Zorgen over verkeersveiligheid van wegafzettingen op de Catharijnesingel in Utrecht Zorgen over verkeersveiligheid van wegafzettingen op de Catharijnesingel in Utrecht

Zorgen over verkeersveiligheid van wegafzettingen op de Catharijnesingel in Utrecht

Zorgen over verkeersveiligheid van wegafzettingen op de Catharijnesingel in Utrecht
Foto: Bram van Toor
CDA Utrecht maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op de Catharijnesingel. Vanwege de werkzaamheden daar zijn er afzettingen geplaatst en die zorgen volgens het CDA voor onveilige situaties. Ook over locaties op andere plekken in de stad leven zorgen.

CDA Utrecht maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op de Catharijnesingel. Vanwege de werkzaamheden daar zijn er afzettingen geplaatst en die zorgen volgens het CDA voor onveilige situaties. Ook over locaties op andere plekken in de stad leven zorgen.

Vooral de situatie aan de Catharijnesingel ter hoogte van het Moreelsepark leidt tot zorgen bij CDA Utrecht. De partij ontving naar eigen zeggen ook signalen van fietsers die zich er niet veilig voelen en de situatie onduidelijk vinden.

CDA Utrecht wil dan ook van het college weten waarom is gekozen voor deze manier van afzetten en welke voorwaarden worden gesteld aan wegopbrekingen om de verkeersveiligheid te waarborgen. Ook wil het CDA horen of het college de situatie aan gaat passen.

Tekst loopt door onder de foto

De partij vraagt zich tot slot af of de gemeente ook over andere locaties in de stad meldingen krijgt. “Hoeveel meldingen betreft het en is dit in de afgelopen periode ook toegenomen? Zijn er andere plekken die specifiek worden genoemd of waarover meldingen worden gedaan?” Tot slot vraagt het CDA hoe Utrechters die een onveilige situatie zien die het beste kunnen doorgeven aan de gemeente. Het gemeentebestuur heeft enkele weken de tijd om de vragen te beantwoorden.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. vanhoorn

    Nog even een co mpliment over de singel ter hoogte van de smeebrug en het gebouw van de spoorwegen naar het centrum.FAN5ASTISCH GEDAAN.ER IS NU EEN GOEDE DOORSTROMING.IN EEN WOORD FANTASTISCH.

  2. W.

    Ik snap het signaal wel. Fietsers delen daar ineens de toch al smalle rijbaan met automobilisten en als je niet uitkijkt loopt er ook nog een verdwaalde voetganger. Als fietsers rechts houden worden ze met inhalen bekant van de weg tegen de betonnen barrière gedrukt en als ze hun plek op de weg claimen dan reageren automobilisten ook geïrriteerd. Het is weliswaar een klein stukje en je overleeft het dikwijls wel, maar echt handig is het niet.

  3. Ootje

    Volkomen terecht, maar mijns inziens veel te laat dat er vragen worden gesteld. Ook tijdens de werkzaamheden tussen Moreelsepark en de Bartelomeibrug was de situatie ronduit gevaarlijk. Dat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd mag een wonder heten. Te donker, onoverzichtelijk, slecht zichtbare belijning en grote drempels, bulten en kuilen die uit het niets opdoemen.
    Het is niet de eerste keer dat ik vind dat de beveiliging rond dit soort wegwerkzaamheden ernstig tekort schiet. Bijvoorbeeld een wegafzetting in de stad, die niet op de buitenring wordt aangegeven waardoor je in een fuik rijdt. En de handhavers krijgen onvoldoende informatie, want die weten vervolgens niet hoe je verder moet. Het komt op mij over alsof beveiliging het sluitstuk is van begrotingen: dan maar wat minder, want we zitten over budget. Of weer de wurgende werking van openbare aanbestedingen: zo goedkoop mogelijk. Gemeente, doe er wat aan!

  4. Kees Truijens

    Misschien wel de drukste oversteekplaats voor voetgangers, van de Klompé brug naar het Moreelsepark is al jaren het stiefkind.

