en mensen langs de oevers in de zon zitten. Ik hoop dat ik het nog meemaak.
Lekker kortzichtig, dan duurt het stationsgebiedproject makkelijk 40 jaar als alles op elkaar moet gaan zitten wachten.