Werk handhavers staat onder druk in Utrecht blijkt uit onderzoek van De Rekenkamer Werk handhavers staat onder druk in Utrecht blijkt uit onderzoek van De Rekenkamer

Werk handhavers staat onder druk in Utrecht blijkt uit onderzoek van De Rekenkamer

Werk handhavers staat onder druk in Utrecht blijkt uit onderzoek van De Rekenkamer
Handhavers in Utrecht kunnen hun werk steeds minder goed doen. Dat concludeert de Rekenkamer Utrecht in een nieuw onderzoek dat woensdag is gepubliceerd. Door deze toenemende druk daalt de kwaliteit van toezichthouders en groeit het aantal klachten van inwoners. 

Handhavers in Utrecht kunnen hun werk steeds minder goed doen. Dat concludeert de Rekenkamer Utrecht in een nieuw onderzoek dat woensdag is gepubliceerd. Door deze toenemende druk daalt de kwaliteit van toezichthouders en groeit het aantal klachten van inwoners. 

Handhavers en toezichthouders helpen bij het aanpakken van overlast in de stad. Maar uit onderzoek van de Rekenkamer Utrecht blijkt dat zij hun werk steeds minder goed kunnen uitvoeren. Dat blijkt onder andere uit het toenemende aantal klachten van inwoners over de afhandeling van klachten.

 “Uit klanttevredenheidsonderzoeken die melders invullen, blijkt dat zij de afhandeling van meldingen in 2023 gemiddeld met het rapportcijfer 5,0 beoordelen”, zegt de Rekenkamer. Melders vinden dat het veel moeite kost om een klacht in te dienen. Als er een klacht is ingediend, vinden melders dat de overlast vaak niet is opgelost. Ook vinden zij dat de gemeente niet goed uitlegt wat er met een melding is gedaan. 

Oorzaken

Volgens de Rekenkamer heeft de toenemende druk een aantal oorzaken. Ten eerste is het aantal overlastmeldingen in acht jaar bijna verdrievoudigd, van 10.000 in 2015 naar 27.000 in 2023. Deze meldingen gaan over auto’s die verkeerd geparkeerd staan, fietswrakken of afval dat naast een afvalcontainer is geplaatst. 

Daarnaast wordt het takenpakket van boa’s steeds verder uitgebreid, terwijl de budgetten niet meegroeien. Daardoor kunnen handhavers hun taken niet altijd goed meer uitvoeren. Ook concludeert de Rekenkamer dat ervaren handhavers in Utrecht overstappen naar andere gemeenten, omdat ze daar meer geld kunnen verdienen. 

“Zonder verandering zal dit steeds meer gaan knellen. De organisatie trekt daarmee een niet vol te houden wissel op zichzelf”, zegt de Rekenkamer. De stad Utrecht groeit, maar de handhavingscapaciteit neemt volgens de organisatie nauwelijks toe. De Rekenkamer vindt daarom dat “budgetten voor toezicht en handhaving moeten worden gekoppeld aan veranderingen in de buitenwereld, zoals de ontwikkeling van de stad en het aantal meldingen.”

Reactie gemeente

Het college van Burgemeester en wethouders zegt de uitdagingen die de rekenkamer schetst te herkennen. Maar is ook kritisch: “Uw onderzoek biedt inzicht in de tevredenheid van melders over de afhandeling, maar geeft hierin geen volledige context. In hoeverre speelt de ontevredenheid van burgers over de (lokale) overheid hierin een rol en welke trends zijn zichtbaar bij andere gemeenten?”

Het college benadrukt dat de kwaliteit van handhaving op meer manieren te meten is dan alleen via de tevredenheid van de melders. “Uw redenatie doet, in deze formulering, onvoldoende recht aan de inzet van de professionals (van handhavers tot beleidsmakers) die zich dagelijks inzetten voor Utrechters in de aanpak van over.” De gemeente verwacht in september met een plan van aanpak te komen.

 

15 Reacties

Reageren
  1. Hannie Haversma

    Ik weet niet of er een woord is voor dit verschijnsel: als de uitkomst van een onderzoek niet is wat je wilt, dan ligt het aan het onderzoek.

    Nee beste gemeente, jullie weten ook dat er veel meer Utrechtse problemen structureel zouden kunnen worden opgelost door meer en strengere handhaving.

    Bizar om te zeggen dat de lage score komt omdat de melders ontevreden zijn over de gemeente. Ja, dat komt omdat er te weinig handhaving is. Doe er eens een enquete over zou ik zeggen. Oh wacht….

  2. Utreg Faalt

    Precies Hannie, je hebt helemaal gelijk.
    Ik kan mij als melder helemaal vinden in de uitkomst van het onderzoek. Vaak moet ik nog een melding doen, omdat mijn melding niet goed is afgehandeld. Je kan nooit reageren op een afgesloten melding. En qua gebruikersvriendelijkheid is een melding doen een ramp. Alleen de parkeer website is nog erger.

  3. Toine Goossens

    Het aantal overlast meldingen is in 8 jaar tijd bijna verdrievoudigd. Dat is niet verbazingwekkend. Utrecht kent een steeds agressievere NIMBY cultuur. Overlast ERVAREN bepaalt de onvrede.

    Dat is belachelijk. Wat overlast is, is wettelijk vastgelegd. Als een situatie niet in strijd is met de wet, hou dan uw mond.
    Doe er in alle andere gevallen zo veel als mogelijk zelf iets aan. ‘Utrecht zijn we samen’, is onze verbindende leus. Ga eens met de buren praten, daar begint verbinding mee.

