Alle Utrechtse politieke partijen eisen opheldering over ‘verdwenen Uithoflijnmiljoenen’ | De Utrechtse Internet Courant Alle Utrechtse politieke partijen eisen opheldering over ‘verdwenen Uithoflijnmiljoenen’ | De Utrechtse Internet Courant

Alle Utrechtse politieke partijen eisen opheldering over ‘verdwenen Uithoflijnmiljoenen’

Alle Utrechtse politieke partijen eisen opheldering over ‘verdwenen Uithoflijnmiljoenen’
Er werd in de zomer flink doorgewerkt aan de Uithoflijn. Foto's: Bas van Setten / DUIC
Elke ochtend het laatste nieuws uit Utrecht in de mail? Meld je aan voor onze nieuwsbrief Uw e-mailadres Aanmelden

De gemeenteraad in Utrecht roept wethouder Lot van Hooijdonk op het matje. Alle politieke partijen hebben schriftelijke vragen gesteld over 10 miljoen euro, overgemaakt aan BAM voor de Uithoflijn, zonder dat er prestaties tegenover zouden staan. Ook wordt er een spoeddebat gepland.

De provincie en gemeente Utrecht zouden miljoenen aan bouwbedrijf BAM betaald hebben voor de Uithoflijn zonder dat duidelijk is waarvoor. Dat meldde het AD Utrecht op basis van verschillende bronnen en vertrouwelijke stukken. Op dit moment loopt er een onderzoek naar de miljoenen die ‘verdwenen’ zijn. Het zou gaan om 10 miljoen euro aan betalingen die niet onderbouwd zijn.

De partijen willen zo snel mogelijk reactie op de schriftelijke vragen zodat ze op donderdag 7 februari een spoeddebat kunnen voeren. Er is vanuit de gemeente en provincie nog niet gereageerd op de onthullingen. BAM ontkent dat er onterechte of onrechtmatige betalingen hebben plaatsgevonden.

Organisatie betalingen

De Uithoflijn is een hoofdpijndossier voor de gemeente en provincie Utrecht geworden met grote kostenoverschrijdingen. De kostenoverschrijding van de Uithoflijn komt voor het grootste gedeelte voor de rekening van de provincie (76 procent). De gemeenteraad vraagt zich af of het college in Utrecht wel goed op de hoogte is van de betalingen aan BAM en hoe dat wordt georganiseerd. Ook willen de raadsleden de documenten die het AD voor het onderzoek heeft ingezien zelf ook kunnen bekijken.

De wethouder moet onder meer antwoorden formuleren op de verantwoordelijkheid voor de eventueel foutieve betalingen aan BAM. Het is nu nog de vraag of dat gemeente en provincie samen zijn of dat het de provincie is, als uitvoerder van de administratieve verwerking. Ook is het de vraag of er geen controle had moeten zijn vanuit gemeente of provincie.

Uithoflijn

De tramlijn had in juli 2018 moeten gaan rijden. Eind 2017 is echter al bekend gemaakt dat de exploitatie van de Uithoflijn met ruim anderhalf jaar is vertraagd tot eind 2019. Toen kwam ook naar buiten dat de kosten van de Uithoflijn met 84 tot 102 miljoen euro zijn toegenomen. Dit komt niet alleen door de vertraging, maar ook doordat niet alle kosten van de tramlijn bij de start zijn geraamd.

De ambtelijke en bestuurlijke aansturing van het project Uithoflijn vertoont al vanaf de start van het project al belangrijke tekortkomingen. Zo concludeerden de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer vorig jaar in een gezamenlijk uitgevoerd onderzoek.

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. Cas

    Dit circus heeft geen enkele zin wanneer de raad hun bestuurders van de eigen partij nooit zullen afstraffen….. Ik snap ook niet dat deze mensen nominaties krijgen voor goede bestuurders terwijl zich fiasco na fiasco voordoet onder hun bewind.

  2. Anthony

    Installeer een projectbestuur met leden die op technisch, bouwkundig en financieel gebied een bewezen track record hebben voor een soortgelijk project, met ook iemand van de spoorwegen wellicht?.
    Vergeet intussen niet de ongeval-gevoelige plekken in het traject aandacht te geven!

  3. R.v.t.

    Alweer kostenoverschrijdingenom het centrum goed met de uithof te verbinden zijn er iedere keer weer extra onkosten.EEN keertje ee ondergrondse. Een keer overschrijden en klaar zijn we een goede financiële commissie en een keer overschrijding .Utrecht kan zich meteen een hele Piet noemen opgestuwd in de vaart der volkeren.Maar ja, dit zeg ik al 30 jaar begon met de bouw van HC ineind 70ger jaren.

