Zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij Utrecht Marketing Zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij Utrecht Marketing

Zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij Utrecht Marketing

Zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij Utrecht Marketing
Archieffoto: Bas van Setten.
Het annuleren van de komende editie van Culturele Zondag en de boodschap dat de organisatie een andere koers gaat varen roept vragen op bij de lokale politiek. Er zijn zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij de organisatie Utrecht Marketing. De Partij voor de Dieren en PvdA willen opheldering.

Het annuleren van de komende editie van Culturele Zondag en de boodschap dat de organisatie een andere koers gaat varen roept vragen op bij de lokale politiek. Er zijn zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ bij de organisatie Utrecht Marketing. De Partij voor de Dieren en PvdA willen opheldering.

De Culturele Zondagen zoals we die nu kennen zijn niet meer van deze tijd, aldus Utrecht Marketing. Dit nieuws bracht de organisatie naar buiten in hetzelfde jaar dat er al een editie afgelast moest worden omdat de ambities niet waargemaakt konden worden.

Utrecht Marketing wil een nieuwe formule ontwikkelen voor het evenement. Daarom gaat ook de eerste editie in 2020 niet door. Om een nieuw concept te bedenken is tijd nodig. Het annuleren van Culturele Zondagen en de ideeën van Utrecht Marketing kunnen echter niet op ieders goedkeuring rekenen.

‘Platte marketing’

Medebedenker van het evenement in 2000, Broos Schnetz, zei eerder al tegen het AD Utrecht dat Utrecht Marketing het idee van Culturele Zondagen ‘verkracht’. Verder zei hij: “Ik wil niet dat de naam Culturele Zondagen misbruikt wordt voor platte marketing.”

Nu uiten ook de Partij voor de Dieren en PvdA kritiek. “Wie aanwezig was op het Jaarcongres van Utrecht Marketing en wie een blik werpt op de site van Utrecht Marketing krijgt wel de indruk dat er volop ingezet wordt op versterking van het toeristische en economische profiel van de organisatie.”

De partijen maken zich zorgen over het ‘wegkwijnende aandeel cultuur’ binnen de organisatie en stellen daarom vragen aan het gemeentebestuur. Een van de vragen is: “Kan het college begrijpen dat het beeld ontstaat dat de culturele kant van Utrecht Marketing steeds meer een ondergeschoven kindje wordt binnen Utrecht Marketing?”

Evaluatie

Stichting Utrecht Marketing is in 2017 opgericht om de bekendheid en imago van de stad Utrecht en het cultuuraanbod te promoten. Utrecht Marketing is de bundeling van Stichting Cultuurpromotie Utrecht en Stichting Toerisme Utrecht.

Na twee jaar zou er een evaluatie komen over Utrecht Marketing. Maandag maakte de gemeente nog bekend dat onderzoek langer op zich laat wachten. Er blijkt behoefte te zijn aan aanvullende gesprekken met Utrecht Marketing.

De gemeente schrijft: “Daarnaast verwachten we meer tijd nodig te hebben om met Utrecht Marketing de bevindingen, conclusies en aanbevelingen te bespreken.”

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Inez

    Waarom laat met niet de afgelaste culturele zondagen in “oude” vorm doorgaan? Welke ambities waren te hooggegrepen? En waar gaat het geld heen dat voor deze edities bedoeld was? Waarschijnlijk heeft Utrecht Marketing straks een heel leuke Nieuwjaarsborrel en de bevolking van Utrecht niets. Dat is mismanagement.

  2. Gerard Brugmans

    Utrecht Marketing denkt dat alles waar geen foodtrucks, dj’s en wielerkoersen in voorkomen overbodig is. Hoofddoelstelling is het realiseren van citymarketing drama’s zoals Amsterdam dat in de vorige eeuw aanpakte, en dat is aardig aan het lukken! Ik snap best dat het veel tijd kost om de bevindingen, conclusies en aanbevelingen van het onderzoek te bespreken, want marketeers houden niet zo van verantwoordelijkheid, die zijn meer van de vrijblijvende prietpraat en de vage luchtfietserij!