  4. Katja

    ““Uw redenatie doet, in deze formulering, onvoldoende recht aan de inzet van de professionals (van handhavers tot beleidsmakers) die zich dagelijks inzetten voor Utrechters in de aanpak van over.”
    Niet goed gelezen, gemeente. Het rapport rept niet over of ze hun werk niet goed doen, maar dat ze steeds meer op hun bord krijgen, zonder de middelen te geven om dat goed te doen. Méér handhavers, dus.

  5. Koel Hoofd

    “Uw redenatie doet, in deze formulering, onvoldoende recht aan de inzet van de professionals (van handhavers tot beleidsmakers) die zich dagelijks inzetten voor Utrechters in de aanpak van over.”

    Hoe dom kan je zijn zeg…:
    1) Deze meldingen gaan over auto’s die verkeerd geparkeerd staan, fietswrakken of afval dat naast een afvalcontainer is geplaatst.
    2) Daarnaast wordt het takenpakket van boa’s steeds verder uitgebreid, terwijl de budgetten niet meegroeien. Daardoor kunnen handhavers hun taken niet altijd goed meer uitvoeren.
    3)De stad Utrecht groeit, maar de handhavingscapaciteit neemt volgens de organisatie nauwelijks toe.

    Dit zijn allemaal gevolgen van beleid waarbij de keuzes moedwillig zijn doorgeramd… ondanks de vele waarschuwingen (ook uit de bevolking) daartegen.
    Maar het college wil daarvoor geen enkele verantwoordelijkheid dragen…
    Minachting waardig.

    @Hannie Haversma
    Je kan een woord uitzoeken: Farizeers, hypocriet, achterbaks,
    zich drukken, verantwoordelijkheid ontlopend,

  6. Wim

    Bijzonder weer, die newspeak reactie van ons bestuur. Erkennen dat iets niet goed is of gaat, is voor dit college per definitie een no-go.

  7. Epie Dubbeljoe

    Gemeente Utrecht is erg goed in halve waarheden en maatregelen. Wonen nu 6 jaar in Leidscherijn centrum. Vanaf dag 1 overlast niet aangepakt. Zou goed komen na opleiding van boa’s voor dat gebied. Worden er nu dus minder. Enige wat ze doen is rondrijden en makkelijke bekeuringen geven. Problemen aanpakken? Ho maar….

  8. Geenstijl@Utrecht.

    Deze club moet gewoon opgeheven worden ….

  9. Nina

    Wat heeft dit onderzoek weer gekost? Stop nu eens met geld uitgeven 🙁

    We moeten eerst 73 miljoen sparen in onze gemeente en daarna is er pas weer geld voor niet-noodzakelijke dingen.

    Stuur met de belastingaanslag jaarlijks de APV mee. Dan kunnen inwoners lezen wat er van hun verwacht wordt qua gedrag in onze gemeente en kun je mensen er verwijzend naar de APV op aanspreken als ze iets verkeerd doen. Vrij eenvoudig en goedkoop te regelen.

  10. De Haas

    Boa’s ontstonden omdat de politie niet alles meer aan. Lichtere vergrijpen werden overgedragen aan handhavers. En nu net zo als toen bij de politie moeten er prioriteiten gesteld worden bij deze dienst. Of mogelijk nog een handhaving light als derde laag in het politie/handhavings terrein,?

  11. M.A

    Op 2 e pinksterdag met trein naar 98 jarige moeder in Lombok gekomen om te moeten / mogen mantelzorger , geen hulp .Om 9.30 reed de scanauto al weer rond , want ja sinds vorig jaar is 2 e pinksterdag geen feestdag meer om gratis te parkeren , en dat weten veel mensen niet .
    Gelukkig had ik door vreselijke parkeerbeleid hulpverleners en mantelzorgers het opgezocht anders had ik een vette boete gekregen.Bezoek krijgt mijn moeder al minder door vreselijk parkeerbeleid , .Onbetaalbaar voor veel mensen .E 6,50 op 1 uur op bezoek te gaan .Bezoekers zijn ook op leeftijd 70 80 jaar.Buslijn jaren geleden opgeheven in Kanaalstraat, lekker bezig Utrecht

  12. Anneke de Jong

    En dan te bedenken dat de gemeente nèt de politieke keuze in de Voorjaarsnota heeft aangekondigd verder te willen bezuinigen op de inzet van Handhaving. Tja wat anders te verzinnen dan shooting the messager..

  13. WV

    @ Anneke

    Precies.
    Kritische onderzoeksconclusies? Onderzoek deugt niet.
    Nieuwe verkeerssituatie die niet werkt? De verkeersdeelnemers snappen het niet.
    Totale verkeerschaos door verkeerde planning? Zulks is onvermijdelijk.
    Enzovoorts enzoverder. Met een gemeenteraad die als makke lammeren die al die flauwekul maar over zich heen laten komen.

  14. WV

    @ Anneke

    Precies.
    Kritische onderzoeksconclusies? Onderzoek deugt niet.
    Nieuwe verkeerssituatie die niet werkt? De verkeersdeelnemers snappen het niet.
    Totale verkeerschaos door verkeerde planning? Zulks is onvermijdelijk.
    Enzovoorts enzoverder. Met een gemeenteraad die als makke lammeren die al die flauwekul maar over zich heen laten komen.

  15. Appel

    De ervaring leert dat veel meldingen niet bij de betreffende afdeling komen. Als dat wel zo was dan zou een deel van de meldingen wel worden opgelost.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).