  4. mees kees

    Als ik een badkamertje wil laten verbouwen, spreek ik van tevoren met de loodgieter of het klusbedrijf een prijs af. Twee rekenkamers & een kostendeskundige (ik citeer DUIC van 25/1: Bij het AD is te lezen: “In de vertrouwelijke documenten veegt een door de provincie ingehuurde kostendeskundige de vloer aan met de onderbouwing van meerdere rekeningen die zijn betaald aan aannemer BAM.) bemoeien zich hier achteraf tegenaan want er is een kostenoverschrijding van ruim 10 miljoen per kilometer. Kunnen deze vele ‘hoogwaardige’ deskundigen niet beter vooraf een reële prijs opstellen en dan de aanbesteding doen uitgaan voor die prijs? Graag nodig ik deskundige lezers uit om al dan niet te schieten op mijn (simpele) voorstelling van zaken.

  5. JdV

    Ach de wethouder zal op het laatste moment wel met wat bonnetjes boven water komen die “toevallig” precies 10 mio waaard zijn. Reken er maar op dat er nu op het stadhuis en bij BAM hard wordt overgewerkt om die zsm te fabriceren.
    Uiteindelijk moeten de inwoners van Utrecht helemaal niet klagen, ze krijgen precies waarop ze gestemd hebben. Zoals Margaret Thatcher al zei: Socialism looks like a great idea until you run out of someone’ else’s money. Kies GL en D66? Dit krijg je. Eigen schuld, dikke bult.

  6. Piet

    @Mees Kees, dit is een hele simpele voorstelling. De overschrijding ligt meer in het feit dat de aanbesteding niet goed gaat en volgens de burgers altijd voor het laagste getal dient te gaan. Houdt zelf toezicht op een redelijk forse organisatie maar een afwijking het is niet uit te leggen aan de diverse stakeholders die begrijpen het niet. Zelfs een accountant kan dit vaak niet volgen omdat zij alles langs een liniaal van de theorie leggen en de praktijk bij dit soort megaprojecten toch wel iets anders is.

  7. Meer Werk

    @ Mees Kees

    En als jij die prijs hebt afgesproken en vervolgens zegt: “doe die wastafel toch maar 50 cm naar links” betaal je vervolgens de hoofdprijs voor meerwerk. Simple as that.

  8. bee

    dan hadden ze niet met BAM in zee moeten gaan want die staan al bekend om fraude.

  9. herman

    @Athony, precies!

    Zo’n groot en ingewikkeld project laat je als opdrachtgever niet leiden door een stel amateurs die het vast goed bedoelen, maar geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Gevolg: De opdrachtgever is als amateur een speelbal in handen van de prof (aannemer).

    Ingewikkelde infraprojecten kun je beter als opdrachtgever laten leiden door een professional zoals Prorail, die hebben nu eenmaal veel meer ervaring met dit soort projecten en aannemers.

  10. Wim Vreeswijk

    Als letterlijk alle politieke partijen schriftelijke vragen hebben gesteld over de verdwenen miljoen van de Uithoflijn wordt het steeds meer tijd voor Lotte van Hooijdonk om te vertrekken. Voor een plotselinge inkomstenval als wethouder hoeft te ze niet bang want de belastingbetaler kan weer opdraaien voor haar riante wachtgeldregeling. Dus, Lotte, gewoon tekenen bij het kruisje en vertrekken uit het College !

  11. Toine Goossens

    Lokale politici en bestuurders begrijpen onvoldoende dat grootschalige projecten een heel professioneel projectteam vergt. Zij denken, Ik draai aan een knop en het loopt. Ik maak mij zorgen over de energietransitie. Ook daar is een zwaar team nodig. Dat is een investering die slecht in rendement is uit te drukken.
    Neem Leidsche Rijn. De 1e bewoners verschenen 2 jaar later dan de prognose. Die tijd was nodig om een professioneel projectteam op te bouwen.
    Het project voor het opzetten van de gezondheidscentra lag wel op schema. Wel dus gezondheidscentra maar geen bewoners. Heeft ook enorm veel geld gekost. De centra zijn gered, maar de stichting is geliquideerd.

    Complexe projecten aansturen vergt heel veel Professioneel Kritisch Vermogen. Dat weten ministeries en landelijke clubs als Rijkswaterstaat. Die komen bij gemeentes echter niet aan de bak. Gemeentes zijn volstrekt autonoom, dat is in het ‘Huis van Thorbecke zo vastgelegd.

    Lokale politici van alle partijen weigeren die macht uit handen te geven. Als de regering daar ook maar iets aan wil veranderen, dan worden de 2e Kamerleden door lokalo’s zo onder druk gezet, dat de regering geen schijn van kans heeft.

    Ik daag de gemeenteraad uit om de lokale autonomie ter discussie te stellen. Ik ben reuze benieuwd of ook maar een van de partijen dat aan wi kaarten. Wedden dat het niet gebeurd!

    En zo sukkelen gemeenten van de ene grootschalige miskleun naar de andere.

  12. E westerhoff beekink

    Zozo worden alle politieke partijen ineens wakker wat betreft lot van hooydonk over de uithoflijn nu benieuwd wat er van terecht komt zal wel toegedekt worden door D66 en groen .inks

  13. Dakhaes

    We noem dit democratie: alle coalitiepartijen steunen college, de rest kan praten wat ze willen, levert niks op.
    We kunnen hier hoop kosten besparen door gemeenteraad weg te bezuinigen en ook 1/2 de kamer.
    Er wordt gestempd op wat partij bobo’s verordeneren en waag het niet hiervan af te wijken.