  5. Clio23

    Ik moest in het voorjaar iets ophalen bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit op de Catherijnesingel vanuit Nieuwegein. Fluitje van een cent zou je zeggen. Ben daar goed bekend, heb daar op de MEAO gezeten (nu rechtbank). Heb er een uur over gedaan om er te komen. Half Utrecht mag je niet meer in, Catharijnesingel aan die kant afgesloten zonder enig omleidingsbord. Als bij de Bleekstraat een omleiding was aangegeven had ik zo richting Rechtbank kunnen rijden. Maar niets van dit al. Op een gegeven moment maar iets gedaan wat niet mocht, moest toch op de plaats van bestemming komen. Die 12 km’s hebben me een uur gekost. En zo gaat het in heel Utecht. Overal breken en aanpassen maar verder nergens over nadenken, het wordt een onneembare veste.

  6. Jeroen

    Ik fiets hier dagelijks en het levert inderdaad nogal hachelijke situaties op, voornamelijk voor fietsers. Het zou beter zijn als het autoverkeer tijdelijk helemaal geweerd zou worden langs het Moreelsepark richting de onderdoorgang van Hoog Catharijne te rijden.

  7. Thailandganger

    Het irritante is ook nog dat de afzetting er al weken is en er zijn nogal veel dagen dat er niet gewerkt wordt en niks gebeurt. Soms zijn de machines ook weer weggehaald. Het moest allemaal voor een koopje denk ik zodat er in de verloren uurtjes wat werklui naartoe kunnen worden gestuurd.
    Het gaat over 100 meter wegdek? Een meter per dag zitten we nu wel op denk ik. Sjonge jonge.

  8. JdV

    @jeroen. Goed plan. Die paar honderd bussen en vrachtwagens per dag gaan dan gewoon….
    O nee, daar is geen andere route mogelijk. Nou, dan maar geen brandweer, ambulances, bussen, vrachtwagens en vervoer voor minder-validen die kant van het centrum. Zolang de fietsers maar niet om hoeven te fietsen want dat doel heligt alle middelen. Proest

  9. Rietje

    Yep levensgevaarlijk. Geen idee wie dacht dat dit een goed idee was, maar die kan beter wat anders gaan doen. Knettergek dit.

  10. Vaagtaal

    Wat een hoop vaagheden in twee zinnen.

    “Vooral de situatie aan de Catharijnesingel ter hoogte van het Moreelsepark leidt tot zorgen bij CDA Utrecht. De partij ontving naar eigen zeggen ook signalen van fietsers die zich er niet veilig voelen en de situatie onduidelijk vinden.”

    Ik mag hopen dat CDA Utrecht concreter is. Wat is ‘de situatie’ die tot ‘zorgen’ leidt? Wat zijn ‘signalen’, wat maakt het onveilig en wat is er ‘onduidelijk’?

  11. Ihsan

    Voor mijn eigen veiligheid skate ik daar midden op de weg, anders laten automobilisten niet voldoende ruimte over. Echter gaan sommige idioten dan bumperkleven en toeteren. Die krijgen de middelvinger, en ik ga er nog wat langzamer door skaten. Met aso gedrag kun je bij mij niets afdwingen. Ik voel mij als skater een stuk veiliger in het verkeer in het centrum van Parijs, dan op sommige plekken in Utrecht.

  12. PeterH

    @Ihsan: is toeteren omdat iemand een volledige wegbreedte voor zich opeist asociaal? Misschien wat zelfreflectie toepassen? Misschien op sommige plekken inderdaad niet willen skeeleren? Parijs is een mooie stad, de periferique niet echt geschikt voor skeeleraars.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  13. Cico

    @PeterH: ik fiets om dezelfde reden midden op de weg van de Kanaalstraat. Het is ronduit gevaarlijk om op de fietstroken te fietsen.

    De periferique wordt trouwens ook een fietsstraat vanaf 2024, uitstekend geschikt voor skeeleren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).