Zorgen om vervoer gevaarlijke stoffen door stad | De Utrechtse Internet Courant Zorgen om vervoer gevaarlijke stoffen door stad | De Utrechtse Internet Courant

Zorgen om vervoer gevaarlijke stoffen door stad

Zorgen om vervoer gevaarlijke stoffen door stad
De spoorwegovergang bij de Darwindreef. Beeld: Google Streetview
Op het traject tussen Utrecht en Blauwkapel hebben in 2015 1318 wagons gereden met gevaarlijke stoffen. Dit is tegen gemaakte afspraken. Op het traject mogen geen gevaarlijke stoffen vervoerd worden. VVD, D66 en PvdA hebben vragen gesteld aan het college van B&W.

Op het traject tussen Utrecht en Blauwkapel hebben in 2015 1318 wagons gereden met gevaarlijke stoffen. Dit is tegen gemaakte afspraken. Op het traject mogen geen gevaarlijke stoffen vervoerd worden. VVD, D66 en PvdA hebben vragen gesteld aan het college van B&W.

Het gaat met name om LPG dat vervoerd wordt op het traject. Vervoerders geven vaak niet goed aan welke gevaarlijke stoffen ze op spooremplacementen hebben staan. Staatssecretaris Dijksma liet eerder deze week al weten de situatie zorgelijk te vinden.

De partijen willen weten wat het college kan doen tegen deze situatie en waarom er nog niet is ingegrepen. Ook maken de partijen zich zorgen over de risico’s voor de volksgezondheid.

4 Reacties

Reageren
  1. wimutrecht

    Ontelbaar aantal treinen heb ik langs my heen zien gaan. De eerste 25 jaar van mijn leven langs de Oosterspoorbaan, daarna Tuindorp. Je vraagt jezelf , ik in ieder geval wel, af of er nog wel mensen in onze stad zijn die nog hun huis durven uit te komen. Het gezeur over treinen die nu al 69 jaar langs mij heen gaan zonder mankeren met gevaarlijke inhoud. Zal best maar de treinen in het begin van mijn leven waren een heel stuk gevaarlijker als in deze tijd. Om nog maar te zwijgen van de gevaarlijke politici die in alles een gevaar voor hun eigen plekje zien. Eén van de grootste blunders is wel en gaat het zeker worden het verdwijnen van de Oosterspoorbaan. Nu wordt het een wandelpaadje terwijl de stad zit te springen om OV alternatieven voor de dichtslibbende stad dankzij het Groen Links beleid.

  2. Gerard vd Vecht

    Op het traject Utrecht Lunetten rijden al jaren treinen met gevaarlijke stoffen en daar zegt niemand iets over.

  3. Simon

    Helemaal een correcte weergave van de werkelijkheid is het artikel m.i. niet.

    Tussen Utrecht en Amersfoort mag geen structureel vervoer van gevaarlijke stoffen aanbieden. Voor incidenteel vervoer gelden bepaalde regels. Of die worden overschreden met 1.318 (misschien één trein per week?) wagens per jaar?

    Tamelijk bizar is ook dat er geen zorgen zijn over de ruim 3.000 tankauto’s die jaarlijks door de Leidsche Rijntunnel rijden of de duizenden tankschepen op het Amsterdam Rijnkanaal.

  4. Stef

    Sorry VVD, D66 en PvdA, misschien wordt het toch tijd dat je je eerst in de wetgeving (Basisnet) verdiept en daarna uitspraken doet als dat op die trajecten het vervoer van gevaarlijke stoffen verboden is. Hopelijk laat B&W er wel eerst door een jurist checken, want die zal het betreffende artikel waarin dat zogenaamde verbod staat, nergens vinden.
    Zoals @Wimutrecht aangeeft, rijden er al sinds jaar en dag gevaarlijke stoffen treinen door Utrecht, waarbij nog nooit een incident is opgetreden (vergelijk dat maar eens met alle telefonerende fietsers). Sinds de komst van de wet Basisnet (2015) zal het vervoer van gevaarlijke stoffen wel afnemen door Utrecht, wees daar gewoon blij mee, i.p.v. direct te wijzen als het je niet snel genoeg gaat. Ook in de gemeente Utrecht duren soms wel eens dingen wat langer dan verwacht (of vallen ze wat duurder uit), toch??

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).