  14. Marcel

    Tja, iedereen hierboven begrijpt hoe het niet moet. Maar we zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor dit achterhaalde bestuurssysteem.
    De gemeenteraad is de baas, college dient uit te voeren wat de raad wil. College kan iets voordragen maar de gemeenteraad beslist.
    Iedereen in de raad is verantwoordelijk voor dit fiasco. De raad dient zich in te lezen over dit dossier. Doen ze niet. Geen tijd voor. De gemeenteraad is een bijbaantje.
    Dus? Hele raad en college opstappen!
    Nieuwe gemeenteraad verkiezingen en terzake kundige mensen aannemen.
    Ik heb het voorgevoel dat er niks gaat gebeuren.
    U ook?

  15. Fred

    Wat wil men eigenlijk bereiken door een activiste in plaats van een bestuurder aan te stellen als wethouder? Volgens mij krijgt men precies wat men heeft gekozen: ideologie in plaats van gedegen bestuurswerk.

  16. Wim Vreeswijk

    @ Marcel, sterke tekst ! Gewoon zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen.

  17. PjortM

    Dat is de zoveelste keer dat mevrouw van Hooijdonk haar persoonlijke hobbies op kosten van de burger uitvoert.
    Ik vraag me af wanneer ook in de raad het kwartje valt dat het tijd wordt dat haar de wacht wordt aangezegd

  18. Cas

    Een probleem is dat de partijen gewoon te weinig en niet direct capabele leden hebben om aan te dragen voor zulke posten. Het is maar te bezien wie zich als lid aanmeld, en dat is heel hard terug gelopen. Als je uit je eigen leden alleen nog kan kiezen uit een select groepje middelmatige bestuurders of erger, dan krijg je ook een slecht of middelmatig bestuur. Zowel in de raad als in het college, 1e en 2e kamer etc etc.

  19. katja

    Raadsleden zijn grotendeels van dezelfde partij als het College. Dus zijn óf niet geïnformeerd door hun college, of wisten er van maar deden niets. In beide gevallen is dit een politieke misdaad.

  20. Utrechter2

    Het is meer een integriteitskwestie dan een competentiekwestie. Heb je compententies nodig om de gemeenteraad eerlijk en tijdig te informeren? Verder: competenties te over (in zijn algemeenheid) bij aannemers, projectontwikkelaars en lobbyisten.

  21. Harry

    Er zat een projectbestuur maar die is door de Provincie de laan uitgestuurd omdat BAM dreigde het bijltje erbij neer te gooien. En het feit dat BAM dit gedrag zich kan veroorloven zegt veel over de overeenkomst die met BAM is afgesloten. Of is de aanleiding nog erger en weet BAM iets wat wij niet weten.

  22. Wim Vreeswijk

    Het is wellicht een idee de honoraria van het slechts uitvoerende college te verlagen en het raadsgeld voor de raadsleden, wat tenslotte de allerhoogste bestuurslaag is in onze stad, aanzienlijk te verhogen waardoor je wellicht ook wat meer hersenmoleculen en kwaliteit kan aantrekken voor de gemeenteraad. Op dit moment is het voor de raadsleden slechts een bijbaan van gemiddeld 20 uur per week waar je op jaarbasis 26.000 euro bruto voor krijgt. Nu zit er m.i. te weinig corrigerend vermogen in de gemeenteraad om het college met feiten en daden bij te kunnen sturen. Per saldo worden de bestuurskosten in dat geval per niet hoger voor de Utrechtse belastingbetaler en je krijgt ook wat meer bestuurlijk dualisme tussen raad en college..

  23. bee

    lot komt er gewoon weer mee weg.
    wat moet zij allemaal uitspoken voordat ze eens gedwongen moet aftreden?

  24. Utrechter2

    @Wim Vreeswijk: tegen iemand die onjuist informeerd helpen bestuurlijke veranderingen niet zoveel. De vraag is of het een individueel probleem is of dat het een cultureel probleem begint te worden. Veel landen zijn qua (iets ander onderwerp) corruptiebestrijding ‘niet meer te redden’.
    De reflex is om ACHTERAF meer regels in te stellen, maar waar ook de goeden weer onder lijden. Terwijl de rotte appels straffen me beter lijkt. Maar misschien is het hopelozer: want vanuit de academische wereld wordt veelal gezegd dat strenger straffen niet helpt, en dat meer regels alleen maar verstorend werken. Maar als er verder geen realistisch alternatief is tegen dit gedrag dan betekent het eigenlijk dat er zeer weinig aan bestuurlijk gemanipuleer te doen is, en dat we eigenlijk lijdzaam toe moeten zien hoe Nederland convergeert naar een lagere overheidsintegriteit zoals in veel andere landen. Met af en toe een symbolische maatregel om de kleine burger het idee te geven dat er iets tegen wordt gedaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).