Wat wil de burger van de politiek? (4) “Utrecht zou minder bureaucratisch moeten zijn” | De Utrechtse Internet Courant Wat wil de burger van de politiek? (4) “Utrecht zou minder bureaucratisch moeten zijn” | De Utrechtse Internet Courant

Wat wil de burger van de politiek? (4) “Utrecht zou minder bureaucratisch moeten zijn”

Wat wil de burger van de politiek? (4) “Utrecht zou minder bureaucratisch moeten zijn”

Het regent verkiezingsdebatten in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Iedere lijsttrekker zet zijn beste beentje voor en vertelt maar wat graag wat zijn partij met de stad wil. Maar wat willen de Utrechters eigenlijk? Wat vinden zij belangrijk? En wat zouden zij graag anders zien? DUIC ging de stad in en vroeg het hen, om vervolgens verhaal te halen bij de lijsttrekkers.

Basis Inkomen Partij
Rob Vellekoop: Bureaucratie is de macht van het kantoor. Veel mensen hebben het gevoel dat ze niet respectvol genoeg worden behandeld. Als wij in het college komen zouden we graag de ambtenaren aansturen om de burger met meer respect te behandelen, ze mogen zich niet machteloos voelen.

CDA
Sander van Waveren: Bureaucratie heeft natuurlijk ook zijn voordelen: door al die regels weet je waar je op kan rekenen. Maar wat ons betreft mag er wel meer maatwerk geleverd worden. Kijk wat er per situatie nodig is. Niet alle soortgelijke problemen hebben dezelfde oplossing. In die zin zijn we het dus met de stelling eens.

ChristenUnie
Maarten van Ooijen: Wij willen dat de gemeente een servicegerichte instelling heeft waar meedenken en meewerken gevraagd wordt. De ChristenUnie is voor heldere én eenvoudige regelgeving en een duidelijk aanspreekpunt (waar mogelijk in één loket). Ook moet de gemeente werk maken van een snellere afhandeling van vergunningen en een bundeling van facturen. Verder willen wij dat de gemeente het Ondernemingsdossier snel invoert. Met het Ondernemingsdossier kunnen ondernemers slim voldoen aan wetten en regels. Ondernemers besparen daarmee tijd en geld.

D66
Klaas Verschuure: Dit is een van onze speerpunten. Meer werk, minder regels, beter onderwijs. De afgelopen vier jaar hebben wij ons hard gemaakt voor een digitaal loket. Helaas is dat er nog steeds niet. Daar heb ik laatst dan ook vragen over gesteld, maar ik wacht nog op een nawoord.
Daarnaast willen we de bestemmingsplannen flexibiliseren, zodat het makkelijker wordt om een kantoor of bedrijfsruimte om te zetten tot bijvoorbeeld studentenhuisvesting. Ik heb me de afgelopen jaren ook hardgemaakt voor de horeca. Zo is het nu makkelijker om iemand bij te schrijven als leidinggevende. Ook willen we de welstandsregels afschaffen.

GroenLinks
Heleen de Boer: Er is nu nog veel te vaak sprake van het kastje naar de muur gevoel. De schotten zouden tussen de afdelingen moeten worden gehaald, ambtenaren zouden zich ook verantwoordelijk moeten voelen als het eigenlijk een zaak is voor een andere afdeling, dus niet “het hoort niet bij mij”. Dan gaat het dus ook om een cultuurverandering bij ambtenaren. Je ziet dat digitaal ook goed werkt. Door Twitter kan er heel direct met elkaar gesproken worden, dat is een mooie manier.

Libertarische Partij
Rik Kleinsmit: Sowieso zijn we voor minder regels en minder ambtenaren, die kunnen wat ons betreft doorstromen naar het bedrijfsleven. Verder zijn we ook voor het versimpelen van regelingen. Een voorbeeld: voor onze partij hadden we ondersteuningsverklaringen nodig, om dat te doen moesten mensen naar het loket. Maar als ze ook voor iets anders bij hetzelfde loket moesten zijn – en het dus zouden kunnen combineren – moesten we een nieuw bonnetje halen en weer achterin de rij aansluiten. Dat schiet niet op natuurlijk.

Ons Utrecht
Ufuk Dogerle: Het zou zeker fijn zijn als Utrecht minder bureaucratisch zou zijn. Er is nu ontzettend veel papierwerk nodig voor uitkeringen, verbouwingen, verhuizen, het starten van een eigen bedrijf. Dat zou veel minder moeten Èn de ambtenaren zouden het sneller af moeten maken.