  3. G.H.

    Ik denk dat, bij de start van Utrecht Marketing en het aanstellen aldaar van de Amsterdammer die Amsterdam heeft ‘verNutellaad’ niemand in Utrecht de illusie heeft gehad dat het aandeel cultuur alhier zou worden bevorderd.

  4. Koel Hoofd

    @Inez
    90% van de nieuwe generatie nieuwe utrechters heeft de culturele beleving van een guppie, oppervlakkig, ordinair platvloers 10 minuten consumptief vermaak op afroep. En er komen steeds meer van die guppies in de stad wonen.

  5. Karla

    Ik ben bij enkele gesprekken geweest over de locatieprofielen evenementen, en alle verslagen gelezen. Als we het hebben over evenementen in je woonomgeving, is iedereen vol lof over de Culturele Zondagen. Gezellig, wil men best voor de deur en het mag ook vaker. Dus het is heel erg goed zoals het is.
    Maar nee, er is weer iemand nieuws in de stad die er zijn eigen draai aan moet geven. Zijn eigen stempel op met drukken. Want dat staat zo fijn op zijn CV.
    BAH!

  6. Harry

    Lijkt me meer een ordinaire machtsstrijd tussen de zittende cultuurelite en de nieuwe net afgestudeerde cultuurelite. Er veranderd dus welbeschouwd geen zak.

    Echte cultuur is net heide. Het is op zijn mooist bij schaarse middelen en geld.
    Dus eerst subsidies halveren.en dan bepalen welke cultuur hulp behoeft. Maar dan moet je eerst weten wat cultuur is. En nee dat is geen marketingverhaal over de stad Utrecht

  7. M.

    Zojuist eens de webpagina van Marketing Utrecht bekeken. Onvoorstelbaar, wat een gebakken lucht! Nauwelijks culturele inhoud. Werkelijk doodzonde van het gemeenschapsgeld dat in deze dure flauwekul gestoken wordt. Onmiddellijk een eind maken aan deze peperdure onzin. Als het Utrechtse bedrijfsleven of een deel daarvan aan zoiets behoefte heeft, laat het dan de kosten zelf geheel op zich nemen.

  8. Marcel

    Er was inderdaad niks mis met de oude opzet culturele zondagen!

    Niet voor het toerisme en ook best wat kneuterig hier en daar, zoals het hoort. Dat geeft de stad toch juist z’n charme!

  9. Rob van der Hilst

    Om marketingfunctionarissen in een marketingorganisatie – Utrecht Marketing- iets anders te laten doen dan waarvoor zij zijn aangesteld en waarvoor hun organisatie is opgericht, was dat van meet af aan niet een weeffout van jewelste? Antwoord: zeg maar van Yes.

    Immers -ik noem maar een straat- van alcoholisten kun je in alle redelijkheid toch niet verlangen om beleid en koers te bepalen van de Nederlandse Vereniging tot Afschaffing van Alcoholhoudende Dranken? #IkBedoelMaar

    Oftewel, er dient even iets écht slims te worden verzonnen voor de programmering en organisatie van de Culturele Zondagen waarvan het doel nog even overtuigend en -heel Nederlands!- nuttig is zoals het vanaf het begin af aan was.

    Laat de nijvere bijen van Utrecht Marketing dus gewoon maar los op waarin zij goed zijn: vermarkten van onze stad. Al verwacht de Utrechtse samenleving wel dat UM er minstens niet naar streeft om begane stommiteiten met citymarketing zoals die in Amsterdam begaan zijn, hier al dan niet dunnetjes over te doen. Het overlopen van het historische stadcentum van de hoofdstad door massaal opstomend toerisme, met alle ontwrichtende gevolgen van dien, kan niemand ontgaan zijn.

  10. Herman

    Vooruit kijken is blijkbaar moeilijk.
    Dus nu stopt het en dan gaan ze iets nieuws bedenken….. dat had je 2 jaar geleden al moeten voorzien.
    De vooruitblik van marketing beperkt zich tot de volgende netwerkborrel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).