Ouderen Politiek Actief
Marcel Visser: Wij willen een nieuwe afdeling bij openbare werken maken, met de slogan: Wij zijn er voor u en zullen niet meer zeggen: dit kan niet. Maar: wij gaan kijken wat we voor u kunnen doen en binnen 5 werkdagen heeft u antwoord van ons.

Ouderen Partij Utrecht
Cissy Koolstra: Mee eens. Een logische oplossing is dat de vele, vaak idiote, regels kunnen versimpelen d.m.v. betere communicatie tussen ministeries en afdelingen bij de gemeenten die hiervoor zorg dragen. En vraag de burgers en de MKB welke regels teveel adminstratie vragen, zij worden er tenslotte mee geconfronteerd. Er kunnen miljarden bespaard worden als er onzinnige regels worden geschrapt.

Partij voor de Dieren
Eva van Esch: Het hele systeem zou beter toegankelijk moeten worden gemaakt. Kijk alleen al naar de openingstijden van het gemeentekantoor. Mensen moeten kunnen spreken met wie ze willen spreken, ook als het gaat om politieke partijen. Verder is heldere communicatie online op een duidelijke website van belang.

Partij Vrij Utrecht
Wim Vreeswijk: De enige effectieve wijze tegen bureaucratie is als ambtenaren dezelfde rechten en plichten krijgen als niet-ambtenaren. Vanwege de huidige onschendbaarheid spelen veel ambtenaren veel te veel eigen rechter met overdreven regelgeving. Op Tweede Kamer niveau is er inmiddels een meerderheid tegen deze rechtsongelijkheid ontstaan.

PvdA
Gilbert Isabella: Minder bureaucratie helpt op alle onderdelen in de gemeente. Samen kijken met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties welke regels er echt overbodig zijn of waar niemand hinder van ondervindt als we ze morgen afschaffen. Laten we dat dan ook maar doen. Altijd in evenwicht van ruimte geven en bieden ten opzichte van bescherming van andermans vrijheid en ruimte. Ik zou morgen een actieteam samenstellen met externen die onze verordeningen, voorschriften etcetera eens met een rood potlood nakijken en veel schrappen.

SP
Nicole van Gemert: Vooral in de zorg is het verschrikkelijk. Voorzieningen kunnen maanden duren. Over het stadskantoor, voor het ophalen van paspoorten en dergelijke, hoor ik eigenlijk nooit klachten. Wij zijn voor de bevordering van digitaal werken, maar er moeten ook loketten open blijven, zeker met het oog op vergrijzing. Verder is er een verandering in houding nodig. Nu ligt de bewijslast bij de burger, dat zou omgedraaid moeten worden. Ook het verlengen van de duur van pasjes en vergunningen zou veel helpen.

Stadsbelang Utrecht
Cees Bos: Er zou beter geluisterd moeten worden naar de behoefte van de inwoners. Het blijkt dat het lastig is om met de juiste personen in contact te komen en een antwoord blijft vaak uit. Elke afdeling zou wat ons betreft een eigen Twitter account moeten hebben, zodat je heel direct en gemakkelijk bij de juiste persoon terecht kan met je vraag. Sowieso zijn wij voor meer digitaal en minder loketten. Ook zou de service level agreement beter kunnen. Dat wil zeggen dat je ook een antwoord geeft als dat niet het antwoord op de vraag is, zoals “We geven u binnen een dag een antwoord”, communicatie is belangrijk.

Student & Starter
Steven Menke: De ambtelijke molen is een groot irritatiepunt voor veel mensen. Ook wat ons betreft zou het allemaal doorzichtiger moeten. De website moet flink worden aangepakt en mensen die moeite hebben met die “molen” zouden betere begeleiding moeten krijgen.

VVD
Kees Geldof: Een herkenbare klacht. Vooral door ondernemers wordt de gemeente vaak gezien als een groot veelkoppig monster. Je wordt alsmaar doorgestuurd en er is nergens een totaaloverzicht. Wij zouden graag zien dat de gemeente uitstraalt overal ‘ja’ op te willen zeggen. Actieve ambtenaren die het intern goed uitzoeken. Daarom zouden we ook graag de internet ict voorzieningen willen verbeteren, zodat de ambtenaren zaken ook daadwerkelijk snel kunnen uitzoeken. Daarnaast zijn minder regels voor ons een belangrijk punt. Is er werkelijk een vergunning nodig, of kan die afgeschaft, of kan het ook af met een meldplicht? Kunnen looptijden van een vergunning niet verlengd worden, zodat je minder vaak door de molen hoeft? Dat soort zaken.

Helaas was de partij Nederland Duurzaam niet bereikbaar voor commentaar.

1 Reactie

Reageren
  1. storesale@

    kjviydutdcutxtx

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).